השבוע בנדל"ן: מכרזים למאות יח"ד ברמת גן, האם היזמים ייגשו?

לא פחות מארבעה מכרזים יסגרו השבוע ברמת גן - האם השוק יגיב אליהם? • מאות יח"ד בראש פינה • וגם: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה תדון בגלגולה של עבירת בנייה בקריית ים

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

יום שני 17.7

1. 695 יחידות דיור בגני אז"ר

עד כמה מכרז שלפני שנה היה נחשב ללוהט בקרב יזמים, יצליח בימים הללו? תשובה אפשרית לשאלה תגיע ביום שני, כשייסגרו ארבעה מכרזים במתחם גני אז"ר ברמת גן, מצפון למחלף האלוף שדה, מזרחית לכביש 4 ובסמוך לכפר אז"ר.

בסך הכול כוללים המכרזים 695 יחידות דיור (יח"ד), שיימכרו במסגרת השוק החופשי (כלומר לא קשורות ל"דירה בהנחה"), במתחמים של 120־205 יח"ד, שעליהם ניתן יהיה להקים מגדלים של 25־33 קומות.

מחירי המינימום למכרז נקבעו ל־17.6־31.5 מיליון שקל לא כולל מע"מ, והוצאות הפיתוח עומדות על 12.9־23.1 מיליון שקל - הכל כמובן תלוי בגודל המתחם ובמספר יח"ד שניתן יהיה להקים בו.

פני כשנה המכרזים הללו היו נחשבים ללוהטים, והיו יכולים להניב הצעות של עשרות אחוזים מעל לשומת רמ"י. היום אנו מעריכים כי הגם שתירשם השתתפות במכרזים, מחירי הזכייה יהיו נמוכים בהרבה מהשומות.

יום שלישי 18.7 

מאות יח"ד בבנייה רוויה בראש פינה

בראש פינה מתגבשת תוכנית רחבת היקף - באופן יחסי לגודל המועצה המקומית. לפי התוכנית, יתוספו לשטח המועצה 775 יח"ד חדשות. רק לצורך המחשה: מספר התושבים ביישוב כיום מגיע לכ־3,300, ובעשור האחרון הוצאו היתרי בנייה לפחות מ־200 יחידות דיור.

התוכנית ממוקמת בשטחים חקלאיים, שחוצים שטחים בנויים של היישוב, ובשטחים פתוחים שנמצאים בשטחה הצפוני של ראש פינה ובסך הכל 307 דונם.

עיקר הבנייה תהיה רוויה, אך במספר קומות שלא יעלה על שלוש מעל לקומת כניסה. חלק מהמבנים יהיו בעלי חזית מסחרית.

התוכנית נדונה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון, בדרך להפקדתה, וביום שלישי תדון הוועדה המקצועית לענייני ביוב של הוועדה המחוזית, בכל נושא התשתית הזו, והשתלבותה בתוכנית.

יום רביעי 19.7

מ־15 ל־152 מ"ר: עבירות בנייה בקריית ים

ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה תדון בגלגולה של עבירת בנייה בקריית ים.

מעשה במבנה המשמש מרכול בפינת שדרות ירושלים והפלמ"ח בעיר. לפני למעלה מ־30 שנה הוצא לו היתר בנייה למבנה של 15 מ"ר, ואולם עם השנים נוספו למבנה עוד ועוד שטחים שנבנו ללא היתר והגיעו לסך של 152 מ"ר, כלומר פי עשרה מאשר השטח המקורי.

לפני שנתיים אישרה הוועדה המחוזית להפקדה תוכנית להריסת מחצית מהמבנה, והסדרת החצי השני לייעוד מסחר.

אולם היועץ המשפטי של הוועדה המחוזית ראה את הדברים אחרת, והדגיש בדבריו כי לפני שלוש שנים בעלי המקום הורשעו בבית המשפט בעבירות הבנייה והוצא להם צו הריסה שלא קוים. היועץ המשפטי ציין כי על הוועדה המחוזית לערוך את "מבחן המגרש הריק" על המגרש, כלומר לשאול את עצמם, האם היו מאשרים את התוכנית לו עמד בפניהם מגרש ריק, ולא מבנה בלתי חוקי שיש להרסו בחלקו, ושסיפורי עבריינות בנייה מלווים אותו כל כך הרבה שנים. כאמור, חרף דבריו, התוכנית אושרה להפקדה.

והנה מהנדס העיר הגיש התנגדות ובקשה לביטול ההפקדה, בנימוק שמה שאושר אינו מספיק וכי יש להגביה את המבנה לצורך הקמת מחסן בקומה השנייה, ואף לאפשר הפעלת מבנה זמני במקום בעת הריסת המבנה הקיים. שתי דרישות אלה נדחו בישיבות הוועדה מלפני שנתיים, ויידונו מחדש בישיבת ועדת המשנה להתנגדויות.