אובר | בלעדי

לפני שאובר עזבה את ישראל: כשלו שיחות מיזוג עם גט

לגלובס נודע כי לפחות 3 פעמים פנתה אפליקציית המוניות הישראלית גט לאובר בניסיון להתחיל מו"מ למיזוג אך המהלך לא הבשיל • אובר ניהלה גם שיחות ומגעים שונים גם עם יאנגו לשיתופי פעולה במהלך השנה האחרונה • מגט נמסר: ״מאז שהחברה רווחית היא מרכזת עניין רב״

אפליקציית אובר, ניהלה מו''מ עם גט טקסי לפני שעזבה את הארץ / צילום: יח''צ-יוסי זליגר
אפליקציית אובר, ניהלה מו''מ עם גט טקסי לפני שעזבה את הארץ / צילום: יח''צ-יוסי זליגר

אפליקציית הנסיעות אובר (Uber) החליטה לצאת בחודש שעבר מישראל באופן קבוע לאחר שלא הצליחה להביא לשינוי רגולטורי ולאפשר את החלתן של מוניות משותפות ומונים דיגיטליים. זה היה סוף עגום לנוכחות בת עשור במסגרתה אחת מחברות הנסיעה הגדולות בעולם ביקשה לטעת שורש במדינה אך נתקלה בשוק קטן, לובי של נהגי המוניות, ווואקום רגולטורי שאפשר את קריסת מכרז המוניות בנתב"ג.

הסיבה לכך ששתי אפליקציות תחבורה עזבו את ישראל
מכרז המוניות בנתב"ג חזר, והחברות כועסות על התנאים שלו

כעת מתברר שהסיום היה יכול להיראות אחרת לגמרי. לגלובס נודע כי לפחות שלוש פעמים פנתה אפליקציית המוניות הישראלית גט לאובר בניסיון להתחיל משא ומתן למיזוג, אך אלה לא הבשילו למהלך משמעותי. אובר פעילה בישראל מאז 2013 אז החלה לפעול במטרה להכניס לישראל שירות שיעקוף את המוניות המורשות ויאפשר לנהגים פרטיים לגבות כסף תמורת נסיעות. בהמשך נחסמו היוזמות שלה על ידי עתירות של משרד התחבורה לבית המשפט ובמקום זאת בחרה אובר לעבוד עם נהגי מוניות מורשים.

בפעם הראשונה הציעה גט לאובר לרכוש את נכסי חברת המוניות הניו יורקית ג'ונו, שהקים הישראלי טלמון מרקו. גט רכשה את ג'ונו שנתיים קודם לכן תמורת 200 מיליון דולר ולפני שסגרה אותה, הסתקרנה לדעת האם אובר תיאות לרכוש אותה. בפעם השנייה פנתה גט לאובר ביולי 2021 כשהראשונה שכרה מנהל פיתוח עסקי חדש, ובפעם השלישית והדרמטית יותר, גט נקלעה למצוקת מזומנים לאחר תחילת המתקפה הרוסית על אוקראינה, כשאחד הבנקים הרוסים שמימנו אותה, סברבנק, ספג סנקציות מצד מדינות המערב. אובר נאלצה לסגור את הפעילות הרוסית שלה, שהיוותה כ־14% מהרווח הגולמי שלה בשעתו, ומיזוג הספאק שתכננה, שהיה אומר להזרים לה 283 מיליון דולר בוטל. גט התעניינה אז בעסקה עם אובר, אך המו"מ לא הבשיל. בזמן זה הייתה אובר מסובכת עם חברת מוניות רוסית אחרת - יאנגו רוסיה.

רצתה למנף את כוחה ונכשלה

לפני שעזבה את ישראל ניהלה אובר שיחות ראשוניות עם גט לרכישתה, כך טוענים שלושה בכירים, וככל הנראה התעניינה גם ברכישת הפעילות של יאנגו ובשיתוף פעולה עם תחנות מוניות מקומיות.

אם הייתה אובר רוכשת את גט, או הופכת לשותפה קבועה של תחנת מוניות ישראלית גדולה - כמו למשל קסטל או הדר, היא הייתה יכולה למנף את כוחה אל מול רגולטורים במשרד התחבורה. לאחר שהבינו בחברה כי לא קיימת תוחלת להחלת שינויים טכנולוגיים ברגולציה, נסגרה פעילותה של אובר בחודש יוני.

מגט נמסר: ״מאז שחברת Gett הפכה להיות מהחברות הרווחיות היחידות בעולם בתחומה היא מרכזת התעניינות רבה בקרב גורמים פיננסים ושותפים אסטרטגיים מישראל ומהעולם. החברה מנועה מלהתייחס לשיחות שהיא מקיימת עם גורמים עסקיים״.

באובר בחרו שלא להגיב.