אחרי שנקלעה לקשיים: בנק לאומי בדרך לרכוש 20% מטריא

כחלק מההסכם שלה עם בנק לאומי, הצדדים בוחנים אפשרות שהבנק יעמיד אשראי לחברה בת של טריא, והחברה הבת תרכוש הלוואות מהחברה האם

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

בנק לאומי וחברת האשראי החוץ בנקאי טריא הגיעו לסיכום לפיו הבנק בדרך לרכוש 20% ממניות טריא, באמצעות קבלת אופציות בשיעור זה ויוכל לממש אותן בתוך שנתיים. כרגע מדובר על אופציה בלבד ללא התחייבות לסכום, אך המימוש, אם יהיה, יהיה במחיר של מניית טריא ב-30 הימים שקדמו למימוש. בנוסף, הבנק יקבל אופציה לרכישת 20% מטריא פינטק, חברה בת של פלטפורמת ההלוואות, שיוקצו על ידי טריא פינטק.

טריא  עוסקת בתיווך בין מלווים ללווים באמצעות פלטפורמה שפיתחה, והיא הגדולה בתחום בארץ, כשתיק האשראי שלה נאמד בהיקף של מעל ל-3.4 מיליארד שקל. לדבריה, לאחר עליית הריבית ובשל התמורות בכלכלה המקומית, נרשמה עלייה חדה בבקשות למשיכת כספי הלקוחות, כאשר מתחילת 2023 חצו בקשות הפדיונות את רף חצי מיליארד השקלים.

החברה נסחרת כיום בשווי של 154 מיליון שקל, לאחר שמנייתה צנחה ב-57% בשנה האחרונה.

● טריא מנסה להרגיע את הרוחות עם פיטורים ומסלולים חדשים 

כחלק מההסכם שלה עם בנק לאומי, הצדדים בוחנים אפשרות שהבנק יעמיד אשראי לחברה בת של טריא, וטריא קהילה תרכוש הלוואות מהחברה האם. מדובר בהלוואות לקבוצות רכישה, כשנשקלת גם האפשרות שלאומי יממן רכישת תיקים קיימים וכן פעילות עתידית של החברה הבת. בלאומי לא פוסלים גם התקשרות עם קבוצות רכישה להן הלוואות שניתנו על ידי טריא.

הבשלת האופציות הותנתה בכך שבתוך 24 חודשים ממועד החתימה על ההסכם, בנק לאומי יאשר בכתב לטריא, ביחס להתקשרות אפשרית של קבוצות רכישה שמומנו על ידי מלווי טריא קהילה, בעסקאות מימון עם הבנק, כי שלוש קבוצות רכישה אכן התקשרו עם בנק לאומי וביצעו משיכה ראשונה מתוך מסגרת אשראי שהעמיד הבנק לחברי הקבוצה.

באשר להקצאת המניות של טריא פינטק, זו נעשתה על רקע הסכם בין לאומי לבין טריא פינטק לפיתוח מערכת ליבה למערך המשכנתאות של הבנק. בטריא ציינו כי למען הזהירות, ההתקשרויות הללו יאושרו כעסקה חריגה שלבעל השליטה בחברה עניין בה.

המנכ"ל עזב, עמוס לוזון מונה ליו"ר

את הרבעון הראשון של השנה חתמה טריא עם ירידה של 25% בהכנסות, שעמדו על סכום כולל של 19.3 מיליון שקל. הירידה בהכנסות נבעה בין היתר מירידה בפעילות החברה בתחום קבוצות הרכישה ותחום הרכב.

החברה ציינה בדוח לרבעון הראשון, כי סכום בקשות המשיכה מהפלטפורמה שלה ברבעון הראשון של 2023 הסתכם ב-400 מיליון שקל, ומסוף הרבעון ועד לפרסום הדוח בסוף חודש מאי נוספו עוד בקשות משיכה בסך של 324 מיליון שקל. מנגד הופקדו בחמשת החודשים הראשונים של השנה כ-224 מיליון שקל, אך עם זאת החברה העריכה כי צפויה לכן השפה מהותית על ההכנסות והרווחיות של החברה ב-2023.

למרות זאת, בטריא הסבירו כי תיק האשראי המנוהל בפלטפורמה של החברה איכותי, כאשר חלק גדול ממנו מגובה בנכסי נדל"ן משועבדים. החברה מציינת גם כי היא לא צופה הרעה בהחזרי ההלוואות ומניחה כי בעקבות עליית הריבית במשק יהיה שיפור בתשואה הצפויה למשקיעים בפלטפורמה.

לפני כשלושה שבועות הודיעה החברה למשקיעים כי מנכ"ל החברה, שחף ארליך, החליט לסיים את תפקידו. בעקבות עזיבתו של ארליך ימונה אייל אלחיאני, אחד ממייסדי החברה שכיהן כיו"ר טריא לתפקיד ממלא מקום מנכ"ל עד למציאת מחליף. בראשות הדירקטוריון יעמוד עמוס לוזון, שהחזיק בשלד הבורסאי שלתוכו מוזגה פעילותה של טריא לפני כשנה.

בחודש מאי הודיעה טריא שהיא מנהלת מגעים עם משקיעים מוסדיים להגדלת השקעתם בפלטפורמה שלה, וכן, על כך שהיא מתכננת לבצע שיתופי פעולה עם בנקים וגופי אשראי, בהעברת לקוחות מתיק האשראי והמשכנתאות שלה אליהם, תוך שמירה על זכויות המשקיעים. כעת מתברר שמגעים אלה בדרך להבשלה, לאור שיתוף הפעולה עם בנק לאומי.

באשר למשקיעים, כחלק מתכנית ההתייעלות בחברה, הודיעה טריא כי בכוונתה להציע מסלולי השקעה אטרקטיביים, בהלוואות שמועד פירעונן המקסימלי הוא 24-36 חודשים בלבד, בריבית צפויה של 8%-9% (בהתאם לשיעור ריבית הפריים כיום). מהלך זה מיועד לאפשר נזילות טובה יותר למשקיעים.