עסקה של 3.3 מיליארד דולר: וורן באפט מגדיל את ההימור בתחום האנרגיה

ברקשייר האת'ווי רכשה השבוע 50% ממניות מתקן הגז הנוזלי Cove Point, בעסקה של 3.3 מיליארד דולר במזומן • הרכישה מציבה את ברקשייר כבעלת אחת מיצואניות הגז הנוזלי הבודדות בארה"ב, ומעידה על עניינו ההולך וגובר של באפט בתחום האנרגיה • לפי הפייננשיאל ריוויו, חברת הייעוץ Wood Mackenzie מעריכה כי אספקת הגז הנוזלי העולמית תצטרך לעלות ב-25% עד 2030 כדי לעמוד ברמות הביקוש

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מגדיל את ההימור שלו בתחום האנרגיה. כך, על רקע ירידה חדה במחירי הנפט והגז, בהשוואה לרמות של אותה התקופה אשתקד - ברקשייר האת'ווי של באפט רכשה השבוע 50% ממניות מתקן הגז הנוזלי (LNG) Cove Point של דומיניון אנרג'י, בעסקה של 3.3 מיליארד דולר במזומן. אנליסט מורגן סטנלי, דייוויד ארקרו, כתב השבוע שהעסקה הייתה זולה בקרוב למיליארד דולר ממה שהחברה ציפתה.

איפה להשקיע ואיפה לא: "פוטנציאל לעליות של 20% במדד הדגל בת"א"
הפרשן הבכיר המקורב לביידן: ארה"ב מעריכה מחדש את יחסיה עם ישראל

הרכישה מהווה המשך להימור הולך וגדל על תשתיות אנרגיה מצדו של באפט, שכעת משיג שליטה על אחד המתקנים הנדירים בארה"ב לייצוא גז טבעי נוזלי שבמדינת מרילנד, ויש שרואים ברכישה מהלך מפתיע אפילו במונחים באפטיים.

הדלק קיבל באחרונה משמעות כלכלית וגיאופוליטית חדשה

ביל סטון, מנהל ההשקעות הראשי ב-Glenview Trust ובעל מניות בברקשייר, אמר ל-CNBC כי המהלך עולה בקנה אחד עם אמונתה ארוכת השנים של החברה בעליית הערך של משאבי אנרגיה, וממשיך את ההתבססות שלה כבעלת אחד מיצואניות LNG הבודדות (סה"כ שבעה) בארה"ב.

ואכן, העסקה מתבצעת בזמן שבו הדלק קיבל משמעות כלכלית וגיאופוליטית חדשה. מאז שנה שעברה, כשמפת האנרגיה העולמית שורטטה מחדש בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, והותירה את אירופה במחסור, LNG תוצרת אמריקה הופיע כמקור הגז העיקרי של היבשת, והפך לאחד הסקטורים הצומחים ביותר באנרגיה העולמית.

Cove Point LNG הוא מתקן LNG בולט במיוחד, עם קיבולת שנתית של למעלה מחמש מיליון טון, ומשמש כמקור מרכזי של גז טבעי נוזלי עבור 28 מדינות. המטרה העיקרית של המתקן היא להחליף תחנות כוח שריפת פחם, לספק חלופות אנרגיה נקיות יותר ולתמוך בצרכי האנרגיה העולמיים.

בעוד שמחירי ה-LNG באסיה צנחו במהלך 12 החודשים האחרונים, כאשר החששות מהפרעות באספקה ​​הרוסית שככו, המחירים נותרו הרבה מעל הממוצעים בטווח הארוך. לפי הפייננשיאל ריוויו, חברת הייעוץ Wood Mackenzie מעריכה כי אספקת ה-LNG העולמית תצטרך לעלות ב-25% עד 2030 כדי לעמוד ברמות הביקוש.

בעקבות העסקה האחרונה, ברקשייר תהיה הבעלים של 75% מ-Cove-Point LNG בשותפות-מוגבלת. חברת בת של הענקית הקנדית, Brookfield Infrastructure Partners, מחזיקה ב-25% הנותרים, כך נאמר בהצהרת ברקשייר ביום שני השבוע. העסקה כפופה לאישור רגולטורי פדרלי, וצפויה להיסגר עד סוף 2023.

ברקשייר השקיעה לראשונה במתקן ייצוא הגז הנוזלי ונכסי האחסון של דומיניון ב-2020, תמורת 4 מיליארד דולר. ל-Cove Point יש חוזה ארוך טווח עם .Sumitomo Corp, חברת סחר יפנית שגם בה באפט מושקע.