איפה להשקיע וממה להתרחק: "פוטנציאל לעליות של 20% במדד הדגל של ת"א"

באי.בי.אי מאמינים כי הבורסה המקומית הפכה זולה יחסית, ומסמנים היכן נוצרו ההזדמנויות (במניות הבנקים, התקשורת והטכנולוגיה) והיכן יש להיזהר • "בתחום הנדל"ן המניב יש להעדיף השקעות בחברות מסחר ולוגיסטיקה על פני חברות עם חשיפה גבוהה למשרדים שאינם ליד ת"א"

צילום: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילום: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המחצית הראשונה של שנת 2023 לא האירה פנים למשקיעים בשוק המניות של תל אביב. בזמן שמדדי הבורסות המובילות בעולם זינקו, זו המקומית נותרה מאחור ורשמה ביצועי חסר. כעת מעריכים בבית ההשקעות אי.בי.אי כי הבורסה המקומית הפכה "זולה" יחסית, ומסמנים היכן נוצרו להערכתם הזדמנויות הנובעות מהחולשה בבורסה.

הדוח שמראה מגמה מדאיגה בהייטק הישראלי: "אנשים לא נשארים כאן" 
אקזיט חלומי לחברת מודיעין מהרצליה: שלושה מייסדים יקבלו 150 מיליון דולר 

מתחילת השנה, בתקופה של קצת מעל לשישה חודשים, ירד מדד הדגל ת"א-125 ב-1.7%, ואילו מדד ת"א-35 בשיעור חד יותר של 2.7%. באותו זמן מדד S&P 500 עלה בקרוב ל-15% ואילו מדד נאסד"ק עלה כבר ב-31% כמעט.

בסקירה שעליה חתומים הכלכלן הראשי באי.בי.אי, רפי גוזלן, ומנהל מחלקת המחקר, לירן לובלין, הם מציינים כי לשוק עצמו נוצר "אפסייד", קרי פוטנציאל לעליות שערים, בשיעור משמעותי של כ-20% עבור מדד ת"א-125.

בבית ההשקעות כותבים כי "חוסר הוודאות הפוליטית הביא את השוק בישראל להציג תשואות חסר אל מול מקביליו בעולם, ואנו מעריכים כי על אף השווי החבוי בחלק מהנכסים, התנודתיות תמשיך ללוות את הבורסה בישראל בהמשך השנה.

"באופן כללי ניתן לומר שהשוק זול בהשוואה לחלופות בעולם, אך גם כאן אנו שמים את הדגש על הסקטורים הזולים יותר והזולים פחות, בשים לב לסיכון הגלום. נכון לכתיבת שורות אלו, אנו סבורים כי קיים אפסייד כלכלי במניות התקשורת, הנדל"ן, הבנקים והטכנולוגיה. בסקטור הקמעונאות והגז ונפט אנו מעריכים שנדרשת בחירה סלקטיבית יותר".

עוד מציינים באי.בי.אי כי "חוסר הוודאות בסביבה הכלכלית והפוליטית גוזר להערכתנו מרווח ביטחון גבוה יותר על מנת להמליץ על מניה בהמלצת 'תשואת יתר', כפי שמשתקף מהאפסייד במניות".

סקטורים מומלצים

תקשורת

לאחר שהמדד ירד מתחילת השנה, טמונה הזדמנות במחצית השנייה

נדל"ן מניב

עדיפות לחברות עם מרכיב מרכזי של נכסי מסחר ולוגיסטיקה על פני משרדים בנקים אין הרבה חברות נזילות וגדולות כאלה בשוק, הנסחרות בתמחור כה אטרקטיבי

טכנולוגיה

ה־AI עשויה לשפר את רווחיות החברות, והתחום צפוי להמשיך בביצועים החזקים

פחות מומלצים

קמעונות מזון

הרשתות ניצבות בפני תקופה לא פשוטה של עלייה בתחרות ובאינפלציה

גז ונפט

הצעת הרכש לניו מד יצרה תשואה עודפת, ובחלק מהגופים השוויים הפכו מאתגרים

"החלטת הריבית - פאוזה בדרך למעלה"

בשיחה עם גלובס מציין גוזלן כי "אירועי המחאה של השבוע האחרון לא משנים את ההערכות שלנו. גם החלטת הריבית של בנק ישראל ביום שני אחר-הצהריים (ללא שינוי) מהווה פאוזה בדרך למעלה. זה לא חריג שבנקים מרכזיים, בדומה לעולם, עושים עצירה בהעלאות הריבית, ולא צריך לקחת זאת כסוף פסוק".

את העליות שנרשמו בבורסה בתל אביב בצהרי יום ג', על רקע אירועי המחאה, תולה גוזלן בניסיון שנצבר מאירועים דומים בעבר: "השוק ראה מקרים קודמים שבהם חוקים עברו בקריאה ראשונה בכנסת, אך לא חוקקו בסופו של דבר, והשאלה מה קורה מכאן.

"צריך לראות אם העברת החוק (צמצום עילת הסבירות) בקריאה ראשונה הייתה טקטיקה של מו"מ, או שהולכים עד הסוף. אם התרחיש השני הוא הרלוונטי, צפוי שתהיה עלייה בפרמיית הסיכון של ישראל ושינוי חד יותר בשערי המטבע".

באשר למניות הבנקים שנמצאות במוקד זה תקופה ארוכה, כותבים באי.בי.אי כי "בעבר הערכנו ששנת 2023 תהיה שנה חיובית עבור מניות הבנקים. במבט לאחור מסתבר שלפחות בצד של התוצאות האמירה הייתה נכונה. תגובת המניות לעומת זאת הייתה מתונה הרבה יותר. העלייה החדה בריבית כתגובה לנתוני אינפלציה גבוהים הביאה את הרווחיות של הבנקים לרמות שיא, כשהמערכת הבנקאית כולה הציגה תשואה להון ברבעון הראשון של 16% כמעט, והצפי לרבעון השני הוא לתשואה מרשימה לא פחות".

"אז אם התוצאות כל כך מרשימות מדוע מדד הבנקים הציג תשואה זניחה של כ-2% מתחילת השנה? אולי כי השוק לא מאמין שהתשואה של הרבעון הראשון היא בת-קיימא (כנראה נכון); אולי כי רווחי העתק של הבנקים הם מטרה נוחה לגריפת הון פוליטי (תמיד נכון); ואולי כי הדרך ליציאה מסביבת המאקרו הקיצונית עוברת דרך מיתון, ובשילוב עם צמיחת האשראי האגרסיבית בשנה האחרונה, הפסדי אשראי מהותיים למערכת הבנקאית הם רק עניין של זמן (את זה קצת קשה לנבא)".

לובלין מוסיף בשיחה עם גלובס  כי "בשורה התחתונה יש דברים לא טובים שאכן עלולים להכביד על הבנקים, אבל השאלה היא כמה מהם מתומחרים במחירי המניות שלהם. להערכתנו הרוב כבר מתומחר ואפילו מעבר לכך. לבנקים בארץ יש כריות ביטחון גדולות, ההון שלהם מאוד מרופד. כמו כן, הם ברמת יעילות גבוהה - יותר מאי פעם. אין הרבה חברות נזילות וגדולות כאלה בשוק, הנסחרות בתמחור כה אטרקטיבי".

מגמות סותרות משפיעות על הנדל"ן המניב

תחום נוסף שמרכז עניין רב בשוק, על רקע המשבר בענף ההייטק, הוא הנדל"ן המניב. מדד הדגל המקומי, ת"א מניב ישראל, הכולל מניות כמו עזריאלי, מליסרון וגב-ים, ירד במעל ל-6% מתחילת השנה. בבית ההשקעות מציינים שם כי שתי מגמות סותרות משפיעות עליו.

מצד אחד, חברות הנדל"ן המניב "המשיכו להציג דוחות טובים עם שיפור בפרמטרים התפעוליים, עלייה בשכר הדירה הריאלי ושיעורי תפוסה גבוהים", אומרים בבית ההשקעות. הם גם סבורים שהמגמה תימשך בסיכום הרבעון השני עד סוף אוגוסט. אך יחד עם זאת, "מניות חברות הנדל"ן המניב המשיכו לאבד מערכן גם בחציון הראשון של השנה, וזאת בעקבות דיווחים על האטה בביקושים, קשיים במו"מ - בעיקר בשוק המשרדים, וחשש מפני האטה וגלישה למיתון".

באי.בי.אי סבורים כי החל מהמחצית השנייה של השנה, נתחיל לראות שיעורי תפוסה נמוכים מאלה שהורגלנו אליהם בחברות המדוברות, לצד העלאת שיעורי ההיוון ורישום הפסדי שיערוך. להערכת האנליסטים, "יש להעדיף חברות עם חשיפה גבוהה למסחר ולוגיסטיקה על פני חברות עם חשיפה גבוהה למשרדים הנמצאים בעיקר במעגלים שניים ושלישיים לת"א".

"תחום ההייטק מציג עד כה תמונה הפוכה ל־2022"

תחום שנהנה מעדנה בתקופה האחרונה בבורסות וול סטריט, הוא ענף הטכנולוגיה, שסבל משנה מאתגרת במיוחד ב-2022, שהייתה "שנה של אינפלציה, העלאת ריביות, קיצוץ תקציבים, מלחמה ופיטורים רוחביים".

"עד כה, השוק הטכנולוגי ב-2023 מציג תמונה הפוכה, בעקבות שילוב של הייפ מסביב לטכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI), ירידה בשיעורי האינפלציה, וצפי למיצוי קרוב של העלאות הריבית. שוק הטכנולוגיה (קרן הסל XLK העוקבת אחרי התחום) זינק בכ-39% מתחילת שנה, בהובלת חברות הביג-טק".

במבט אל 2023, מציינים שם, הם "צופים שענף הטכנולוגיה יחווה התייצבות והתייעלות אשר יובילו לשיפור ברווחיות החברות, לאחר שב-2022 חברות טכנולוגיה ספגו ירידה של מעל 20% ברווח למניה.

"אומנם לא צפינו שמגמת ה-AI תשתלט על הכותרות, אך תזת ההשקעה נשארה דומה. בהנחה שה-AI יקנה לחברות את היכולת להתייעל בעזרת קיצוץ עלויות, רווחיות החברות צפויה להמשיך להשתפר, ובכך אנו סבורים שהמגמה החיובית שראינו בחברות הטכנולוגיה הגדולות עד כה תגיע גם לחברות הקטנות והבינוניות, על רקע שיפור בתקציבים. הדרך עלולה להיות תנודתית, ושוק הטכנולוגיה לא יעלה בקו ישר, אבל אנו סבורים כי שוק הטכנולוגיה ימשיך להציג ביצועים חזקים".

ענף נוסף שזוכה להמלצה הוא זה של חברות התקשורת. בתחום זה נסחרות בבורסה המקומית מניותיהן של בזק , סלקום  ופרטנר , שסובלות ממומנטום שלילי מתחילת השנה, עם ירידות דו-ספרתיות מתחילת השנה. "האמת שבתחילת 2023 היינו בטוחים שחברות התקשורת עלו על דרך המלך", מודים באי.בי.אי.

"האינפלציה הכשירה את הקרקע לעליית מחירים, הצפי לירידה בהיקפי ההשקעות בשילוב חזרת הכנסות משירותי נדידה היו התקווה ליצירת תזרים משמעותי, שינויי הבעלות בחלק מהחברות יצרו תחושה של חזרה לשפיות וגם המניות הציגו תמונה אופטימית לקראת סוף 2022".

"אבל מנקודה זו ואילך נראה שכל התפיסה השתנה ומחירי המניות חזרו לרמתם מלפני שנה. למה? לא חסרות סיבות. חלקן קשורות בפעילות החברות וחלקן קשורות בסביבה המאקרו-כלכלית ובאירועים הפוליטיים שמשפיעים על כלל השוק.

"בגדול ניתן לומר שהציפייה לשיפור הייתה אולי מעט מוקדמת מדי ואופטימית מדי. בנקודה זו חשוב לציין, אין דין חברת תקשורת אחת כדין מתחרותיה. ישנן כאלו שהציגו תוצאות טובות יותר ויש כאלו שפחות, אך כפי שהורגלנו, השוק סוחר את כל הסקטור כמקשה אחת, וכאן להערכתנו טמונה ההזדמנות למחצית השנייה של השנה".

"סביבה עסקית וכלכלית מאתגרת לקמעונאות"

באשר לסקטור הקמעונאות, מציינים באי.בי.אי, "רשתות שיווק המזון ניצבות בעיצומה של תקופה לא פשוטה, הכוללת עלייה ברמת התחרות לצד עלייה ברמות האינפלציה והריביות, שמעיבות מחד על ההכנסה הפנויה של הצרכנים ומאידך מכבידות על מבנה ההוצאות של קמעונאיות המזון, ומייצרות לחץ על המרווחים".

נוסף על כך, "העלייה הניכרת בסביבת הריבית, לצד העלייה בפרמיית הסיכון של ישראל לאור האירועים הפוליטיים האחרונים, הן בעלות השלכות שליליות על תמחור המניות, ותומכות בעלייה בשיעורי ההיוון. להערכתנו, על אף הסביבה העסקית והכלכלית המאתגרת, עדיין ניתן למצוא הזדמנויות בסקטור, זאת במיוחד לאחר הירידות במחירי מניות רשתות שיווק המזון מתחילת השנה".

גם סקטור הגז ונפט הפך למאתגר יותר לפי אי.בי.אי. הסיפור המרכזי שבלט בו בחודשים האחרונים היה דיווח על הצעת רכש צפויה להחזקות הציבור בניו-מד (דלק קידוחים) מצד בריטיש פטרוליום וחברת הנפט הלאומית של אבו דאבי, בפרמיה של מעל ל-60% על מחיר השוק בעת ההצעה. "העסקה הפוטנציאלית הציפה ערך משמעותי בכלל מניות הגז, כשהסקטור רושם עליות של 20% מתחילת השנה. בראייה קדימה, אנו עדיין סבורים כי בחלק מהמניות בסקטור קיים אפסייד, אך בחלקן האחר השוויים קצת יותר מאתגרים".