השביתה בהוליווד: איחוד גילדות שלא נראה מאז ימי מרלין מונרו

לראשונה מזה 60 שנה, השחקנים והתסריטאים בהוליווד שובתים • בלי תסריטאים, שחקנים ומבצעים שיפיחו בהם חיים, אולפנים רבים יחשכו • ומה עומד בלב השביתה? בין היתר, החשש שאולפני הוליווד ינסו לצמצם עלויות דרך טכנולוגיית AI - על חשבון העובדים

שביתת השחקנים והתסריטאים בהוליווד / צילום: Reuters, Laura Höring
שביתת השחקנים והתסריטאים בהוליווד / צילום: Reuters, Laura Höring

לפני קצת יותר מחודש, נציגי איגוד שחקני הקולנוע האמריקאי (SAG), נכנסו לדיון על חוזים חדשים לשחקני האיגוד מול אולפני הקולנוע. הדיון עצמו לא היה חריג ומתרחש כל 3 שנים. אבל, בניגוד לפגישות תנאים קודמות, ב-13 ביולי הודיעו נציגי SAG כי הם לא הגיעו להסכמה עם האולפנים, וכמה שעות לאחר מכן הודיעו על שביתה.

יותר מ-5 מיליון דולר לכיס בלילה אחד: סיבוב ההופעות שעושה היסטוריה
אירופה בדרך לעגן זכויות של עובדים מרחוק. האם ישראל תצטרף ליוזמה? | ניתוח
ג'ין, סלולר ומרוצי מכוניות: כך הפך ריאן ריינולדס לאימפריית עסקים של מיליארדים

כמו הרבה שביתות אחרות, השביתה של השחקנים והתסריטאים בהוליווד, הראשונה מסוגה מזה מעל 60 שנה, קשורה בשכר. גם הטבות כמו תוכניות בריאות ופנסיה היו נושא לשיחות. "אני רק רוצה שכולם יבינו שזה לא עניין של להרוויח עוד כמה מיליוני דולרים", אמרה שריל לי ראלף, חברה בוועדת המו"מ של SAG-AFTRA, ל-Vanity Fair השבוע. "לפחות 80% מהאיגוד שלנו הם אנשים פשוטים, זקנים, רגילים וחרוצים שלא זכו להעלאת שכר, למרות עליית יוקר המחיה, במשך 40 שנה, שתלויים בטוב לבם של תאגידים גדולים".

SAG-AFTRA, הגילדה שאחראית על הגנה על זכויות העבודה של מעל 160 אלף חברי התעשייה כולל אמני קולנוע, טלוויזיה ורדיו, לא הצליחה להגיע להסכם עם AMPTP, המייצגת את האולפנים, הרשתות והסטרימרים הגדולים. והגילדה הצטרפה לשביתת ה-WGA, המייצגים תסריטאים, שהחלה ב-2 במאי.

שביתת איגוד השחקנים והתסריטאים בהוליווד / צילום: Associated Press, Chris Pizzello
 שביתת איגוד השחקנים והתסריטאים בהוליווד / צילום: Associated Press, Chris Pizzello

מחיר השביתה כבר מורגש

מאז שהתסריטאים פתחו בשביתה הוליווד נמצאת בקיפאון כמעט מוחלט, אבל הצטרפות השחקנים - איחוד גילדות שלא נראה מאז ימי מרלין מונרו - תאלץ את כל ההפקות להפסיק מיד. בלי תסריטים ובלי שחקנים ומבצעים שיפיחו בהם חיים, אולפנים רבים יחשכו. במסגרת השביתה, קבלת פרס על מפעל חיים מותרת, אבל השתתפות בבכורה, ישיבה לראיון או קידום אחר של פרויקט קרוב הם מחוץ לתמונה.

בינתיים, המחיר כבר מורגש. מאמר שפורסם לאחרונה בלוס אנג'לס טיימס פירט כיצד השביתה תהיה הרבה יותר יקרה מקודמתה (בשנת 2007), "ועשויה לגעת בכל היבט של כלכלת דרום קליפורניה, כולל שוק הדיור. אם אנשים מפסיקים לקנות בתים, שכר הדירה עולה; זה מדאיג במיוחד מכיוון שהצרכנים כבר מתמודדים עם אינפלציה גבוהה ועליית ריבית".

פורבס טוענים כי השביתה עלולה להוביל לנפילה כלכלית "שתעלה על ה-2.1 מיליארד דולר שאבדו בשביתה בת 100 הימים לפני 16 שנים", שכללה רק את הכותבים.

שימוש בפני השחקנים לנצח - תמורת תשלום על יום עבודה אחד

נושא נוסף עמד בחזית הדיונים בין הגילדה לאיגוד - בינה מלאכותית. AI הפכה לסוגיה חמה עבור חברים רבים בתעשיית הקולנוע במו"מ האחרונים על החוזים שלהם מול האולפנים.

החשש המרכזי הוא שאולפני הוליווד ינסו לצמצם עלויות דרך טכנולוגיית AI, כמו שכפול ההופעה של שחקן בהפקה עתידית, מה שאמור לחסוך לאולפנים הרבה כסף. בדיונים האחרונים גילדת שחקני המסך דרשה ששחקנים יקבלו תשלום הוגן עבור סוג זה של שימוש בבינה מלאכותית, והגנה מפני שימוש לא מורשה בחומרים שלהם באמצעות בינה מלאכותית יוצרת, שכבר מסוגלת לשכפל הבעות פנים, תנועת גוף וקול ברמת דיוק מדהימה.

דאנקן קרבטרי אירלנד, מנהל המו"מ הראשי של איגוד SAG-AFTRA, ביקר בחריפות את גישת האולפנים לנושא ה-AI. הוא סיפר כי האולפנים ביקשו אישור לסרוק את פניהם של שחקני ואמני רקע וזכאות להחזיק ולהשתמש בחומרים "לנצח, בכל פרויקט שיחפצו, ללא הסכמת הצד השני וללא פיצוי" - וכל זאת תמורת תשלום של יום עבודה אחד (כך לפי ה-BBC). לא סתם מיהרו כלי התקשורת בארה"ב להשוות את הדיון לפרק בסדרת המתח הבדיונית "מראה שחורה".

גם באיגוד השחקנים הבריטי "אקוויטי" מודאגים ממה שנקרא "שיבוט ביצועים": "אנחנו רואים את הטכנולוגיה הזו בשימוש במגוון דברים כמו ספרי אודיו אוטומטיים, עבודת קריינות מסונתזת, אווטארים דיגיטליים לסרטוני וידאו ארגוניים, או גם תפקיד של זיופים עמוקים שנמצאים בשימוש בסרטים." היינו, אנחנו כבר מזמן לא בשלב שמדבר רק על שכתוב תסריטים.

למעשה, AI יכול היום ליצור גרסה דיגיטלית של שחקן בסרט. פרצוף של שחקן אמיתי יכול להיות מולבש על כפיל פעלולים בצורה מושלמת. AI יכול לגרום לשחקן להיראות כאילו הוא מדבר בשפה שהוא לא מדבר.

יוצרת הסרטים והסופרת ג'סטין בייטמן, ששוחחה עם ה-BBC Tech Life מוקדם יותר השנה, חידדה את הצורך בפרספקטיבה חדשה בעולם ה-AI: "מוזר לי שהפנים והקול שלך פחות מוגנים מהמכונית שלך, המחשב הנייד, הטלפון, הבית או הספרים שלך - אבל זה מצב החוק היום. "וזה בגלל שלא חשבנו שנהיה כל כך פגיעים", אמרה.

במו"מ האחרון, איגוד השחקנים של גילדת שחקני המסך (SAG-AFTRA) לא הצליח להגיע להסכם על הגנה טובה יותר בסוגיית AI עבור חבריו - והזהיר כי "בינה מלאכותית מהווה איום קיומי על מקצועות יצירתיים".

תקציב הסדרות עולה - אך השכר לא מושפע

השינויים שחולל הסטרימינג - המספקת את עיקר עבודתם של שחקני טלוויזיה - גם הם גורם לתסכול הגובר ברחבי התעשייה ונושא מרכזי במו"מ הנוכחי. כמו עמיתיהם התסריטאים, שחקנים נלחמים על העלאות שכר והגדלות תשלומי תמלוגים בסטרימינג.

בעבר, אם סדרת טלוויזיה הייתה להיט, שחקנים וכותבים יכלו לסמוך על זרם ארוך של הכנסות תמלוגים קבועות. אך הסטרימינג שינה את המערכת בצורה שלדבריהם פגעה בהם. בעקבות הסטרימינג הסדרות הפכו לקצרות יותר, ההפסקות בין העונות ארוכות יותר, ובאיגודים אומרים שלמרות שתקציבי הסדרות עולים, הגידול הזה לא בא לידי ביטוי בשכר שמגיע למבצעים.