מה עומד מאחורי הדוחות החזקים של הבנקים בארה"ב?

המערכת הבנקאית בארה"ב ממשיכה להציג ביצועים חזקים לרבעון • לאחר שביום שישי האחרון וולס פארגו, ג'יי פי מורגן וסיטי גרופ הציגו דוחות חזקים, בנק מורגן סטנלי ובנק אוף אמריקה פרסמו היום תוצאות מרשימות • מה עומד מאחורי המגמה?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen
בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

המערכת הבנקאית בוול סטריט ממשיכה להפתיע את השוק עם דוחות ששוברים את תחזיות הכלכלנים לרבעון השני של 2023. לאחר שביום שישי האחרון שלושה בנקים הציגו דוחות מעולים: וולס פארגו , ג'יי פי מורגן  ובנק סיטיגרופ  - כעת גם מורגן סטנלי  ובנק אוף אמריקה , שדוחותיהם התפרסמו היום (ג'), מצביעים על רווחים גבוהים מן הצפוי.

מתנה מאמריקה: מה עומד מאחורי מגמת ההתחזקות המחודשת של השקל מול הדולר?
באיזה בנק תשלמו פחות על המרת מט"ח? 

בנק מורגן סטנלי דיווח על הכנסה גבוהה למניה של 1.24 דולר והכנסות של 13.5 מיליארד דולר, כאשר בשני פרמטרים אלו הבנק הפתיע את התחזיות המוקדמות. המניה של מורגן סטנלי עלתה ב-1% מאז תחילת השנה, אך לאחר פרסום הדוחות התחזקה המניה ב-1.3% במסחר המוקדם בוול סטריט.

למרות ההכנסות החזקות הרווחים של מורגן סטלני צללו ב-18% ברבעון השני, כך לפי חברת הידיעות רויטרס.

גם בנק אוף אמריקה, אחד מהבנקים הגדולים ביותר בארה"ב פרסם את דוחותיו ביום שלישי והצביע על הכנסות גבוהות מן הצפוי. הבנק דיווח על הכנסה של 0.88 דולר למניה, מעל לצפי של השוק, הרווחים עלו ב-11% מרבעון המקביל בשנה שעברה ועומדים על 25.2 מיליארד דולר - גם מעבר לתחזיות בשוק.

הריבית הגבוהה בארה"ב תורמת לעלייה ברווחי הבנקים

"הדוחות החזקים שהציגו הבנקים הגדולים עושים חיל בתקופות של אינפלציה וריבית גבוהה בשל מרווחי אשראי ומיקוד באוכלוסיות יותר איכותיות" מוסר בשיחה עם גלובס יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות. הוא מסביר שרמת הריבית הגבוהה בחודשים האחרונים תורמת לעלייה ברווחי הבנקים וזאת לצד שוק ההון שהתחזק ברבעון האחרון.

מנגד, פריימן מציין כי קיימים כמובן גם בנקים קטנים, שאינם חולקים את הדוחות החזקים של הבנקים הגדולים: "בנקים אזוריים עלולים לסבול מירידה ברווחים בשל העובדה שהם מתמקדים בקבוצות אוכלוסייה או סקטור מסויים. המיקוד הספציפי חושף אותם לכשל מערכתי של הסקטור או קבוצת האוכלוסייה, כדוגמת סיליקון ואלי שהתמקד בסקטור ההייטק", מסכם פריימן.

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, מדגיש את השפעת המצב הכלכלי בארה"ב על דוחות הבנקים ומציין: "הרקע הכלכלי תמך בדוחות של הבנקים הגדולים". בנוסף מנחם צופה ש"הבנקים הגדולים יקוו להמשך התמודדות מוצלחת של הצריכה הפרטית והפעילות העסקית עם רמת הריבית הנתונה".

מעבר לכך, מנחם מסביר כי הבנקים הגדולים בארה"ב עמדו בצורה מיטיבית במבחני הבנק הפדרלי שנערכו לבנקים: "המבחנים האלו הראו כי הבנקים ערוכים, ככלל, לתרחישי קצה מבחינת הלימות ההון שלהם, מה שמתיר להם לפעול בדרך של חלוקת רווחים ו/או רכישת מניות עצמית".

מנחם מציין כי הגיוון של פעילות הבנקים הגדולים מהווה נקודת אור נוספת לסקטור הבנקאי: "בצד עסקי הליבה, הבנקים נהנים מעליות השערים (המפתיעות) בשוקי המניות במחצית הראשונה של השנה, מה שאיפשר רווחים מפעילות של חיתום ומסחר בניירות ערך".