בזמן שהדולר בעולם בשפל של יותר משנה, המטבע הזה בראלי ממושך

לאחר עלייה של 4% בשער האירו מול הדולר בפחות משבועיים, שני המטבעות הגיעו ליחס הגבוה ביותר מאז פברואר 2022 • יש כלכלנים שמעריכים כי התחזקות האירו צפויה להסתיים בקרוב, אולם סוחרי האופציות ומנהלי השקעות בקרנות גידור ממשיכים להעריך שהאירו יוסיף ויתחזק מול הדולר

שטרות אירו / צילום: Shutterstock
שטרות אירו / צילום: Shutterstock

האירו המשיך להתחזק מול הדולר בימים האחרונים והוא משלים את תקופת העלייה המתמשכת ביותר שלו מול המטבע האמריקאי מאז 2004. זאת, בעת שהמשקיעים מעריכים שהפד קרוב לסיום המחזור הנוכחי של העלאות הריבית בארה"ב. 

אתמול טיפס האירו בעוד 0.4% עד לרמה של 1.127 דולרים וכעת הוא נסחר סביב 1.123 דולרים לאירו. מדובר ביחס הגבוה ביותר בין שני המטבעות מאז פברואר 2022, לאחר עלייה של 4% בשער האירו מול הדולר בפחות משבועיים ועלייה של כ-5% מתחילת השנה. 

● מתנה מאמריקה: מה עומד מאחורי מגמת ההתחזקות המחודשת של השקל מול הדולר?

כעת מעריכים המשקיעים שהפד יעלה את הריבית החודש (ב-26 ביולי) אבל זאת צפויה ככל הנראה להיות ההעלאה האחרונה השנה. "האווירה החיובית בשוקי ההון לאחרונה, והירידה בתשואות האג"ח של ארה"ב, תמכו בהתחזקות האירו", אמר לבלומברג רוברטו גרסיה, מנהל השקעות בבנק בילבאו ויסקאיה ארגנטריה במדריד. 

ולנטין מרינוב, מנהל מחקר בבנק קרדיט אגריקול, מציין כי התחזקות האירו נתמכה גם על ידי חברות שרוכשות את המטבע. 

ואולם, ברמה הנוכחית יש כלכלנים שמעריכים כי התחזקות האירו צפויה להסתיים בקרוב. זאת, בין השאר, מכיוון שגם תהליך עליית הריבית בגוש האירו מתקרב לסופו, לצד הירידה בקצב האינפלציה. 

"האירו קרוב לשיא מול הדולר", אמר לבלומברג גיף יו (Geoff Yu), כלכלן בכיר בבנק ניו יורק מלון. "קשה לראות כיום סיבות שתומכות בהמשך ההתחזקות של האירו, לאחר שהמטבע עשה מהלך עלייה מרשים מאוד של כ-18% מאז השפל שרשם מול הדולר בספטמבר האחרון". 

"הנתונים עשויים לגרום לפד לשקול מחדש את תוכניתו"

מנגד, סוחרי האופציות ומנהלי השקעות בקרנות גידור ממשיכים להעריך שהאירו יוסיף ויתחזק מול הדולר. ההימורים בשוק החוזים על התחזקות האירו עד לרמה של 1.15 דולרים גדלו לאחרונה. 

דיוויד בינימינוב אנליסט מחקר בחברת Global X, מציין כי נתוני האינפלציה לחודש יוני, שפורסמו לאחרונה בארה"ב והפתיעו כלפי מטה, עשויים להטות את עמדתו של הפד לגבי המשך מדיניות הריבית. "בנתוני מדד המחירים לצרכן, גם המדד הראשי וגם מדד הליבה הצביעו על עלייה של 0.2% בלבד בחודש יוני. תרמו לכך בעיקר סעיף הדיור, שרשם עלייה מתונה, וסעיף המכוניות המשומשות, שבעבר תרם באופן משמעותי לעליית האינפלציה והפעם רשם ירידה חודשית במחירים. הנתונים המעודדים הללו עשויים להוביל את הפד לאמץ גישה מוניטרית פחות מחמירה מהמצופה עד כה".

"ההערכה עד כה היתה שהפד יעלה את הריבית עוד פעמיים עד סוף השנה, ואולם הנתונים הללו עשויים לגרום לפד לשקול מחדש את תוכניתו ולהימנע מהעלאות ריבית נוספות. עם זאת, יש לזכור כי נתון חודשי אחד אינו בהכרח מלמד על מגמה, והפד ימתין להצטברות של נתונים נוספים לפני שיקבל החלטה", הוא כותב.