מבוקש ע"י האינטרפול: הנגיד הלבנוני עוזב אחרי 30 שנה, ולא ניתן להחליפו

בתום 30 שנות כהונה ובצל פרשת שחיתות חמורה, נגיד הבנק הלבנוני ריאד סלאמה מסיים את תפקידו • בהיעדר ממשלה, נשיא ונגיד מחליף, התחזית קודרת במיוחד

הפגנה נגד הבנקים בלבנון על רקע המשבר הכלכלי החריף / צילום: Associated Press, Hassan Ammar
הפגנה נגד הבנקים בלבנון על רקע המשבר הכלכלי החריף / צילום: Associated Press, Hassan Ammar

כחודשיים לאחר שהאינטרפול הוציא נגדו צו מעצר בגין חשד למעילה בהיקף 330 מיליון דולר, נגיד הבנק המרכזי של לבנון, ריאד סלאמה, יעזוב את תפקידו בסוף יולי בתום קדנציה שנמשכה 30 שנים. הנגיד הלבנוני יפרוש בשל הצל הכבד שהותירו החשדות החמורים נגדו, כשיש הטוענים שמדובר בצעד בריא ללבנון מחד, אך כזה שמרחיב את היעדר המשילות בביירות לנושא הניהול המוניטרי מאידך.

מכרו דירה ואחרי פחות משבוע התחרטו. מה קבע ביהמ"ש?
האסטרטגיה של ההסתדרות, מתווה הפשרה והסעיף שבלב המחלוקת
הפגנת ענק בירושלים, אלפים בקפלן; הרצוג בפגישת חירום עם נתניהו

לבנון מתנהלת ללא נשיא מאז שמישל עאון סיים את תפקידו ב־30 באוקטובר, וכן ללא ממשלה קבועה - כאשר נג'יב שמיקאתי מנהל את המדינה בראשות ממשלה זמנית במשך יותר משנה.

הסיבה המרכזית לקושי למנות נשיא מחליף ביותר מעשר הצבעות מאז בפרלמנט, או ראש ממשלה שמוסכם על ידי הגורמים השונים, היא החוקה הלבנונית שקובעת כי בתפקיד הנשיא יוכל לכהן נוצרי ובתפקיד ראש הממשלה מוסלמי סוני, מה שמקשה להביא להסכמות. אותם הקשיים שמשפיעים על בחירת נשיא וראש ממשלה מובילים לכך שמיקראתי כבר הודה כי ארבעת סגניו של סלאמה ימלאו את תפקידו "עד לבחירת מינוי קבע".

נגיד בנק לבנון היוצא, ריאד סלאמה / צילום: Reuters
 נגיד בנק לבנון היוצא, ריאד סלאמה / צילום: Reuters

הלירה הלבנונית מתרסקת

התחושה הציבורית בקרב הלבנונים היא של הפקרת הניהול המוניטרי, לאחר שהיקף השימוש במזומן במזומן הגיע בשנה החולפת ל־9.9 מיליארד דולר, כך לפי דוח של הבנק העולמי. בכך, חל זינוק מ־26.2% מתוך התמ"ג ב־2021 ללא פחות מ־45.7% מהתמ"ג ב־2022. לצד זאת, הלירה הלבנונית איבדה מאז תחילת המשבר ב־2019, לא פחות מ־98% מערכה בשוק השחור. למרות המצב החמור, אחד המשנים של נגיד הבנק המרכזי הלבנוני, סלים שהין, פסל אפשרות שארבעת המשנים של סלאמה יתפטרו בצל המצב.

"כל התערבות שתידרש מהבנק המרכזי תתבצע רק לאחר החלטה מהממשלה וגיבוי חוקי וחוקתי", אמר שהין בראיון לעיתון "א־נהאר". "הדיונים עם הממשלה עוסקים בדרכים לשתף פעולה עם הממשלה והפרלמנט במטרה לתאם עמדות בצל נטילת האחריות של הנגיד, כדי שנשחרר את שער החליפין ונבטיח יציבות מוניטרית".

לבנון נדרשת להחלטות משמעותיות, שספק אם המשנים לנגיד הבנק המרכזי בשבתם כרבעי נגידים בפועל יוכלו לקבל. סלאמה, לדוגמה, הודה בפברואר כי יתרות המט"ח של לבנון עמדו באותה תקופה על 10 מיליארד דולר בלבד. לצורך ההשוואה, יתרות המט"ח של טורקיה, שבעצמה לא נמצאת במצב כלכלי טוב בלשון המעטה, עמדו על כ־17 מיליארד דולר - רגע לפני הבחירות במדינה במאי.

אזרחי לבנון ימתינו לגלות מה יהיו ההשלכות לעזיבת סלאמה והאם זו תהיה יריית הפתיחה לנטישה המונית של בכירי הבנק המרכזי הלבנוני. במידה ולא, תעלה השאלה האם אותם משנים יצליחו להביא הסכמות לצעדים מוניטריים משמעותיים. לפי שעה, התחזיות הבינלאומיות נותרו פסימיות.