בנוסח החוק בו תמכה מאי גולן מופיע סעיף למניעת אפליה נגד נשים?

החוק שעורר ביקורת באופוזיציה כולל סעיף למניעת אפליה? מתברר שיאיר לפיד צדק • המשרוקית של גלובס

מאי גולן, הליכוד ("אלמוג בשישי", רשת 13, 14.7.23) / צילום: אבי אוחיון - לע''מ
מאי גולן, הליכוד ("אלמוג בשישי", רשת 13, 14.7.23) / צילום: אבי אוחיון - לע''מ

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

בלהט האירועים בשבועות האחרונים אולי הספקנו קצת לשכוח, אבל רק לפני שבועות ספורים אושרה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק שעוררה לא מעט רעש. מדובר בהצעה שזכתה בתקשורת לכינוי "החוק לפירוק רשות מעמד האישה", ושמה הרשמי הוא "החוק לקידום הנשים בישראל". מי שמובילה אותו היא ח"כ לימור סון הר־מלך (עוצמה יהודית), אבל לחוק יש קשר ישיר לשרה מאי גולן: ההצעה קובעת, בין היתר, כי הרשות לקידום מעמד האישה תפורק - ותוקם מחדש בתוך המשרד שבראשו היא עומדת.

האם הבורסה החזירה לעצמה את הירידות שנרשמו על רקע החקיקה?
כבר לפני 60 שנה: כשרה"מ דרש מהיועמ"ש לחקור את יריבו הפוליטי
האם חוק שהנשיא לא חתם עליו לא ייכנס לספר החוקים?

אישורו של החוק בקריאה טרומית עורר את זעמה של האופוזיציה. "החוק הזה עושה את מה שהממשלה הזו עושה מיומה הראשון: לוקח זכויות נשים ומדכא אותן, וממשיך ומפרק את ההגנה של המדינה עליהן", התעמת ראש האופוזיציה, יאיר לפיד עם גולן במליאת הכנסת, "אני מפנה את כולכם לסעיף 5 בחוק: חסרות שם ארבע מילים שהיו בחוק המקורי… 'מניעת אפליה נגד נשים', הוצאת את זה מהחוק. איפה זה? את מי את מרמה?". גולן לעומת זאת טענה שדווקא לפיד הוא זה שמרמה. "יו"ר האופוזיציה, הלוחם הגדול למען נשים, שיקר בכל מילה כשאמר את זה", היא הגיבה בראיון ברשת 13, "הסעיף לא ירד מהחוק". אז ירד או לא ירד?

הרשות שאמורה להיות מוכפפת למשרדה של גולן הוקמה מתוקף חוק מ־1998, שעיגן את מעמדה כגוף סטטוטורי הפועל תחת משרד ראש הממשלה. על פי החוק, מטרת הרשות היא לקדם את מעמד הנשים בישראל, וסעיף 5, אליו התייחס לפיד, מפרט את תפקידיה, ביניהם: "לפעול ליישומה של האמנה לביעור כל צורות האפליה נגד נשים משנת 1979". זו אמנה של האו"ם שישראל אישררה ב־1991, והיא קובעת, בין היתר, כי על המדינות החתומות "לנקוט את האמצעים המתאימים, לרבות חקיקה, כדי להבטיח את מלוא ההתפתחות והקידום של נשים".

ומה קורה בחוק החדש? גם בו מופיע סעיף 5 שמפרט את תפקידי הרשות שתחליף את זו הקיימת: "הרשות תקדם כל תפקיד שהטיל עליה השר בתחומי המשרד", נכתב שם. בין היתר "רשאי השר להטיל על הרשות: לפתח וליישם תכניות מקצועיות בתחומי פעילותה; לפעול להעמקת ההסברה והמודעות הציבורית בתחומי פעילותה; לתת דין וחשבון לשר על כל עניין בתחומי פעילותה". ומה לגבי מניעת האפליה? זו לא מוזכרת.

פנינו לשרה גולן כדי להבין מדוע טענה כי דבריו של לפיד על הוצאת הסעיף הן "שקר", ומטעמה נמסר לנו כך: "מדובר בהצעת חוק הנמצאת בקריאה טרומית בלבד. כטבען של הצעות אלו, הן עוברות שינויים ונוסחים עד כניסתן הסופית לספר החוקים, וכך יהיה גם הפעם. אותה תוספת חשובה תופיע גם היא בהצעה בשלביה המתקדמים".

בשורה התחתונה: דבריה של גולן לא נכונים. בסעיף 5 בחוק שאושר בכנסת בקריאה טרומית, שבו מפורטים תפקידיה של הרשות החדשה, אכן לא מופיעות המילים "מניעת אפליה נגד נשים", שהופיעו בחוק במתכונתו הקודמת.

תחקיר: אביה שקלאר-חמו

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: מאי גולן
מפלגה: הליכוד
פלטפורמה: רשת 13
ציטוט: "ראש האופוזיציה שיקר בכל מילה, הסעיף (על מניעת הפליה נגד נשים) לא ירד מהחוק"
תאריך: 14.7.23
ציון: לא נכון

בשבועות האחרונים, במקביל להאצת החוק לצמצום עילת הסבירות, החלה הקואליציה לקדם חוק נוסף השנוי במחלוקת: הצעת החוק "לקידום הנשים בישראל" של ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), שעבר בקריאה טרומית ברוב של 56 תומכים מול 48 מתנגדים. הצעת החוק קובעת בין היתר כי הרשות לקידום מעמד האישה תפורק - ותוקם מחדש בתוך המשרד לקידום מעמד האישה, בראשו עומדת השרה מאי גולן.

באופוזיציה תקפו את החוק בטענה שהכפפת הרשות למשרד ממשלתי תפגע בעצמאותה ובתוך כך גם במעמד האישה. "החוק הזה עושה את מה שהממשלה הזו עושה מיומה הראשון: לוקח זכויות נשים ומדכא אותן, וממשיך ומפרק את ההגנה של המדינה עליהן", התעמת לפיד עם גולן במליאת הכנסת, ואף תיבל בדוגמה קונקרטית הממחישה לגישתו את הפער בין החוקים - זה שמתוקפו הוקמה הרשות, וזה שעתיד להכפיפה למשרד של גולן: "אני מפנה את כולכם לסעיף 5 בחוק: חסרות שם ארבע מילים שהיו בחוק המקורי, ואת הורדת - 'סעיף 5 - מניעת הפליה נגד נשים', הוצאת את זה מלשון החוק. איפה זה? את מי את מרמה?".

כשגולן נשאלה על כך בראיון ל"אלמוג בשישי", תוכנית האקטואליה של רשת 13, היא הכחישה את דבריו באופן גורף. "יו"ר האופוזיציה, הלוחם הגדול למען נשים, שיקר בכל מילה כשאמר את זה", פסקה והדגישה: "הסעיף לא ירד מהחוק".

האם החוק החדש אכן שמר על אחת התכליות הבסיסיות ביותר בכל הנוגע לקידום מעמד האישה? בדקנו.

הרשות אותה מנסה גולן להכפיף למשרדה הוקמה מתוקף חוק הרשות לקידום מעמד האשה, התשנ״ח-1998, שמעגן את מעמדה כגוף סטטוטורי הפועל תחת משרד ראש הממשלה. על פי החוק, מטרת הרשות היא לקדם את מעמד הנשים בישראל ולהביא לתיאום בין הגופים הממשלתיים והחוץ־ממשלתיים הפועלים בתחום. סעיף 5, אליו התייחס יו"ר האופוזיציה, מפרט את תפקידי הרשות וקובע בשורה של סעיפים הנחיות לקידום מדיניות ומעקב אחר ביצוען. בין אלו, מציין הסעיף כי על הרשות "לפעול ליישומה של האמנה לביעור כל צורות ההפליה נגד נשים משנת 1979".

מדובר באמנה שנוסחה על ידי ועדת האו"ם למעמד האישה, וישראל הפכה לצד בה ב-1991. בין היתר קובעת האמנה כי על המדינות שהן צד לה "לנקוט את האמצעים המתאימים, לרבות חקיקה, כדי להבטיח את מלוא ההתפתחות והקידום של נשים".

המונח הפליה, שלטענת לפיד נעלם מהצעת החוק הנוכחית, מופיע בחוק המקורי גם בסעיף 4 המפרט את תחומי פעולתה של הרשות וקובע כי, "הרשות תגבש, תקדם ותעודד מדיניות", בין היתר, "לביעור ההפליה נגד נשים ובכלל זה למניעת אלימות נגד נשים". גם סעיף 6, "טיפול בתלונות", מסמיך את נציב תלונות הציבור למסור לכנסת "דין וחשבון שנתי על כל התלונות שנמסרו לו שעניינן הפליה של אשה כאשה".

בדומה לחוק הקודם, גם סעיף 5 בהצעת החוק שהגישה סון מלך מגדיר את תפקידי הרשות החדשה שתוקם - אך בניגוד לטענת גולן, המונח הפליה כלל לא מופיע בו. לפי הסעיף, "הרשות תקדם כל תפקיד שהטיל עליה השר בתחומי המשרד", בין היתר, "רשאי השר להטיל על הרשות: לפתח וליישם תכניות מקצועיות בתחומי פעילותה; לפעול להעמקת ההסברה והמודעות הציבורית בתחומי פעילותה; לתת דין וחשבון לשר על כל עניין בתחומי פעילותה", ועוד. הסעיף היחיד בהצעת החוק המתייחס להפליה הוא סעיף 10, "טיפול בתלונות", שבו מופיע נוסח זהה לסעיף 6 בחוק המקורי.

פנינו לשרה גולן, כדי להבין למה התכוונה כשאמרה שהמונח המדובר נשאר בחוק, ומטעמה נמסר לנו כי, "מדובר בהצעת חוק הנמצאת בקריאה טרומית בלבד. כטבען של הצעות אלו, הן עוברות שינויים ונוסחים עד כניסתן הסופית לספר החוקים, וכך יהיה גם הפעם. אותה תוספת חשובה תופיע גם היא בהצעה בשלביה המתקדמים".

לסיכום, בסעיף 5 בחוק שאושר בכנסת בקריאה טרומית, שבו מפורטים תפקידיה של הרשות החדשה, אכן לא מופיעות המילים "מניעת הפליה נגד נשים", שהופיעו בחוק במתכונתו הקודמת. לכן דבריה של ח"כ גולן אינם נכונים.