אמסלם מבקש מנציב שירות המדינה: הפסק את כהונת מנהלת רשות החברות

השר הממונה על רשות החברות פנה לניצב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ בבקשה שיפסיק את כהונתה של מיכל רוזנבוים • אמסלם טוען כי רוזנבוים אינה מתאימה לתפקיד וכי בין השניים יש משבר אמון חריף • מרשות החברות נמסר בתגובה: "ניסיון לאיים על מנהלת הרשות לא ירפה את ידיה והיא נחושה להמשיך ולהפעיל את שיקול דעתה באופן עצמאי וללא מורא"

מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, והשר דודי אמסלם / צילום: כדיה לוי, רפי קוץ
מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, והשר דודי אמסלם / צילום: כדיה לוי, רפי קוץ

במכתב בן 15 עמודים, השר הממונה על רשות החברות דוד אמסלם מבקש מנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ להפסיק את כהונתה של מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים, ומטיח בה האשמות כבדות בחוסר התנהלות תקינה, התעללות בעובדים, שימוש לרעה בסמכותה ואף שחיתות של ממש.

רוב תיק ההשקעות של וורן באפט מורכב מ-5 מניות. אלו הן
נתניהו לבלומברג: אחרי השינוי בוועדה לבחירת שופטים נפסיק את החקיקה

את מכתבו הוא פותח בציטוט החוק הרלוונטי, שקובע שנושאי משרה כמו רוזנבוים לא יודחו אלא בשני מקרים: אי התאמה מובהקת לתפקיד, וקיומו של משבר אמון חריף ומתמשך בין השניים, שיוצר מצב של תפקוד יעיל ותקין. אמסלם טוען בפני הרשקוביץ ששתי העילות כאחת מתקיימות, ועליו להפסיק את כהונתה של רוזנבוים ולאפשר לו למנות לה מחליף.

לא הפעם הראשונה שאמסלם מנסה להדיח את מנהלת רשות החברות

עם זאת, זו לא הפעם הראשונה שאמסלם מנסה להדיח את רוזנבוים, ולפני מספר ימים היא אף פנתה ישירות לראש הממשלה וביקשה להגיע באופן אישי לישיבת הממשלה כדי להציג את עמדתה, ואף ביקשה מרה"מ להתערב בסכסוך ביניהם. רוזנבוים טענה כלפי אמסלם שהוא מנסה להלך עליה אימים, ובעיניה, "הניסיון להפעיל עליי לחץ באמצעות ביטויים מסוג זה לא פוגע בנחישותי להמשיך ולשרת את הציבור נאמנה ולהבטיח כשומרת סף את השמירה על כללי מנהל הציבורי התקין".

יותר מכך, רוזנבוים אף טענה שאמסלם מנסה לקדם מקורבים לליכוד לתפקידי דירקטורים, והיא פעלה נגד כך. המשנה ליועמ"ש גיל לימון תמך בהתעקשותה לא לשנות את כללי "נבחרת הדירקטורים" ולהימנע ממינויים והדחות מסוימים שאמסלם דרש, לרבות דירקטורים עם קשר למרכז הליכוד.

במכתבו, אמסלם מלין על כך שרוזנבוים "עושה כל שביכולתה לסכל את יכולתי לבקר את עבודת רשות החברות ולהתוות את מדיניותי כפי שקובע החוק", כנראה לרבות יכולתו להיפגש עם עובדים באופן עצמאי ולמקם את ראש המטה שלו בתוך בניין רשות החברות. הוא גם טוען שההתייחסות שלה אליו כ"עוזר פוליטי" שגויה, והיא אמרה זאת "על מנת לצייר תמונה שונה מהמציאות ולשמש את צרכיה התקשורתיים".

אמסלם גם מתלונן על התכתובת התכופה דרך התקשורת, ואומר ש"על פנייתה של מנהלת הרשות כמו גם על כל ההתכתבויות שלה מולי, התעדכנתי מכלי התקשורת עוד בטרם נשלחו אליי או בסמוך מאד למועד שליחתם אליי, דבר כשלעצמו דורש בחינה - האם זה הולם התנהלות של מנהלת", וש"כל נושא המועלה בינו לבין מנהלת הרשות - מוצא את דרכו לאמצעי התקשרות". אך יש לציין שעל מכתב זה של אמסלם רוזנבוים התעדכנה אך ורק מהתקשורת, והדבר נכון על שני הצדדים שהעבירו תכתובת אינטנסיבית דרך התקשורת בשבועות האחרונים.

אמסלם מבהיר להרשקוביץ שב"אותם ימים" הוא לא שקל את הדחתה של רוזנבוים, אך היא האמינה שהוא דווקא כן, ודבר זה הביא ל"אווירה לא נעימה שליוותה את מנהלת הרשות", חוסר נימוס וזלזול. בעיני אמסלם, "הניסיון לקשור את הדברים בכך שהיא עמדה על עצמאותה שיקול הדעת ושמירת האינטרס הציבורי היא לא נכונה בנסיבות אלה אלא ניסיון להטות את העובדות - דבר המצביע שהיא אינה דוברת אמת".

אך רוזנבוים טוענת בתגובה שזה ניסיון ההדחה השלישי של אמסלם. ואכן, בחודש יולי אף כתב ש"יש לבחון את המשך כהונתה בתפקיד", מה שמאיר את הטענות שלו באור שונה. בכל אחת מהפעמים, נציב שירות המדינה הרשקוביץ סירב לבקשת אמסלם. יותר מכך, לאחרונה אמסלם אף דרש מרוזנבוים שזו תפסיק לפנות אליו, והאשים אותה ב"פוטש".

אחד הנושאים המרכזיים שהשר אמסלם הגיע לקדם ברשות החברות הוא ביטול (או הרחבה משמעותית) של נבחרת הדירקטורים המגבילה את מי אפשר למנות לדירקטורים בחברות הממשלתיות. בעיניו, "מנהלת הרשות לא מבחינה בין מדיניות לבין ניהול", ונושא זה נמצא בתחום אחריותו כשר. בפברואר, התבטאה רוזנבוים בכנס לשכת רואי החשבון ואמרה ש"הרשות תעשה כל שבידה כדי למנוע מעורבות פוליטית בניהול החברות הממשלתיות", לדבריה, המחסור המשמעותי בדירקטורים ויו"רים פוגע בתפקוד החברות הממשלתיות. רוזנבוים קראה "לשרים למנות דירקטורים מהנבחרת הקיימת, יש בה אנשים מצוינים שעברו סינון קפדני. אני דוחה בתוקף את האמירה שהכניסה לנבחרת נעשתה משיקולים פוליטיים".

אמסלם גם מאשים את רוזנבוים בפגיעה בעובדים, שמביאה לפרישה המונית מרשות החברות. "מהתלונות שהגיעו לפתחי" כותב אמסלם "עולה לכאורה טענה לפיה מנהלת הרשות אינה מאפשרת לסגנים שלה לעבוד מול מנהלי ונציגי החברות הממשלתיות עליהם הם מפקחים ללא אישורה. התנהלות זו מסרבלת את עבודת הרשות וגורמת לעיכובי תהליכים קריטיים לחברות הממשלתיות".

מנהלת רשות החברות: "ניסיון לאיים על מנהלת הרשות לא ירפה את ידיה"

יותר מכך, אמסלם גם מאשים את רוזנבוים ביצירת "פרופילים" לפוליטיקאים בכירים בסגנון "מסמך יצחקי" שאסף עבירות פוטנציאליות של מספר רב של פוליטיקאים בשנת 2014. הוא גם מאשים אותה בפעולה "תוך הפרת הסדר ניגוד העניינים עליו חתמה". אך אין אפשרות לפרסם זאת בשל הפחד של העובדים שהביאו זאת לתשומת ליבו. בשל כל הסיבות הללו, אמסלם דורש מהרשקוביץ להפסיק את כהונתה של רוזנבוים לאלתר.

תגובת מנהלת רשות החברות עו״ד מיכל רוזנבוים: "בפחות מארבעה חודשים מאז השר נכנס לתפקידו, זהו הניסיון השלישי בו הוא נוקט להדיח את מנהלת רשות החברות הממשלתיות, וזאת לאחר שבכהונה קודמת התעמת עם מנהל רשות החברות הקודם ועם גב' דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. הרקע לפניות השר להדחה, הוא סירוב מנהלת רשות החברות להסכים לדרישות לא לגיטימיות, בעיקר בתחומי מינויים ושכר. בחוות דעת מפורטת, היועצת המשפטית לממשלה הבהירה כי הרשות פועלת כדין בעמידה עצמאית על כללי מנהל תקין. ניסיון לאיים על מנהלת הרשות לא ירפה את ידיה והיא נחושה להמשיך ולהפעיל את שיקול דעתה באופן עצמאי וללא מורא. טענות השר נענו כבר והן ייענו שוב באופן ענייני במכתב מפורט לנציב שירות המדינה".