"החיים קצרים אבל שלנו יותר": אלפי מפגינים בת"א נגד האלימות בחברה הערבית

בהפגנה משותפת של ערבים ויהודים משתתפים אלפים בקריאה לטיפול באלימות בחברה הערבית, שגבתה 141 קורבנות מתחילת השנה • "דם הוא דם הוא דם, בן גביר לא סופר את הקורבנות"

צעדת ''ערבים זה לזה'', הערב בתל אביב / צילום: גלובס
צעדת ''ערבים זה לזה'', הערב בתל אביב / צילום: גלובס

אלפים צועדים הערב (א') בתל אביב נגד האלימות בחברה הערבית שגבתה 141 קורבנות מתחילת השנה. הצעדה מכונה "צעדת המתים" ובמהלכה הוצגו ארונות קבורה עם משפטים אחרונים של הקורבנות. המפגינים צעדו מכיכר הבימה לרחבת מוזיאון תל אביב בדממה. המפגינים מחזיקים שלטים "ערבים זה לזה", "זה לא התרבות שלנו, זו השתיקה שלכם", "החיים קצרים אבל שלנו יותר".

שלושה חודשים לבחירות: כמה באמת עולה לחולדאי לשמור על בית רומנו
מה ייעשה לראש הממשלה שהצבא אינו חפץ ביקרו: השיעור הפקיסטני

''יש נוכחות משטרתית, אבל ארגוני הפשע יותר חזקים מהמשטרה'' / צילום: עמיר טרקל
 ''יש נוכחות משטרתית, אבל ארגוני הפשע יותר חזקים מהמשטרה'' / צילום: עמיר טרקל

ועדת המעקב וועד ראשי הרשויות הערביות, הקימו מאהל ליד משרד ראש הממשלה. שאדי שווארי ראש מועצת כפר יאסיף שהשתתף בהפגנה אמר לגלובס, "הקמנו את מאהל המחאה עד שיזוזו דברים ואם לא יזוזו נסגור כבישים. הממשלה לא עושה כלום זה דיבורים. לא מעניין אותם ערבים. אי אפשר להתווכח עם הסטטיסטיקה".

לדבריו, יש נוכחות משטרתית, אבל ארגוני הפשע יותר חזקים מהמשטרה. "המשטרה לא מיומנת לפתור בעיות של פשע מאורגן. אצלי בכפר יאסיף היו 600 מקרים של ירי על בתים, רכבים ואנשים. 3% פוענחו. החובה היא על המשטרה".

עטף, שבן אחיה בן 20 זוהי מג'אסר א-זרקא נרצח, הגיעה להפגנה ואמרה "אני לא רוצה שהאלימות תישאר בכפר שלי. בן אחותי הוא כמו בן שלי. אני בוכה על כל הנרצחים".

ג'עפר פרח ממוסאוא לזכויות האזרחים הערבים, אחד המארגנים, אמר כי מטרת ההפגנה היא "לשים מראה מול הפנים" של הממשלה. "אנחנו מאשימים את ממשלת ישראל. יש אחריות יהודית. יש הרבה דיבורים אבל המצב רק הולך ומחמיר. אתמול בשפרעם שלוש פעמים ירו ולא הגיע משטרה".

ראשי המפגינים הקימו מאהל מחאה עד ''שיזוזו דברים'' / צילום: שב״פ @sha_b_p
 ראשי המפגינים הקימו מאהל מחאה עד ''שיזוזו דברים'' / צילום: שב״פ @sha_b_p

ד"ר אמיר חניפס יו"ר המרכז הישראלי - דרוזי אמר היום, "דם הוא דם הוא דם הוא דם, זה לא משנה אם הנרצח, יהודי, ערבי או דרוזי, שר הפיתות והטיקטוק לא סופר את הקורבנות. הממשלה הגזענית הזו משאירה את האזרח הפשוט להתמודד לבד מול הרצח והאלימות. הגיע הזמן להתעורר".