פרחים, צעצועים וסיגריות: פישמן רשתות שוב על המדף בשווי כ-360 מיליון שקל

שנה וחצי לאחר ניסיון קודם, מחדשים ילדיו של אליעזר פישמן והבנקים הנושים של איש העסקים פושט הרגל את ניסיון המכירה • פישמן רשתות מחזיקה ב-ZER4U, טויס אר אס, מועדון כרטיסי האשראי פאואר קארד ובמשווקת הממתקים והסיגריות גלוברנדס

אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי

המימוש שצפוי להניב מאות מיליוני שקלים למשפחתו של אליעזר פישמן ולבנקים הנושים של איש העסקים פושט הרגל. כשנה וחצי לאחר שניסיון למכור את חברת פישמן רשתות לא צלח, המהלך הותנע מחדש - כך נודע לגלובס. לצורך המכירה הנוכחית מוערכת החברה, ככל הידוע, בשווי של כ־360 מיליון שקל. מקורבים לניסיון המכירה מציינים כי בפעם הקודמת מנעה משפחת פישמן, בעלת מחצית ממניות פישמן רשתות (היתרה בידי הבנקים הנושים), הצעה שנקבה בשווי דומה אשר הוגשה על ידי קרן פורטיסימו. המטרה כעת היא למכור 100% ממניות החברה כשהרוכשים הפוטנציאליים הם קרנות השקעה וגורמים מעולם הקמעונות, שבו פועלת החברה.

מתי אסור לשותף להקים חברה מתחרה? פסיקה חדשה משנה את הכללים
המשקיעים זעמו על הפרקליטות, והפרשה שטלטלה את השוק עשויה להיפתח שוב
המסמך שהסעיר את הרשת והתגובה של מזרחי טפחות: האם קיים עיוות בשוק המשכנתאות לחברה החרדית?

מניות פישמן רשתות הן הנכס מרכזי שנותר למשפחת פישמן לאחר פשיטת הרגל של האב אליעזר בשהוכרזה בינואר 2017 ונחשבת לגדולה בתולדות ישראל - חובות שעמדו אז על כ־4 מיליארד שקל. לפני כשנתיים יצא לדרך ניסיון למכור את החברה, מהלך שהוביל בית ההשקעות ווליו בייס מיזוגים ורכישות בראשות יאיר אפרתי (שמוביל גם את המהלך הנוכחי). העסקה כמעט בוצעה, כשבתחילת שנת 2022 קרן פורטיסימו עמדה לרכוש את פישמן רשתות לפי שווי של כ־360 מיליון שקל, אך ויכוח בין בני המשפחה (המחזיקים ב־50% כאמור) לבין נאמן בית המשפט בפשיטת הרגל של פישמן, עו"ד יוסי בנקל, על הערכת השווי לחברה - מנע את השלמת העסקה. לפי הערכות, קרן פורטיסימו לא צפויה להגיש הצעה חדשה לרכישת פישמן רשתות.

אייל פישמן / צילום: שלומי יוסף
 אייל פישמן / צילום: שלומי יוסף

בשיחה עם גלובס, בנקל לא התייחס לשווי שנקבע בהערכה החדשה, אך אמר כי "הניסיון הקודם למכור לא התקדם בגלל ויכוחים על הערכת השווי. נקבע מנגנון מוסכם שהביצוע שלו הושלם, יש הערכת שווי ועכשיו יוצאים למכירה. בין הערכת השווי למחיר במכירה - נחיה ונראה מה יהיה".

הפעילויות שמחזיקה פישמן רשתות כוללות את הבעלות ברשת חנויות הפרחים זר פור יו (ZER4U), ברשתות מוצרי הצעצועים טויס אר אס והפיראט האדום (באמצעות הזכיין היפרטוי מרכז צעצועים), ובמועדון כרטיסי האשראי החוץ־בנקאיים פאואר קארד (PowerCard).

 

כמו כן יש לה החזקה של כ־24.8% ממניות החברה הציבורית גלוברנדס, המשווקת מוצרי עישון, ממתקים וחטיפים, ומהווה מקור ליותר משליש מהשווי של פישמן רשתות. החזקה זו לבדה נסחרת בשווי שוק של 126 מיליון שקל, לאחר עלייה של 15% במניית גלוברנדס מתחילת השנה הנוכחית. מאידך, ככל הידוע, מושפעת לאחרונה פישמן רשתות לרעה מקשיים בעולמות הריטייל, ובעיקר כך נראה בפעילות רשת טויס אר אס.

עוד מחזיקה פישמן רשתות בחברת טלפארמה, בית מרקחת מקוון המוכר מוצרי קנאביס רפואי, מוצרים לגיל השלישי ומוצרי פארם נוספים ללקוחות פרטיים. פישמן רשתות מחזיקה גם בכ־10% ממניות רשת ה"עשה זאת בעצמך" הום סנטר, שלא מיועדות למכירה בעסקה הנוכחית.

סניף הפיראט האדום בכפר סבא / צילום: איל יצהר
 סניף הפיראט האדום בכפר סבא / צילום: איל יצהר

יצוין כי במסגרת הסדר גישור שנחתם בשנת 2020 עם בני משפחת פישמן, ויתרו הבנקים הנושים - לאומי, הפועלים, דיסקונט ומרכנתיל, על 5% ממניות פישמן רשתות לטובת בני המשפחה - הבן אייל והבנות רונית וענת, שהחזיקו קודם 45% מהקבוצה. כן הסכימו הבנקים לשנות את תקנון החברה ולהעניק למשפחה מספר שווה של דירקטורים, דבר שהגדיל את כוחה של המשפחה ויכולתה לשלוט בתהליך המכירה.

"תספורת" של כ-50% מהחוב ופטור מתביעות

אליעזר פישמן היה בעברו מאנשי העסקים המשפיעים בישראל, והחזיק בין היתר בעיתון גלובס. הוא פשט את הרגל עם חובות שנאמדו בכ־4 מיליארד שקל, ש ירדו על פי ההערכות לכ־1.7 מיליארד שקל כיום (טרם מימוש מניות פישמן רשתות).

ביולי 2020 אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב פשרה בין הבנקים לבין ילדיו של פישמן. ההסכם גילם "תספורת" של כ־50% מהחוב. במקביל זכו בני המשפחה לפטור גורף מתביעות עתידיות שיוגשו נגדם. ערעורו של הנאמן בנקל, שהתנגד להסכם, נדחה על־ידי בית המשפט העליון.

בחודש שעבר הגישה טובה פישמן, אשתו של אליעזר, בקשה להפסיק תשלומים לקופת פשיטת הרגל, משום שפישמן "נעדר מקורות הכנסה וחי מגמלת ביטוח לאומי" ומצבו הבריאותי מידרדר. היא ביקשה גם להעביר לידי פישמן את גמלת הזקנה שלו, בסך 2,400 שקל לחודש, ואת כספי הפיצויים בסך כ־250 אלף שקל שלטענתם נצברו לו במהלך עבודתו בחברת "השקעות כדאיות", לפני פירוקה.

עו''ד יוסי בנקל / צילום: אורן דאי
 עו''ד יוסי בנקל / צילום: אורן דאי

הנאמן בנקל התנגד לבקשה, הגדיר אותה "מחוצפת", והוסיף כי "אשת החייב אינה מסתפקת בנכסים בהיקף של כ־100 מיליון שקל, שאותם קיבלה מבעלה ונותרו בידיה בהסכמת נושיו, במסגרת הסדר גישור", וכן כי היא "מתנערת מחובתה החוקית לתמוך בבעלה פושט הרגל". בנקל ציין גם כי חוב הפיגורים של פישמן עומד על 186 אלף שקל. הוא הוסיף כי בני המשפחה מחזיקים יחד כ־50% מקבוצת פישמן רשתות, שולטים ברשת הום סנטר, וברשות כל אחד מהם בית בסביון בשווי עשרות מיליוני שקלים.

"זכו לשמור בידם נכסים במאות מיליוני שקלים"

השופטת איריס לושי־עבודי מבית המשפט המחוזי בת"א קבעה כי הנטען בבקשה של טובה פישמן לא נתמך בתצהיר, ואף לא הוגש פירוט של התשלומים ששולמו בהתאם להחלטת ביהמ"ש. השופטת הוסיפה כי "בטרם אתייחס, תואיל רעיית החייב להגיש דוח תשלומים שבוצעו על ידו לקופת פשיטת הרגל, או לחלופין, ככל שמוסכם עליה כי נוצר חוב פיגורים בשיעור הנטען, תודיע כיצד בכוונתה לסלק את חוב הפיגורים. לאחר שייעשה כן - אדון בבקשה".

עו"ד בנקל ציין כי לפישמן נותרו, לאחר כל המימושים, חובות העולים על 1.5 מיליארד שקל, וכי במסגרת הסדר הגישור, ילדיו של פישמן ואשתו נותרו עם נכסים שהעניק להם במהלך השנים. "אין המדובר בחייב קשה יום שהוא ומשפחתו נותרו חסרי כל עקב טעויות עסקיות שביצע בתום־לב. לא רק שאשתו נהנית מהסדר הגישור, אלא גם שלושת ילדיהם זכו, יחדיו, במסגרת אותו הסדר, לשמור על נכסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים".

עו"ד שלום גולדבלט מסר אז בתגובה מטעם משפחת פישמן כי "תגובת הנאמן חצופה, מוטעית ומטעה. ההסדר עם רעייתו וילדיו של אליעזר פישמן אושר בידי כל הנושים, על ידי בית המשפט המחוזי ועל־ידי ביהמ"ש העליון, לאחר שכל טענותיו של עו"ד בנקל נדחו. מדובר בתגובה צפויה, המאפיינת את התנהגות הנאמן מיום מינויו, שבינה ובין המציאות אין קשר, בינה ובין העובדות אין קשר ובינה לבין טענות משפטיות אין שום קשר".

*** גילוי מלא: אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת גלובס פבלישר עיתונות - הבעלים של עיתון גלובס