העסקה הימית של רפאל והתותחים של אלביט הגיעו לצפון אירופה

מדי שבוע נפרסם בגלובס מדור חדש שסוקר עסקאות שהתרחשו בתעשייה הביטחונית • והפעם: אלביט החלה בהספקת שגרי רקטות מסוג PULS ותותחי ATMOS לדנמרק • רפאל סגרה עסקה עם פולין להספקת טילי נ"ט והיא גם זכתה בחוזה במדינה אסיאתית בשווי של כ-100 מיליון שקל לתחזוקת מערכות מבצעיות • אינדונזיה רוכשת מל"טים מטורקיה • מדור חדש

ספינה מצויידת בחליפה הימית של רפאל / צילום: באדיבות רפאל
ספינה מצויידת בחליפה הימית של רפאל / צילום: באדיבות רפאל

עולם התעשיות הביטחוניות הוא סבוך מאוד. זה מתחיל במערכות יחסים שנדרשות הממשלות ליצור, ממשיך במלאכת פיתוח ושיווק סבוכה, עובר באישורים לא פשוטים מצד משרד הביטחון - ומסתיים בצורך באספקה מהירה ככל הניתן ללקוח. לאורך התקופה האחרונה, מדינת ישראל והחברות הביטחוניות הוכיחו כי הן יודעות כיצד להתמודד עם כל שלב. זה היה השבוע החולף בתעשיות הביטחוניות.

דירוג החברות הביטחוניות המובילות בעולם: איפה נמצאות הישראליות?
משרד הביטחון רוכש פגזים ב-250 מיליון שקל והתעשייה האווירית משגרת לווין
חברה בת של רפאל תספק נשק לאוקראינה והמוקש החכם של טורקיה

התותחים של אלביט הגיעו לצפון אירופה

כחמישה חודשים בלבד לאחר שאלביט סגרה עסקה עם דנמרק בסך כ-252 מיליון דולר לאספקת משגרי רקטות מסוג PULS ותותחי ATMOS, החלה החברה הישראלית באספקת האמצעים למדינה הצפון אירופית.

מערכת ATMOS כוללת תותח הוביצר שמסוגל לירות את כל הפגזים והקליעים בעלי אישור נאט"ו 155 מ"מ, בעל טווח אפקטיבי של יותר מ-40 ק"מ עם קליעים סטנדרטיים, וכן מציע טווח מורחב עם קליעים בעזרת רקטות (RAP). בה בעת, משגרי ה-PULS תומכים בירי רקטות מעופפות חופשיות, ואף טילים מונחים מדויקים בטווח של 12 ק"מ ועד 300 ק"מ. משגר ה-PULS ניתן להתאמה מלאה לפלטפורמות קיימות עם גלגלים ונגררים.

מהירות האספקה של אלביט היא מסר לאירופה כולה, שהרי הסיבה שמשרד ההגנה של דנמרק חפץ בעסקה הזו היא "אספקה מהירה של ציוד חדש לכוחות הצבא" שיסגור את הפערים בעקבות העברת 19 מערכות "קיסר" לאוקראינה, שנאבקת בפלישתה של רוסיה. בעת שבה כל מדינות אירופה מתחמשות מחדש ורוצות מענה מהיר, החברה הישראלית מוכיחה כעת כי היא מוכנה למשימה.

רכישת טילי הנ"ט של פולין

פולין סגרה עסקה עם רפאל לרכישת טילי נ"ט מסוג ספייק LR בסך כ-100 מיליון דולר, דרך השותפה המקומית - חברת MESKO. העסקה עם פולין השלישית במספר של רפאל לרכש ספייק, משפחה רחבה של טילים שנעה בין ספייק SR ("טאקט") שהטווח שלו הוא 2 ק"מ ועד ספייק NLOS 6 (תמוז דור 6) שהטווח שלו הוא 32 ק"מ מהקרקע ו-50 ק"מ מהאוויר.

לוחם פולני עם טיל ספייק של רפאל / צילום: באדיבות רפאל
 לוחם פולני עם טיל ספייק של רפאל / צילום: באדיבות רפאל

טילי הספייק הם טילים אלקטרואופטיים חדשניים ומדוייקים, שניתנים לשיגור מכ-45 פלטפורמות ביבשה, בים ובאוויר. 41 מדינות ברחבי העולם משתמשות בטילי הספייק, מתוכן 21 מדינות האיחוד האירופי ומדינות ברית נאט"ו. יותר מ-40 אלף טילים ממשפחת הספייק כבר סופקו למדינות שונות ברחבי העולם ויותר מ7,000 מהם נורו, הן כחלק משגרת אימונים והן בשימוש מבצעי בשדה הקרב. הספייק היווה את אחד מגורמי הניצחון של אזרבייג'ן במלחמת קרבאך השנייה ב-2020 מול ארמניה, לצד אמצעים צבאיים נוספים מתוצרת ישראל - בהם החימוט המשוטט "הארופ" של התעשייה האווירית.

רפאל תתחזק מערכות ימיות באסיה

רפאל זכתה בחוזה במדינה אסיאתית בשווי של כ-100 מיליון שקל לתחזוקת מערכות מבצעיות ימיות שבשימוש חיל הים במדינה. ההסכם הוא רב שנתי, ויכלול שירותי תחזוקה למערכות חליפת הלחימה הימית של רפאל - הכוללת מערכת שליטה ובקרה, עמדות נשק נשלטות מרחוק מסוג טייפון ומיני-טייפון, טילי ספייק ER וספייק NLOS ימיים, מערכות אלקטרואופטיות ימיות, מטעי ל"א ומרכיבים אחרים הכוללים הדרכה, תמיכה ותחזוקה.
החליפה הימית של רפאל מבוססת טכנולוגיה ומערכות שהוכחו בשדה הקרב, על בסיס ניסיון מבצעי בארץ ובעולם - לצד ידע תפעולי מעמיק במגוון זירות ותרחישים ימיים. נזכיר כי במרץ השנה הודיעה חברת רפאל על הסכם לטווח של 20 שנה עם מנהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון הישראלי שרכשו שירותי אחזקה לתותחי הטייפון בספינות זרוע הים.

המדינה המוסלמית המאוכלסת ביותר רוכשת מל"טים מטורקיה

התעשייה האווירית הטורקית סגרה עסקת מכירה משמעותית של 12 מל"טים מסוג "אנקה", בשווי כ-300 מיליון דולר, למדינה המוסלמית המאוכלסת ביותר בתבל - אינדונזיה.

אספקת המל"טים צפויה להתבצע לפני נובמבר 2025, והיא כוללת מתן אימונים, סיוע לוגיסטי ואחריות למשך שנתיים או 600 שעות טיסה. אורכו של "אנקה", שנמצא בשימוש חיל האוויר הטורקי מאז 2010, הוא 8.6 מטרים והוא יכול לטוס במשך כ-30 שעות בגובה 9,100 מטרים.

אינדונזיה, שמנסה לחזק את צבאה בצל כלל ההתפתחויות הביטחוניות באזורה, מייעד את 12 המל"טים לשימוש חיל האוויר, היבשה והצי. זאת, לאחר שבינואר רכשה מקטאר 12 מטוסי מיראז' 2000-5 תמורת 805 מיליון דולר.