דירוג החברות הביטחוניות המובילות בעולם: איפה נמצאות הישראליות?

2022 הייתה שנה טובה לתעשיות הביטחוניות בארץ: אלביט, התעשייה האווירית ורפאל הגדילו את הכנסותיהן ועלו בדירוג העולמי של 100 החברות הגדולות בתחום • מי החברה הגדולה בעולם, אילו חברות חדשות נכנסו לרשימה ומי ירדה בדירוג?

מערכת משגרי הרקטות של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות
מערכת משגרי הרקטות של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

שלושת החברות הביטחוניות הישראליות הגדולות, אלביט , התעשייה האווירית ורפאל, מזנקות בצמרת התעשייה העולמית. כך עולה מדירוג 100 החברות הגדולות בעולם של אתר Defense News.

●  משרד הביטחון רוכש פגזים ב-250 מיליון שקל והתעשייה האווירית משגרת לווין
חברה בת של רפאל תספק נשק לאוקראינה והמוקש החכם של טורקיה  

החברה הישראלית המובילה, וכעת מובילה אף יותר, היא אלביט, שזינקה מהמקום ה-31 בעולם ל-21 עם סך הכנסות של 5.511 מיליארד דולר בשנת 2022, 4.972 מיליארד דולר מתוכן (90%) הכנסות ממערכות ביטחוניות. ביחס ל-2021, חלה עלייה של 4% בהכנסות ממערכות הביטחוניות, וכך אלביט חלפה על פני מותגים כמו רולס-רויס - והתקרבה להיקף ההכנסות של חברת התעופה הצרפתית "דאסו".

חברה ישראלית נוספת שמרוצה מאוד מהתוצאות היא התעשייה האווירית שקפצה מהמקום ה-37 בעולם ל-29, לאחר שבשנת 2022 הגיעה להיקף הכנסות של 4.973 מיליארד דולר, 4.105 מיליארד דולר מתוכן (83%) ממערכות ביטחוניות. ביחס ל-2021, חלה עלייה של 6% בהכנסות ממערכות הביטחוניות, ובין החברות שתע"א עברה נמנות, למשל, סאאב השבדית.

החברה השלישית, שמבחינת שיעור העלייה בהיקף הכנסות עלתה יותר מכולן היא רפאל, שעלתה מהמקום ה-41 בעולם ל-34, עם סך הכנסות של 3.449 מיליארד דולר, כולן עבור מערכות ביטחוניות. בשנת 2022 חל זינוק בהכנסות רפאל של 13%, והיא עקפה בדירוג חברות כמו מיצובישי היפנית.

החברות האמריקאיות החדשות שנכנסו לרשימה

מבין החברות החדשות שנכנסו לדירוג בולטות שתיים אמריקאיות, V2X שנכנסה ישירות למקום ה-37 ופארקר האניפין למקום ה-43. V2X היא חברה שנוצרה ביולי אשתקד, כתוצאה מאיחוד בין חברת וקטרוס, שהופיעה בדירוג של השנה שעברה במקום ה-57, לבין חברת ורטקס.

כך, גם נבחן חישוב ההכנסות של החברה, 3.305 מיליארד דולר ממערכות ביטחוניות - זינוק של 87% ביחס להכנסות החברות בשנה שעברה. החברה, שעוסקת בטכנולוגיית טכנולוגיות Vehicle-to-everything communications (V2X), שמתבססת על חיישנים, ממחישה מהו התחום שצובר תאוצה בענף.

הכניסה של פארקר האניפין נובעת מכך שרכשה בספטמבר האחרון של חברת מגיט, שמספקת פתרונות טכנולוגיים למטוסים לקבלת מודיעין בזמן אמת. סך ההכנסות הביטחוניות של החברה (2.3 מיליארד דולר) היווה בשנת 2022 כ-13% מכלל הכנסות התאגיד (18.1 מיליארד דולר).

מדינה שלא נמצאת הרחק מישראל והצליחה להכניס ארבע חברות לדירוג היא טורקיה עם אסלסאן (עלתה מהמקום ה-49 ל-47), התעשייה האווירית הטורקית (זינקה מהמקום ה-67 ל-58), רוקטסאן שעלתה מהמקום ה-86 ל-80, והנכנסת החדשה למקום ה-100 Askeri Fabrika ve Tersane Isletme A.S, מפעל לניהול ציוד צבאי ושירותי מספנה.

את שלושת המקומות הראשונים תופסות חברות אמריקאיות: לוקהיד מרטין, RTX ונורת'רופ גרומן, שעלתה למקום השלישי מהרביעי. החברה הביטחונית הלא אמריקאית הבכירה ביותר היא התעשייה האווירית של סין, שעלתה מהמקום השישי לרביעי.

מנגד, מי שירדה מהמקום השלישי לחמישי היא בואינג. את העשירייה הראשונה סוגרות ג'נרל דינמיקס האמריקאית, BAE מערכות הבריטית, תאגיד התעשיות של צפון סין, L3 האריס טכנולוגיות האמריקאית ותאגיד התעשיות של דרום סין.