ארבע אסטרטגיות שיעזרו לכם להתכונן לשינוי קריירה בגיל מתקדם

עובדים ותיקים שמעוניינים להחליף מקצוע עשויים לחשוש מתחרות מול מועמדים צעירים יותר, וקושי להשיג עבודה בתחום החדש • הנה ארבע גישות שיעזרו לכם לנווט בשינוי המיוחל

שינוי קריירה בגיל מתקדם / צילום: Shutterstock, Gerald Bernard
שינוי קריירה בגיל מתקדם / צילום: Shutterstock, Gerald Bernard

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבת

אוקטביה גורדמה היא מאמנת קריירה בסוכנות Twenty Ten וכותבת הספר Prep, Push, Pivot: Essential Career Strategies for Underrepresented Women. גורדמה היא גם מנחת תוכנית השמע המקורית "איך לשנות קריירה". כמאמנת קריירה היא מאמינה שזה לעולם לא מאוחר מדי לעשות שינוי מקצועי, "עם זאת, אם יש לכם כמה עשרות שנות ניסיון בתחום מסוים, זה יכול להיות מפחיד לחשוב על התחלה חדשה. איך תתחרו בתחום החדש עם מתחרים צעירים מכם? האם מעסיקים עתידיים ידחו אתכם מיד כמועמדים בגלל שיש לכם יותר מדי כישורים? הנה ארבע גישות שיעזרו לכם לנווט בשינוי".

היו גאים בגיל שלכם

הגיל שלכם הוא נכס. תהיו מוכנים לטעון לטובת עצמכם ולאמץ את יתרונות הניסיון והפרספקטיבות שלכם. דרך אחת להדגים זאת היא להכין נאום "מכירה במעלית". ראשית, תתחילו את הנאום בתיאור קצר של ההיסטוריה המקצועית שלכם, והסבירו מה אתם הולכים לעשות בשלב הבא. לאחר מכן, שתפו נקודה או שתיים שתומכות בהתקדמות לעבר יעד הקריירה שלכם. לבסוף, תארו את השלב הבא שעליו אתם עובדים.

היו מוכנים לדבר על מה שמרגש אתכם בקריירה החדשה שלכם. שתפו מה עשיתם היטב בעבר ומה אתם רוצים להשיג בתפקיד הבא. כשתאמינו בעצמכם ותתלהבו מהמסע שלכם, זה יהפוך למדבק.

צרו חיבורים בין־דוריים

התחייבו לבניית חיבורים עם אנשי מקצוע שנמצאים בתחילת ובאמצע הקריירה שלהם בתחום החדש שאתם מעוניינים בו. כשאתם משנים מקצוע, כל נקודות הכניסה לתחום החדש הן יתרון. אנשי מקצוע בתחום שאליו אתם נכנסים יהיו בעלי תובנות רבות־ערך על מה שנחוץ כדי להיכנס לתעשייה ולצמוח.

אם אתם מתחילים בקריירה חדשה, אתם עלולים להרגיש שאתם לא מכירים אף אחד. אבל בזכות הטכנולוגיה, אתם למעשה נמצאים מרחק כמה קליקים מלעשות חיבורים בין־דוריים. אם אתם רוצים לעשות חיבורים בחיים האמיתיים, שקלו להצטרף לאיגודים מקצועיים מקומיים או ללכת לכנסים ואירועים של התעשייה. כיוון נוסף הוא פנייה לדירקטורים שבגרו במוסדות לימוד שלמדתם בהם.

 

תגדילו כל פעולה

בספרו רב־המכר "כלל X10", המחבר גרנט קרדונה מדבר על קביעת יעדים גדולים פי עשרה מאלו שאתם צופים בתחילת הדרך. על מנת לתרגם זאת לחיפוש עבודה תחשבו שאם אתם מעריכים שתצטרכו לפנות ל־20 תפקידים כדי לקבל ראיון - כלל X10 אומר שתצטרכו להיות מוכנים לפנות ל־200 לפחות. בכל הנוגע לחיפוש עבודה בשינוי קריירה, אני לגמרי במחנה של גרנט קרדונה.

הגדילו בקנה המידה כל פעולה - מנטוורקינג דרך היטמעות בתעשייה ועד ראיונות אינפורמטיביים. הסתכלו על רשימת האנשים שאתם מתכננים לדבר איתם. אם יש לכם רשימה של חמישה אנשים, אחת מהשאלות לשאול כל אחד מהם היא, "האם אתה יכול להמליץ על שניים או שלושה אנשים איתם אני יכול לדבר?". כך, לרשימה הראשונית של חמישה אנשים יש פוטנציאל לגדול לרשימה של 20 אנשים. לאחר מכן שאלו את הקשרים החדשים שהוספתם אם הם יוכלו לעשות אותו דבר. אם כל האנשים האלה יכולים להמליץ על שניים או שלושה אנשים, יש לכם התחלה מעולה.

תתכוננו לשאלות קשות

כשאתם מתכוננים לראיונות עבודה, שקלו את השאלות הקשות שאתם עלולים להישאל, והיו מוכנים להסביר את שינוי הקריירה שלכם בביטחון. אני ממליצה בחום להתחיל בשאלות הקשות מכל.

אם אתם חוששים לגבי הטיית גיל אפשרית, למי שעשה שינוי בקריירה, השאלות עלולות להישמע בערך כך: "שמתי לב שהניסיון שלך בתחום הזה מוגבל. האם אתה יכול לספר לי איך אתה חושב שהניסיון שלך משתלב עם התפקיד הספציפי הזה?".

אם זו שאלה שמעצבנת אתכם, החלו את עבודת ההגנה שלכם על ידי רשימת רעיונות לתשובה אפשרית. רשימה כזו יכולה לכלול כישורים שרלוונטיים למה שהמעסיק מחפש, כל התפתחות מקצועית או חינוך שעברתם, או דוגמאות מרגעים מסוימים בקריירה הקודמת שלכם שבהם אימצתם כישור חדש בסביבה לא מוכרת.

לאחר מכן התאמנו על התגובות שהכנתם והקליטו את עצמכם עונים. אני ממליצה על הקלטות וידאו בגלל שהן מאפשרות לכם גם להאזין לדרך שבה אתם עונים וגם להסתכל על שפת הגוף שלכם כשאתם מדברים. באמצעות ההקלטות תוכלו לזהות באופן אובייקטיבי אם כשאתם עונים על השאלה אתם נראים בעלי ביטחון או לחוצים, ואם אתם מדברים בצורה ברורה ועניינית או מברברים.

זכרו, ראיון הוא לא רק על הערכת הכישורים שיש לכם כיום, אלא גם על הערכת היכולת שלכם לגדול ולהסתגל. מעסיקים לעתים קרובות מעריכים מועמדים שיש להם את הגישה הנכונה, המוכנות ללמוד והיכולת להתמודד עם אתגרים חדשים.

אם אתם חשים חרדה זכרו זאת: מנהל לא יקדיש זמן לראיין מישהו שלא מסוגל על הנייר לבצע את התפקיד שהוא צריך למלא. אל תקחו זאת כביקורת אם מישהו שואל אתכם משהו לגבי מה שנראה בקורות החיים שלכם כחולשה.

הניסיון שלכם במלואו הוא נכס. סמכו על יכולתכם ליצור מסלול קריירה חדש שימשיך להתפתח ולהתרחב.

© Harvard Business School Publishing Corp