פחות ממיליון שקל ליחידת דיור: הסתיים מכרז "שירת הים" בנתניה

מכרז "שירת הים" בשכונה הנמצאת בקו ראשון לים הסתיים עם מחירים של פחות ממיליון שקל ליחידת דיור, בעור רמ"י העריכה את המגרשים ב-1.5 מיליון שקל ליחידה

קו החוף ליד נתניה / צילום: Shutterstock
קו החוף ליד נתניה / צילום: Shutterstock

אחד ממכרזי הקרקעות המסקרנים של הזמן האחרון הסתכם בהצלחה, שעה שכל הקרקעות במתחם "שירת הים" במערב נתניה שווקו בהצלחה. ועם זאת, ששת היזמים שזכו במכרזים לא היו מוכנים לשלם על הקרקעות יותר מאשר 60-70% משומת רמ"י, עדות למצב הכלכלי ולמצב שוק הנדל"ן בימים אלה.

הקבלנים יושבים על הר של כמעט 60 אלף דירות; מי העיר המובילה בעסקאות של דירות חדשות? 
הצרות של חברות הנדל"ן הזרות בת"א: האם אנחנו לקראת גל של הסדרי חוב? | בדיקת גלובס

שירת הים הוא מתחם שעליו תוקם שכונה חדשה, מערבית לפארק השלולית, במיקום מצויין עם נוף מערבי פתוח לים ונוף מזרחי פתוח לפארק השלולית. ששת המגרשים ששווקו במכרז כללו קרקעות ל-749 יחידות דיור, במגדלים של 16-19 קומות ועל פי שומת רמ"י מחירי הקרקעות עמדו על כ-1.5 מיליון שקל ליחידת דיור.

במגרש הגדול ביותר ל-215 יחידות דיור זכתה חברת ציון בריגה, שהציעה 200 מיליון שקל, בעוד הערכת רמ"י דיברה על 301 מיליון שקל; י.א. אלון בנייה זכתה במגרש ל-142 יחידות דיור כשהציעה 147 מיליון שקל, בעוד ששומת רמ"י העריכה את שווי המגרש ב-211 מיליון שקל; חברות אסדן ישראל ואיידי ג'יי גלובל זכו במגרש ל-127 יחידות דיור ב-140.2 מיליון שקל, לעומת 236.6 מיליון שקל שהיתה שומת רמ"י; חברת אביב שירת הים בנתניה זכתה במגרש ל-126 יחידות דיור בתמורה ל-145 מיליון שקל כשהשומה הגיעה ל-233 מיליון שקל; בנימין זיגדון יזמות ובנייה זכתה במגרש ל-66 יחידות דיור ב-80.2 מיליון שקל, כששומת המגרש הגיעה ל-125 מיליון שקל; אחים אום חברה לעבודות בניין השקעות ופיתוח הציעה 78 מיליון שקל וזכתה על מגרש ל-73 דירות, בעוד שהשומה הגיעה ל-120 מיליון שקל. יש לציין כי מחירי הזכייה במכרז לא כוללים את עלויות הפיתוח.

מכיוון שמדובר במתחם נדיר, ההיענות למכרזים היתה גבוהה מאוד, והגיעה לעתים ל-30 חברות שהגישו הצעות על כל מכרז. ואולם כאמור, על אף התחרות הקשה - המחירים הסופיים היו רחוקים מאוד משווי המגרשים שהשתקפו בשומות רמ"י.

4 מיליון שקל לדירה ממוצעת

וכיצד ייראו מחירי הדירות בשכונה החדשה? חשוב להדגיש, כי אין קשר חזק בין עלויות היזם לבין מחירי הדירות, שכן גם במקרים שבהם יזמים משלמים עלויות נמוכות, הם ינסו לגבות את המחיר הגבוה ביותר שיוכלו להפיק, ובכך להגדיל את שורת הרווח שלהם. ומכל מקום נראה, כי השכונה החדשה תשתלב ברשימת שכונות היוקרה החדשות שהוקמו בעיר, כמו נת-600, שנמצאת צפונה לה ול"עיר ימים" שממוקמת דרומית לה, כשהמשותף בין שלושתן הוא הקרבה לקו החוף.

באופן כללי נראה כי המחירים, שכוללים את מחירי הקרקע, עלויות הפיתוח, רווח יזמי של כ-20% (הנחת רווח המקובלת ברמה כזו של דירות) ומע"מ ינועו בסביבות 4 מיליון שקל לדירה ממוצעת (ללא רכיבים מיוחדים כמו נוף ותכנון ייחודי).

רמה זו דומה לרמה של מחירי דירות יד שנייה בעיר ימים, שעל סמך עסקאות שבוצעו באחרונה. מגיעים כיום לכ-35 אלף שקל למ"ר; עסקאות שבוצעו בחודשים האחרונים בשכונת נת-600 הגיעו לרמה של כ-28 אלף שקל למ"ר.