הריבית גבוהה והמשכנתה מכבידה? זה הטרנד החדש בשוק הדיור

על רקע הקיפאון בשוק, המחירים הגבוהים והריבית הגבוהה - הרוכשים והיזמים מחפשים פתרונות יצירתיים, ושוק קבוצות הרכישה מתעורר מחדש לחיים • כיצד מתמודדים כיום עם הסכנות, ואילו אופציות עומדות בפני הרוכשים?

פרויקט פלורנטין סקוור. מקודם על ידי חברת סיטיאל סאלמה מגורים, לצד קבוצת רכישה המונה כ־100 חברים / הדמיה: סיטיאל גדול
פרויקט פלורנטין סקוור. מקודם על ידי חברת סיטיאל סאלמה מגורים, לצד קבוצת רכישה המונה כ־100 חברים / הדמיה: סיטיאל גדול

אחרי שנים שבהן קבוצות הרכישה היו האפיק החם של קונים ומשקיעים - ואחרי תקופה של קריסות מהדהדות כמו אלה של ענבל אור ואלדד פרי - שהותירו מאות חברי קבוצות רכישה עם הפסדים עצומים, קבוצות הרכישה חוזרות לחיים. על פי כמה וכמה גורמים בענף, מדובר בהתעוררות מרשימה, שלא מגיעה רק מהרוכשים הפרטיים, אלא גם מהיזמים בעצמם.

מגדל היוקרה על קפלן מתאכלס: כמה תשלמו על מיני פנטהאוז? 
קבוצת חג'ג' סירבה למכור חניה אחרי שהתחייבה - מה קבע בית המשפט? 

"אנחנו חווים אצלנו עלייה של מאות אחוזים לעומת שנים עברו", אומר יעקב ניצן, מנכ"ל ושותף בחברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל, אשר מלווה גם קבוצות רכישה לאורך השנים. "זה ברמה של פניות רבות מדי חודש. זה יכול להגיע גם ל־100 או 200 יחידות דיור שמקדמת קבוצת רכישה אחת, בפרויקט שכבר נמצא בתהליך. אנחנו קולטים הרבה מאוד קבוצות רכישה בחודשים האחרונים, בהיקפים של מאות יחידות דיור".

יעקב ניצן, מנכ''ל ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
 יעקב ניצן, מנכ''ל ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

"זה קורה יותר ויותר, בעיקר משום שקבוצות הרכישה מעניקות מענה לקושי המרכזי כיום - גיוס ההון העצמי", אומר ניר שמול, מנכ"ל שניר לשיווק נדל"ן.

קבוצות רוכשים: "ליזם שווה למכור 20־30 דירות בבת אחת" 

לצד קבוצות הרכישה הקלאסיות, המוכרות לנו מהעבר, בתקופה האחרונה פועלות יותר ויותר קבוצות רוכשים של דירות

 - אנשים פרטיים אשר מתאגדים יחד כדי לרכוש כמה עשרות דירות ישירות מקבלן או מיזם, ולזכות בהנחה משמעותית במחיר. עבור המוכר, ודאי בתקופה הזו שבה המכירות אינן קלות, מדובר גם כן ביתרון משמעותי.

"יזמים ש'יושבים' על קרקעות שקנו לפני שנה, שנתיים או שלוש נמצאים בבעיה קשה מבחינה תזרימית היום", מסביר אדיר יונסי, מנכ''ל משותף YG השקעות, המתמחה בגיבוש קבוצות רוכשים כאלו. "הריבית שהם משלמים על הקרקע גבוהה מאוד, והם צריכים למכור דירות כדי לזכות בליווי מצד הגוף המממן. מצד שני, מחירי הדירות עדיין גבוהים. לכן בשנה האחרונה כל נושא קבוצות הרוכשים צבר תאוצה, והיזמים מחפשים את זה - משום שאני כמארגן יודע להציע להם 'בוננזה' של מכירת 20 או 30 יחידות דיור בבת אחת. מצד שני, הם צריכים לתת בתמורה הנחה משמעותית לכלל הרוכשים. זה מגיע היום ל־10% ואפילו 12% הנחה במחיר, גם על דירות בגוש דן: דירות שמתומחרות ב־3.3 מיליון שקל נמכרו לנו ב־2.98 מיליון, ודירות בשווי 1.7 מיליון שקל נמכרו ב־1.25 מיליון.

"לאדם שילך לבד יש השפעה קטנה על היזם, וכקבוצה מדובר בהשפעה משמעותית הרבה יותר. גם עבור הבנקים זו הזדמנות: בתקופה האחרונה הם נותנים הרבה פחות משכנתאות ממה שהיו רגילים, ואם אני מגיש להם בקשה ל־20 משכנתאות יחד, הם ירצו מאוד את העסקה. עבורנו זו הזדמנות להתמקח ולקבל תנאים טובים גם במישור הזה".

היתרונות ליזם

"רכישה מרוכזת כזו נעשית בשלב מתקדם של הפרויקט", מוסיף יונסי, "אחרי קבלת היתר בנייה, ולפעמים גם לקראת האכלוס. זה אומר שיש כבר ערבויות חוק מכר, שהמוכר חייב בפיצויים במקרה של איחור במסירת הדירה. גם עבור היזם יש כאן יתרונות נוספים, כמו חיסכון בהוצאות שיווק ואפילו אפשרות להימנע ממכירת דירות במשך שנה קדימה, שכן את חלק הפריסייל (המכירה המוקדמת) הוא כבר השלים מבחינתו. כך הוא נמנע גם מהשפעה של ירידת מחירים בזמן הקרוב, ויכול להמתין ברוגע לרגע שבו השוק ישוב לעלות.

"במצב הכלכלי הנוכחי, קבוצות נחשבות בעיניי כלי מתאים ונכון מאוד", מוסיף יונסי. "לפני שלוש שנים, למשל, הן כנראה היו מצליחות פחות, כי זו הייתה תקופה שבה היזמים לא רצו למכור בכלל בכמויות - הם רצו ליהנות מעליית המחירים החודשית. נכון להיום זו דרך התארגנות חזקה מאוד, אבל אם בעוד שנתיים־שלוש המחירים יחזרו לעלות, ויכול להיות שהיזמים יעצרו שוב, ויסרבו למכור בכמויות גדולות".

"מדובר על אירוע מאוד נקודתי, לדעתי", אומר ניצן. "הדינמיקה הזו תאבד את התוקף שלה ברגע שהריבית תרד בחזרה ומשרדי המכירות יתמלאו שוב ברוכשים 'רגילים'. בשוק נדל"ן דומם כמו זה שאנחנו חווים היום קבוצות הרכישה הן אירוע מכונן, אבל ברגע שהריבית תרד ותתכנס לרמה נורמטיבית יותר, נראה שוב את משרדי המכירות מתמלאים והעסק ייראה אחרת".

"הרבה יזמים נאלצים להתמודד היום לא רק עם עליית הריבית, אלא גם עם הדרישה של הבנקים להגדיל את נתח ההון העצמי על קרקע שכבר רכשו, בעשרות מיליוני שקלים לפעמים. בעבר אפשר היה לגלגל את זה על הרוכשים, אבל היום גם הרוכשים מבקשים הנחה. בסיטואציה כזו הם מעדיפים להעביר את הקרקע לידיה של קבוצת רכישה, להרוויח אולי פחות - אבל ליהנות מרווח ללא הסיכון של שלב הבנייה של הפרויקט. למעשה, היום ישנם אפילו יזמים שמשקיעים בעצמם בפרסום של הפרויקט ובכל מה שדרוש כדי להבטיח שתתגבש קבוצת רכישה ותיקח את הפרויקט על עצמה".

"המימון של קבוצת רכישה מגיע מהעמדת ליווי לכל אחד מהחברים בה", מסביר אורי יוניסי, ראש חטיבת משכנתאות בבנק לאומי. "אם המארגן אסף סביבו, נניח, 100 אנשים, הוא מעמיד לכולם יחד את הליווי, כל אחד על פי חלקו, והמימון מתחלק בין 100 אנשים, וכדאי לזכור: לכל אחד מהם יש עניין בפרויקט, הרי כולם רוצים לבנות בית. כך העלות לא 'יושבת' על יזם אחד, וכך גם הריבית. אם היא תעלה גם בהמשך, היא עדיין תתחלק בין 100 חברים וכך הסיכון נמוך הרבה יותר".

אורי יוניסי, בנק לאומי / צילום: רמי זרנגר
 אורי יוניסי, בנק לאומי / צילום: רמי זרנגר

עו"ד שמואל שוב, שותף מנהל במשרד שוב ושות', מציין כי "הגידול היום בפעילות של קבוצות רכישה נוצר ממפגש של רצונות, מצד אחד יזמים שרכשו קרקעות במחירי שיא ועלויות המימון נוגסות להם ברווח העתידי, ומצד שני משקיעים ובעלי הון שמעוניינים לנצל את תקופת השפל בענף לביצוע עסקאות משתלמות.

"כמי שמייצג גם יזמים וגם משקיעים, אנחנו רואים שיש עסקאות רבות שמוצעות עכשיו בשוק ועוברות כמצגות בין אנשי המקצוע. חלק מהמשקיעים מתארגנים במסגרת קבוצות רכישה והיזמים נותנים להם אופציה על הקרקע עד להתארגנות ולגיבוש הקבוצה, אך במקביל יש גם יזמים המחפשים קבוצות רוכשים מאוגדות כבר, שנכנסות לפרויקט בשלב מוקדם ומסייעות ליזם להפחית את עלויות המימון".

"מרכיב הפחד, שהיה הכי מרכזי, הולך ונעלם"

צמיחת התופעה בתקופה האחרונה מביאה כמובן לשאלת השאלות, על הפיל שבחדר: עד כמה התחום הזה מסוכן כיום? בתודעה הציבורית נוצרה לו תדמית שלילית, שמלווה אותו במובנים מסוימים עד היום, אך אם התופעה הולכת ומתרחבת - ייתכן שמשהו מהסנטימנט הזה נעלם עם השנים.

"אני בהחלט רואה שמרכיב הפחד, שהיה הכי מרכזי בעניין, הולך ונעלם", מאשר שמול. "ענף הנדל"ן זקוק לקבוצות הרכישה, ואותם 'נפגעי קבוצות הרכישה' חטפו את המכה כבר לפני ארבע או חמש שנים, לכן התופעה מפחידה פחות מבחינת אלו שנכנסים אל התחום כעת. גם מכיוון המארגנים רואים יותר ויותר שחקנים חדשים, ולא רק את השמות המפורסמים שגדלו וצמחו בשנים עברו דרך ארגון קבוצות רכישה, כמו ב.ס.ר, סופרין ועוד".

"הזיכרון שלנו חלש מאוד וסובייקטיבי", מוסיף ניצן את הזווית שלו. "התחום חווה תקופה לא מוצלחת בשנים ההן, אבל הדברים נדחקו החוצה מהתודעה. רמת התחכום בקרב חברי קבוצות הרכישה גבוהה הרבה יותר היום. נוסיף לזה את המהלכים מצד הרגולטור, ונקבל סקטור יציב הרבה יותר משהיה. גם ההסתכלות של נותני האשראי על האפיק הזה כיום היא הסתכלות על אירוע הרבה יותר סולידי מבעבר".

"המארגנים יהפכו להיות יזמים משמעותיים"

"הרגולציה המוקפדת של בנק ישראל מאפשרת היום לבנקים לנהל את התהליך מול קבוצות הרכישה בצורה מיטבית", מוסיף יוניסי. "כשאנחנו מלווים קבוצת רכישה אנחנו עושים את זה בצורה הדוקה ומבוקרת מאוד, עם חיתום קפדני של כל אחד ואחד מחברי הקבוצה. אנחנו מחַתמים אותם בצורה מבוקרת ופרטנית, וגם נדרשים להקצאת הון גבוהה יותר: בנק ישראל דורש 100% הקצאת הון (הכוונה היא להיקף הביטחונות הנזילים שהבנק צריך להעמיד כנגד הכסף שהוא מלווה - י.נ), כשמדובר בקבוצות רכישה, ואנחנו מקפידים על כך. לאור ההקפדה הזו, והכללים הברורים מאוד שגובשו עם הזמן, התחום הזה מוסדר בצורה טובה מאוד, ואפשר לקיים אותו לצד האפיקים האחרים בענף הנדל"ן. לדעתי נכון שהוא יחזור להיות אפיק משמעותי בענף".

האם הרמת הראש של קבוצות הרכישה וקבוצות הרוכשים (ראו מסגרת) תימשך לתקופה ארוכה? נראה שהכול תלוי במשך הזמן שבו נראה כאן ריבית גבוהה. כל עוד היא תישאר איתנו, נראה את התופעה הזו מתרחבת. כאשר הריבית תרד משמעותית - אז כנראה המצב יהיה שונה.

"התופעה תלך ותתרחב ככל שהריבית תישאר גבוהה", מאשר שמול, "ואני חושב שזה מה שיקרה לאורך השנתיים הבאות. התופעה של קבוצות הרכישה תלך ותתעצם, וזו אולי תהיה הדרך היחידה שבה היזמים יוכלו להתמודד עם מחירי הקרקעות הגבוהים ששילמו. המבחן הגדול יהיה אמינות הקבוצות: אם הן יצליחו, זה ישפיע על השוק ויותר חותם חיובי למשך שנים, והמארגנים החדשים יהפכו להיות יזמים משמעותיים בפני עצמם".