דנאל | ניתוח

בעלי המניות נגד הדירקטוריון: "מה שקרה בדנאל מטריף את הדעת"

למהלך של יבואנית הרכב UMI להחלפת יו"ר דנאל ודירקטורים נוספים, קדמו הרעה בתוצאות העסקיות של חברת הסיעוד וכוח האדם וביצועים מאכזבים של המניה, שבעבר סיפקה תשואה חלומית • גורם בשוק: "יו"ר חדש יעשה שם מהפכה וייתכן שגם המנכ"ל יוחלף. צריך לנער את החברה הזאת"

רמי אנטין, יו''ר דירקטוריון דנאל / צילום: אתר החברה
רמי אנטין, יו''ר דירקטוריון דנאל / צילום: אתר החברה

הרעה משמעותית בביצועים העסקיים ונפילה של 60% במחיר המניה מהשיא, עומדות כנראה מאחורי מהלך אקטיביסטי יוצא דופן שבו פתחה יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI) בחברת דנאל. UMI שהפכה לבעלת עניין בחברת כוח האדם והסיעוד בחודש יולי האחרון (מחזיקה 7.8% מהמניות), פנתה ביום חמישי בבקשה לכנס אסיפת בעלי מניות לצורך הדחת יו"ר הדירקטוריון של דנאל, רמי אנטין, ושני דירקטורים נוספים - אלון אדיר ונורית טויזר. במקומם מציעה UMI למנות את סיגל רגב, פרופ' רחלי מגנזי וד"ר טל פרלוק.

דרמה בדנאל: אחרי ההפסד בעל מניות דורש להדיח את חברי ההנהלה 
שפל כל הזמנים: מניית החברה הישראלית שצנחה 41% ביום 

דנאל שהגיעה לבורסה לפני יותר משלושה עשורים נחשבה עד לפני כשנתיים לאחת מחביבות המשקיעים המוסדיים, כאשר מניותיה הסבו להם תשואות חלומיות. החברה פועלת בתחומים סולידיים שנהנו ממגמת צמיחה מתמשכת במשק, דוגמת שירותי סיעוד, השמת כוח־אדם, רפואה פרטית וטיפול בחוסים ובאוכלוסיות מיוחדות. לדנאל אין גרעין שליטה, והיא מנוהלת שנים ארוכות על ידי המנכ"ל אילן ישראלי.

 

הביצועים הטובים במניה, לצד תחומי פעילותה השמרניים, הובילו שורה של גופים מוסדיים להפוך לבעלי עניין בה. בין אלו - חברות הביטוח מגדל, הראל, הפניקס, מנורה מבטחים וכלל ביטוח. אלא שבשנה וחצי האחרונות התערערו היחסים בין ההנהלה הוותיקה לבעלי המניות, כאשר סדרה של אירועים שליליים טלטלו את החברה והפילו את המניה. מאז השיא בפברואר אשתקד, צנחה מניית דנאל ב־57%, והחברה נסחרת כיום בשווי שוק של 1.8 מיליארד שקל.

לא מן הנמנע שהקש ששבר את גב הגמל מבחינת UMI היו תוצאות חלשות להפתיע שהציגה דנאל בשבוע שעבר לרבעון השני של 2023. הכנסות החברה אמנם עלו ב־5.8% ברבעון ל־619 מיליון שקל, בעיקר בשל גידול בהכנסות מתחומי הסיעוד והטיפול באוכלוסיות מיוחדות, אך הרווחיות הגולמית נשחקה, בין היתר על רקע קיטון בפעילות בתחום ההשמה (משאבי אנוש), התייקרות תשומות בתחום הרפואי והיעדרם של מענקי קורונה בשנה הנוכחית.

אילן ישראלי, מנכ''ל דנאל / צילום: עידן גרוס
 אילן ישראלי, מנכ''ל דנאל / צילום: עידן גרוס

דנאל רשמה גם הפחתת מוניטין בגין חברת שירותי הפונדקאות מנור, בהיקף של 16.1 מיליון שקל, לשווי נוכחי של 99 מיליון שקל. זאת על רקע המלחמה באוקראינה שפגעה בפעילות תרומת הביציות של מנור בקייב, שכמעט ופסקה. כתוצאה מכל אלה הרווח התפעולי נחתך ב־70% ברבעון השני והסתכם ב־14.2 מיליון שקל. בשורה התחתונה הציגה דנאל הפסד של 1.9 מיליון שקל, למול רווח של 31.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה גדלו הכנסות החברה ב־4.6% ל־1.22 מיליארד שקל, בעוד שהרווח הנקי נפל ב־64% ל־24.3 מיליון שקל.

מנכ"ל דנאל, אילן ישראלי, מסר עם פרסום התוצאות כי "למרות האטה בסביבה העסקית, תוצאות הקבוצה משקפות צמיחה במחזור הפעילות, אשר נובעת מסוג השירותים אותם מעניקה דנאל, המתאפיינים ברובם כחיוניים וכאלה שהביקוש אליהם קשיח".

 

לדבריו, "בימים של חולשה כללית במשק מדובר ביתרון יחסי חשוב ומשמעותי. על אף הגידול בהכנסות חלה פגיעה משמעותית ברווחיות הנובעת ממשתנים אקסוגניים עימם החברה מתמודדת בשנה האחרונה. אלו קשורים להשפעת המשך הלחימה בין רוסיה ואוקראינה המעיבה על תוצאות מנור מדיקל, עלייה חדה ורוחבית במחירי התשומות וירידה בביקושים להשמות, בעיקר בענף ההייטק".

ישראלי הוסיף אז כי דנאל ביצעה "מהלכי התייעלות הכוללים צמצום בהוצאות. נקודת המוצא היא שבתקופה זו על החברה לבסס את עוצמתה, להתמקד ולהיערך לזמן שהשוק יחזור לצמיחה".

"לחלצה משבי המנהלים"

UMI, בבעלות משפחת עיני וחיים דנון, היא היבואנית לישראל של רכבי שברולט, קאדילק ואיסוזו, וכן היא מחזיקה בחברת השכרת הרכב אוויס בישראל ובחברת הציוד המשרדי אופיס דיפו (אותה רכשה אשתקד מידי רני צים). ההערכות הן שיבואנית הרכב, בניהולם המשותף של עמית רון ובני גבאי, מתואמת בדרישה להחלפת הדירקטורים בדנאל עם לפחות אחד מהגופים המוסדיים הגדולים בחברה. מניית דנאל שנפלה בכמעט 5% ביום פרסום התוצאות הכספיות (רביעי האחרון), זינקה עם הדיווח על המהלך שיזמה UMI בכ־7%.

"אני סבור שב־UMI לא אהבו את הניהול של דנאל וחשבו שהוא לא תקין", אומר גורם בשוק המכיר את פעילות החברה. "המהלך נובע ממסקנה שהדירקטוריון לא התנהל בצורה מיטבית. דנאל היא חברה מפוארת, אבל מה שקרה שם מטריף את הדעת. אפשר לעשות בה שינויים אסטרטגיים ולהוציא אותה משבי היו"ר והמנהלים הבכירים שלה".

להערכת אותו גורם בשוק, "יו"ר דירקטוריון חדש יעשה שם מהפכות, וייתכן שיצטרכו להחליף גם את המנכ"ל ישראלי. בכל מקרה צריך לנער את החברה הזאת. זה משהו שהמוסדיים לא עשו, אז UMI זיהתה זאת כהזדמנות".

אין זו הפעם הראשונה ש־UMI מבצעת מהלך פיננסי בחברה שאינה קשורה לליבת עסקיה. בתחילת 2021 ביצעה יבואנית הרכב סיבוב מזהיר כשרכשה 5% ממניות חברת הביטוח הפניקס (שבה משמש המנכ"ל המשותף גבאי כיו"ר) תמורת 325 מיליון שקל, ומכרה בתוך חודשים ספורים כמחצית מהמניות הללו ב־250 מיליון שקל, לידי בית ההשקעות אלטשולר שחם ברווח מהיר. אשתקד נמכרו יתרת מניות הפניקס שהחזיקה UMI, כשהעסקה כולה הותירה בידיה רווח של כ־160 מיליון שקל.

טרגדיה ורכישות מסוכנות

ובחזרה לדנאל. בחמש השנים שקדמו לתחילת הנפילה אשתקד הניבה המניה תשואה מצרפית של כ־500% וסיפקה לגופים שהחזיקו בה רווחים נאים. בין הגופים שנהנו לאורך השנים ממכירה של החזקות משמעותיות בחברה נמנים המייסדים בני משפחת אדיר, קבוצת הפרייבט אקוויטי KCPS וחברת ההשקעות הפרטית DBSI, של יוסי בן שלום וברק דותן.

דומה ש'קו פרשת המים' מבחינת התדמית לה זוכה החברה בשוק עבר באירוע שטלטל את החברה במאי אשתקד, עם פטירתם הטרגית של שלושה חוסים במעון "בית דפנה" שמנהלת דנאל בחולון. בעקבות האירוע נפתחה חקירת משטרה לצד ביקורת תברואתית של משרד הבריאות, אשר גילתה ליקויים בתחזוקה ובניקיון שחלקם הוגדרו כ"חמורים".

בד בבד, עסקאות רכישה גדולות שביצעה דנאל להרחבת פעילותה בשנים קודמות נראות לפי שעה בינתיים כרחוקות מלהצדיק את עצמן. מדובר בכניסה לתחומים של הסרת משקפיים בלייזר (רשת מרפאות "עיניים"), שירותי פונדקאות ותרומת ביציות (מנור) וכן טיפולי אנטי־אייג'ינג לשיפור תפקודי המוח (אביב סיינטיפיק).

לגבי אביב סיינטיפיק, ציינה דנאל לאחרונה כי ההשקעה בה היא בסיכון גבוה ואף "עשויה לרדת לטמיון ככל שאביב לא תצליח בפעילותה ו/או לא תצליח להמשיך לגייס הון".

את המחצית הראשונה של 2023 סיימה אביב סיינטיפיק בהפסד של 24 מיליון שקל, ובדנאל מפנים את תשומת הלב להערת "עסק חי" בדוחות הכספיים של חברה זו.

אי סדרים וחוסר היגיון

עדות נוספת לאי שקט בדנאל ולביקורת על מהלכי ההנהלה, ניתן היה לקבל גם מתביעה שהגיש לפני מספר חודשים סמנכ"ל הכספים הוותיק שפוטר, אלון חכם, לביה"ד לענייני עבודה. בתביעה טען חכם כי פיטוריו נעשו לכאורה שלא כדין תוך הפרת הסכם סיום ההעסקה. התביעה חשפה שורה של אי סדרים ומעשים פסולים לכאורה בצמרת החברה.

חכם טען בין היתר לשימוש בעייתי בכרטיסי האשראי של החברה על ידי המנכ"ל. מבדיקה שערכה החברה, עלה כי ישראלי שילם בכרטיס עבור צרכיו האישיים מעל ל־300 אלף שקל על פני שנים. בסכום זה נרשמו הוצאות "על ידי בני משפחה שעה שישראלי נמצא בחו"ל, לינה במלונות בסופי שבוע ובחגים, וכן שדרוג טיסה פרטית לסיישל".

לאחר סיום הבדיקה, החזיר ישראלי אשתקד את הכספים לחברה בתוספת ריבית. בדנאל ציינו אז כי הנושא נבדק ונמצא שלא נפל פגם מהותי בהתנהלות המנכ"ל. לטענת החברה מדובר היה ב"טעות מתמשכת בפרשנות ההסכם שנחתם עמו".

עוד טען חכם כי כחלק מהמו"מ לרכישת המרכז הרפואי "עיניים" נופח סכום הרכישה על ידי מנהלי דנאל, בין היתר באמצעות סיווגן מחדש של עמלות סליקה בכרטיסי אשראי של עיניים, כך שהרווח הנקי של המרכז גדל לצורך הגדלת שוויו בעסקה, כן נטען ל"אי סדרים וכשלים בעסקה לרכישת מנור מדיקל".

בין היתר נטען בתביעתו של חכם כי מנכ"ל ויו"ר דנאל "הסכימו למנגנון חוזי שלפיו תוצאות האמת של חברת מנור ייבחנו לאחר רכישתה, אך בניגוד מוחלט לכל היגיון כלכלי ולטובתה של החברה, הם הסכימו על שווי מינימלי של 70 מיליון שקל לחברת מנור". לדברי חכם הוא עצמו התנגד נחרצות לעסקת מנור, אולם לטענתו המנכ"ל והיו"ר "אסרו עליו להציג עמדתו זו בפני דירקטוריון החברה".

בדנאל הגיבו לתביעה באמצעות משרד עוה"ד ברנע ג'פה לנדה, המייצג את החברה, ומסרו כי "אין בסיס לטענות שהועלו על ידי אלון חכם בכתב התביעה, שכל תכליתו היא פגיעה בדנאל, במנהליה ובציבור המשקיעים שלה, ואשר הוגש תוך הפרה בוטה של התחייבויותיו כלפי דנאל והצהרותיו שאין לו כל טענה או דרישה כלפיה". עוד טענו כי "חכם, שפוטר מעבודתו בדנאל כדין, יצא למסע נקמני וגזלני במטרה לפגוע בשמה הטוב ולהזיק לה ולמנהליה בכל מחיר".