בני משפחה ניהלו את עמינח במשך 50 שנה עד שסכסוך ביניהם שינה את התמונה. מה קבע ביהמ"ש?

בני משפחת שוורץ נקלעו לסכסוך משפטי בחברה, כשבמוקד השאלה מי ינהל את עמינח • ביה"ד הארצי לעבודה הכריע החודש ואישר את פיטורי המנכ"ל המשותף, וכעת השדרה הניהולית כולה תוחלף

מימין: רוני ואמנון שוורץ / איור: גיל ג'יבלי
מימין: רוני ואמנון שוורץ / איור: גיל ג'יבלי

מחלוקת משפחתית יצרית סביב פיטורי מנכ"ל עמינח הגיעה לסיומה: בית הדין הארצי לעבודה קבע כי ההחלטה להדיח את רוני שוורץ מתפקיד מנכ"ל משותף, תעמוד בעינה. בכך נדחה הערעור שהגיש האחרון נגד שני אחיו ודודו, המשמש כמנכ"ל משותף בחברה. כעת נפתח המרוץ למינוי המנהל הבא של עמינח. 

290 מיליון דולר שגויסו במרמה ועבירות מין: חקירת פרשת ההונאה של משה חוגג הסתיימה 
התקדים של שטראוס: האם התיק יסתיים בכתב אישום והרשעה? 
"מכת מוות": פסק הדין שמטלטל את ענף ראיית החשבון 

הסיפור החל ביולי 2020, אז החליטו בני משפחתו של רוני שוורץ, אמנון (הדוד), המשמש כמנכ"ל משותף בחברה, יחד עם וזיו ושירי (האחים), על שינוי המבנה הניהולי בעמינח. בכך ביקשו השלושה להפסיק את עבודת בני המשפחה בחברה, ולהחליף אותם באנשי מקצוע. הדירקטוריון אישר את פיטוריו של רוני שוורץ, ובמקביל קבע כי תסתיים כהונת יתר בני המשפחה, אולם הם ימשיכו לכהן בדירקטוריון.

בתגובה, רוני שוורץ יצא למאבק משפטי וטען כי רק האסיפה הכללית, בה הוא מחזיק בזכות וטו, מוסמכת לפטרו. לדבריו, הדחתו נעשה בעקבות סכסוך בין בעלי מניות, שעתיד להיפתר בשנה הקרובה בהליך היפרדות המתנהל בבית המשפט הכלכלי. בית הדין קבע כי רוני ביקש להמשיך בתפקידו, כדי לשפר את מעמדו לקראת הליך התמחרות בין הצדדים.

הטענות לא עולות בקנה אחד עם דיני עבודה

השופטים רועי פוליאק, סיגל דוידוב מוטולה וחני אופק גנדלר קבעו כי הדירקטוריון מוסמך לסיים את העסקתו של רוני כבעל תפקיד. השופטים פסקו כי טענתו של רוני, לפיה מוקנית לו זכות להמשיך לשמש כמנכ"ל כל עוד הוא חפץ בכך, ואין לדירקטוריון כוח משפטי לפטרו בכל נסיבות שיהיו, אינה עולה בקנה אחד עם הנחות יסוד של דיני העבודה במקרה הזה.

השופטים קבעו כי הסמכות של האסיפה הכללית לסיים העסקת כהונת דירקטור כמנהל עסקים היא סמכות מקבילה לסמכות הדירקטוריון, זאת בהתאם לכלל לפיו גוף שמינה אדם לתפקיד מוסמך לסיים את העסקתו.

משבר אמון הדדי שפוגע בניהול החברה

עוד הוסיפו השופטים כי הסכסוך בין רוני שוורץ לבין דודו אמנון הוא סיבה מוצדקת לפיטורים, בשל פגיעתו בניהול החברה. בפסק הדין מתוארת מערכת היחסים בין הצדדים כ"איבה של ממש" וכ"טעונה". בין היתר, נכתב כי "השניים לא קיימו ישיבות ביניהם, לדירקטוריון היה קושי לפקח על התנהלותם, הם נמנעו מלדון בנושאים חשובים לחברה, והחברה הייתה בשבר עמוק ומערכת היחסים עכורה, בלשון המעטה".

השופטים הדגישו כי לא ניתן לכפות את המשך העסקתו של רוני כמנכ"ל, גם אם פיטוריו עומדים בניגוד לחוזה העבודה עם החברה. זאת נוכח "משבר אמון קיצוני הדדי" בין הצדדים, כאשר החברה הגיעה למבוי סתום בחינה ניהולית.

בית הדין שב והבהיר כי מערכת יחסים כזו פוגעת בטובת החברה, לאחר שהוכח כי לא מתקיימת סינרגיה בין תחום הייצור, עליו אחראי אמנון, לבין תחום השיווק, שבאחריות רוני. כך, לטענת השופטים, שני הענפים מתנהלים כיחידות נפרדות, ללא שיתוף-פעולה מתבקש.

השופטים חייבו את רוני לשלם 35 אלף שקל הוצאות משפט לאמנון ולשני אחיו, זיו ושירי.

המרוץ למינוי המנכ"ל הבא החל

עמינח היא חברה פרטית לייצור מזרנים, אשר הוקמה בשנת 1970 על-ידי האחים אברהם ואמנון שוורץ שניהלו אותה במשותף. לאחר פטירתם של אברהם ורעייתו ניבה, קיבלו שלושת ילדיו - רוני, זיו ושירי - שישית מהמניות (16.7%). רוני מונה למנכ"ל בשנת 2000 יחד עם דודו אמנון, המחזיק ב־50% ממניות החברה, ולאחר שבע שנים מונה גם לדירקטור.

בימים אלה מתנהל הליך נוסף בבית המשפט לענייני משפחה בעניין הסכם ההצבעה בדירקטוריון בין זיו ושירי לאמנון.

רוני שוורץ יוצג על-ידי עורכי הדין צבי בר-נתן, עופר רביד ומאיה נוסבאום-רפפורט ממשרד גולדפרב גרוס זליגמן. חברת עמינח יוצגה על-ידי עורכי הדין אביתר קנולר וענת שדה ממשרד קנולר, ישינובסקי, קינן. אמנון שוורץ יוצג על-ידי עורכי הדין יוסי אשכנזי ומשה יעקב ממשרד הרצוג. זיו ושירי שוורץ יוצגו על-ידי משרד לוכטנשטיין, לוי, בן שטרית.

מטעמו של רוני שוורץ לא נמסרה תגובה.