אמזון ומטא משיקות כלים חדשים של בינה מלאכותית לעסקים

מטא (פייסבוק לשעבר) השיקה מודל שיכול לתרגם ולתמלל קרוב ל־100 שפות, ואמזון השיקה מודל שיעזור לעסקים לכתוב תיאור למוצרים שלהם בחנות המקוונת • לפי פייסבוק, מדובר ב"פריצת דרך משמעותית" בתחום הדיבור והטקסט המופעל על ידי בינה מלאכותית

מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Marcio Jose Sanchez
מארק צוקרברג, מנכ''ל מטא / צילום: Associated Press, Marcio Jose Sanchez

המרוץ בתחום הבינה המלאכותית מורגש לרוב בשתי ענקיות שמתחרות זו בזו - מיקרוסופט וגוגל. עם זאת, הוציאו באחרונה שתי חברות אחרות, המשקיעות גם הן בתחום זה, כלים ומודלי בינה מלאכותית שכדאי להכיר. מטא (פייסבוק לשעבר) השיקה מודל שיכול לתרגם ולתמלל קרוב ל־100 שפות, ואמזון השיקה מודל שיעזור לעסקים לכתוב תיאור למוצרים שלהם בחנות המקוונת.

בימים האחרונים השיקה פייסבוק את מודל SeamlessM4T, שיכול לתרגם ולתמלל קרוב ל־100 שפות. לפי פייסבוק, מדובר ב"פריצת דרך משמעותית" בתחום הדיבור והטקסט המופעל על ידי בינה מלאכותית. לפי החברה, המודל יכול לתמוך בתרגומים בין טקסט לדיבור בכמעט 100 שפות, וגם תרגום מלא של דיבור לדיבור ב־36 שפות. בפיתוח הכלי החדש, פייסבוק אומרת שהיא השתמשה בטקסט זמין לציבור בסדר של עשרות מיליארדי משפטים ו־4 מיליון שעות של דיבור מהרשת. בניסיון קצר בדמו שפייסבוק שחררה, גלובס זיהה כי עברית נמצאת ברשימת ה־100 שפות, אך לא ברשימה המצומצמת של ה־36 שפות.

צריך לומר שפייסבוק היא לא היחידה שמשקיעה משאבים בפיתוח כלים שכאלו, מיקרוסופט, גוגל ואמזון אף הן עומלות או עמלו על מודלים דומים. גוגל לדוגמה, יצרה את מה שהיא מכנה Universal Speech Model, חלק ממודל ענק של גוגל שיכול להבין 1,000 מהשפות המדוברות ביותר בעולם. מה שמיוחד במה שפייסבוק עושה, זה מודל שמשלב יכולות של תרגום ותמלול לאותו המודל.

מטא, והעומד בראשה מארק צוקרברג, כמובן מנצלים את ההזדמנות כדי להכניס את המטא־וורס שוב, ואמרו שהם רואים בכלים כאלו כמחוללים אינטראקציות בין משתמשים בעולמות הווירטואליים. שאלה שגם מטא מתמודדת איתה, בדומה לחברות האחרות, היא מה מקור הנתונים והדאטה על בסיסם אימנו את המודל. עד היום הוגשו תביעות על הפרות זכויות יוצרים נגד מטא וגם נגד OpenAI, בטענה שהשתמשו בנתונים ללא רשות או זכויות.

מתאר המוצרים של אמזון

ענקית הקמעונאות אמזון תשחרר כלי בינה מלאכותית לעסקים - מודל שיכתוב תיאור למוצרים הנמכרים בחנות. הכלי החדש דווח ב־The Information, שם צוין כי מדובר באחת הדוגמאות לשילוב מודלי שפות גדולים בעסקים שלה.

איך זה יעבוד? הפיצ'ר החדש יאפשר לסוחרים להוסיף מוצר חדש ולהזין מילות מפתח שמתארות את המוצר. הכלי יפיק כותרת אפשרית, תיאור ונקודות מנחות עבור התיאור. דובר אמזון אישר את הדיווח ואמר שהם בודקים פתרונות בינה מלאכותית חדשים עבור מוכרים כדי ליצור רשימות מוצרים במינימום מאמץ, "תוך יצירת דפי פרטים המושכים את תשומת הלב של הלקוחות הפוטנציאליים".

לאמזון יש כללים נוקשים לגבי אילו מילים וביטויים מותרים בשימוש. יתרה מכך, הכלי מזהיר את המוכרים לבדוק שוב את התוכן שנוצר בבינה מלאכותית כדי לוודא שהוא תואם את ההנחיות לתיאור. הכלי גם בולם גסויות, המלצות של לקוחות או מידע שגוי.