כך תשיבו לשאלת מיליון הדולר של ראיונות עבודה

מעמד ריאיון העבודה הוא מלחיץ בפני עצמו, כאשר עבור מועמדים רבים שאלת ציפיות השכר שלרוב מסמנת את סוף הריאיון מלחיצה עוד יותר • איך עושים את זה נכון?

3 טיפים שיעזרו לכם לצלוח ראיונות עבודה / צילום: Shutterstock
3 טיפים שיעזרו לכם לצלוח ראיונות עבודה / צילום: Shutterstock

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

מעסיקים לרוב לא נוטים לפרסם את השכר המוצע לכל משרה, ולכן למענה על שאלת ציפיות השכר יש מורכבויות רבות: החשש לבקש יותר מדי או מעט מדי, לצד הצורך להעריך את עצמך כראוי, והשאיפה לקלוע לסכום בהתאם ליכולת הכלכלית של החברה.

מנכ"ל אמזון: עובדים שלא יגיעו למשרד כנראה לא ימשיכו איתנו
להיות שכיר ולעבוד במקביל כעצמאי - איך עושים את זה נכון?
המיומנות שתעזור לכם להתקדם לתפקידים בכירים יותר

"פתיחות ושקיפות סביב נושא שכר היו במשך שנים סוג של "טאבו" - משהו שלא שמדברים עליו, כך שהיה למחפשי עבודה קשה להשיג מידע איכותי בדבר טווח השכר הריאלי המקובל לכל תפקיד" אומרת פרנסין שובל, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת TravelBooster מבית גלאור. "היעדר השקיפות היא תופעה הולכת ומתמעטת. וככל שנכנסים למעגל התעסוקה דורות צעירים יותר של עובדים, הסטטוס קוו ומאזן הכוחות בין העובד למעסיק משתנים (לטובת העובד) ומועמדים יכולים להתכונן טוב יותר לשאלת ציפיות השכר".

1 לא לפחד

"הטיפ הראשון שאני יכולה לתת למועמד לעבודה הוא לא לפחד ולא לחשוש- לא צריך להתבייש לדבר על ציפיות שכר". אומרת טל שוכמכר, מנהלת HR ב- KMS lighthouse מקבוצת Aman. "שכר היא לא מילה גסה, בסופו של דבר כולנו עובדים בארגון בכדי להתפרנס בכבוד. חשוב לענות עם בטחון, מבלי להתבייש ומבלי לגמגם. לצערי אני נתקלת המון במצבים בהם נשים יבקשו שכר נמוך יותר לעומת גברים עם רקע מקצועי דומה, או ייטו "להתנצל" על השכר אותו מבקשות".

עדן גרין, מגייסת טכנולוגית בחברת FireArc מוסיפה: "חשובה האינטונציה של התשובה כי החלטיות חשובה ומעידה גם על תכונות אופי הנדרשות לתפקיד מסוים אליו מועמדים". עוד מוסיפה גרין כי התשובה "לא יודע\ת- מה שתתנו לי" שגויה מאוד.

2 לעשות "שיעורי בית"

"כדי לדעת כמה לבקש חשוב להגיע מוכנים ולהכיר את המשרה שעליה אתם מתמודדים" אומרת שומכר. "בדקו טבלאות שכר באתרי השוואות שכר, בלינקדאין, בגלאסדור ואפילו דרך חברים שנמצאים במשרות דומות ויכולים לתרום לכם מהידע והניסיון שלהם".

"ההצעה שלי היא לבדוק את מצב השוק טרם הראיון ולהתייחס למספר גורמים: סוג הארגון, גודל הארגון ושנות ניסיון לתפקיד המוצע. העיקר לא להמציא מספר שאינו קשור למציאות ויכול להכשיל את תהליך הגיוס שלכם", מסבירה גרין.

"במידה ויש מועמד/ת שמרגישים שלא בנוח עם השאלה כחשופים ברשת, ניתן להעלות שאלה כאנונימיים בקבוצות פייסבוק ולקבל טווח ריאלי לתפקיד, ראיתי בקבוצות רבות שיש מענה ולעיתים גם מגייסות ומגייסים עונים כדי להקל על מועמדים בתהליכי גיוס״ מציינת גרין. "השכר הנהוג הוא מאוד תלוי תפקיד ודרגה, אם אתה Senior או עובד/ת מנוסה ואתם מעוניינים לעלות דרגה ולהתפתח ניהולית למשרת ראש צוות, אז השכר יעלה בהתאם", מוסיפה.

"השפעה נוספת היא אזור גיאוגרפי. זה תלוי מאוד באזורי המשרות בארץ, השכר במרכז גבוה יותר ולכן צריכים לקחת בחשבו היכן ממוקם הארגון. ככל שיש מרחק מאזור תל אביב והמרכז, השכר יהיה ברף נמוך יותר, לעיתים יכול להיות שינוי של 15% ולכן מדובר בקריטריון מהותי.

3 מהי תשובה טובה?

"בתקופה הנוכחית אני מאוד מעריכה את התשובה ״אני מודע/ת למצב השוק ולכן השכר שאני מבקש/ת הוא X או שישנה גמישות״ זה מראה על נכונות, מוטיבציה ושהגעתם מוכנים לראיון ולא רק לשאלת השכר", מוסיפה גרין.

"יש לקחת בחשבון שתמיד יהיה מו״מ בשלבי שכר ותנאים ומומלץ להגיע מוכנים, יש להבין שמדובר בדיאלוג ולכן אחרי שמגיבים עם השכר המבוקש, מצופה מכם להכיל גם את תגובת המגייס/ת בארגון. במידה ונאמר לכם שזה מעבר לתקציב, ההמלצה שלי להגיב: 'יש גמישות ואשמח לשמוע', אך יותר חשוב שאנחנו נדע שאתם רוצים את התפקיד," שומכר מוסיפה כי "במקרים רבים ניתן ואף רצוי להציג טווח שכר המקובל מבחינתכם, כאשר הקצה העליון של הטווח צריך להיות גבוה מהשכר אותו אתם מבקשים לקבל מהמעסיק, בשביל אותו טווח מיקוח".

שובל מסבירה כי היא הייתה מצפה לקבל תשובה כנה ואותנטית. "בעולם בו המידע נגיש, שקיימת היכולת לחקור בקלות ולהגיע למידע רלוונטי" אומרת שובל, אך מבהירה כי לכל תשובה יש יתרונות וחסרונות. "במצב בו קיים פער גדול בין ציפיות המועמד לבין השכר המוצע על ידי החברה במשרה הרלוונטית: גם אם המועמד יביע הסכמה להיכנס לתהליך, ולכאורה להתפשר ברמות השכר - הדבר לא יחזיק מעמד לטווח הרחוק, ועלול לגרום לתסכול של העובד משכרו ואף לסיים את החיבור בשלבים מוקדמים".

"למרות זאת, הנחת העבודה שלי, היא שלא פוסלים מועמדים על ציפיות שכר. חיפוש עובדים מתאימים ומוכשרים הוא תהליך ארוך ויקר. אך אין זה אומר שכל דרישת שכר מתקבלת על הדעת. בסופו של יום הארגון מתבסס על סקרי שכר ארציים שבהם אנו משתתפים ומקבלים נתוני אמת עדכניים כל חצי שנה וכך ניתן לתקף את אסטרטגית השכר של הארגון ביחס לשכר בשוק".

שומכר מוסיפה כי במידה והמשרה עליה אתם מתמודדים היא משרת חלומותיכם, יש להציג מידה מסוימת של גמישות, בכדי "להראות למעסיק שאתם מעוניינים במשרה, ומוכנים אפילו לעשות ויתורים עבורה, אך אל תתפשרו על פחות ממה שמגיע לכם בצורה ניכרת! תהיו בטוחים בעצמכם וזכרו שישנם תנאים נוספים מלבד השכר אשר יהיו שווי כסף כמו ארוחות, הפרשות סוציאליות, ימי חופש וכו'".