חברת השבבים הלווייניים מישראל מנסה להתאושש מקבלת פנים צוננת בוול סטריט

מניית סטיקספיי זינקה בסוף השבוע אך עדיין נסחרת בכ־90% מתחת לשווי לפיו הגיעה לניו יורק • המנכ"ל שמונה לאחרונה טוען כי תעשיית הלוויינים נמצאת בעיצומה של מהפכה, וסטיקספיי "רוצה להיות שותפה מלאה, יש לנו פתרונות להכול"

לוויין שבו מותקנת הטכנולוגיה של סטיקספיי. בעיגול: ניר ברקן / צילום: אתר החברה, אריאל ברקן
לוויין שבו מותקנת הטכנולוגיה של סטיקספיי. בעיגול: ניר ברקן / צילום: אתר החברה, אריאל ברקן

מאז שחברת טכנולוגיית הלוויינים סטיקספיי החלה להיסחר בניו יורק לפני כמעט שנה, באמצעות מיזוג ל־SPAC, היא איבדה כ־86% משוויה, החליפה שני מנכ"לים והתקשתה להציג תוצאות שיעניינו את המשקיעים. כעת, ייתכן שהשינוי מגיע: עסקה שעליה דיווחה הקפיצה את מניית החברה בסוף השבוע בכ־30%, לשווי צנוע עדיין של כ־50 מיליון דולר.

מנהלי קרן מגוריט הניפו דגל לבן: דמי הניהול יקוצצו כמעט בחצי
גלולת ההרזיה הישראלית ששולחת את המניה הזו לזינוק של 80% 

סטיקספיי מפתחת שבבים וטכנולוגיות לתחום של תקשורת לוויינים. המנכ"ל ניר ברקן, שחזר לחברה אחרי מספר שנים ומונה לתפקיד ביוני האחרון, אומר כי תעשיית הלוויינים נמצאת בעיצומה של מהפכה, וסטיקספיי "רוצה להיות שותפה בכל קונסטלציה אפשרית - לוויינים, תחנות קרקע, טרמינלים. יש לנו פתרונות להכול".

העסקה משבוע שעבר היא עם החברה הקנדית MDA, ספקית פתרונות טכנולוגיה לתעשיית החלל. היא רוכשת מסטיקספיי את החברה־הבת הבריטית SSS העוסקת בתחום ה־payload הדיגיטלי, כלומר מערכי התקשורת לתוך הלוויין, ב־40 מיליון דולר, ומשלמת לסטיקספיי עוד 20 מיליון דולר עבור שבבים לאותן מערכות.

תעודת זהות

עיסוק: מפתחת טכנולוגיות לתחום תקשורת הלוויינים, ולדוגמה מייצרת שבבים ואנטנות.

היסטוריה: הוקמה בשנת 2012 על־ידי יואל גת ז"ל, ויואב לייבוביץ' (יו"ר החברה). מוזגה ל־SPAC באוקטובר 2022 לפי שווי של 365 מיליון דולר, נסחרת כיום ב־NYSE לפי שווי של כ־50 מיליון דולר. בעלי מניות גדולים: לייבוביץ' 27.1%, סימונה גת 20%, Endurance עם 11.7%, Vellar - 7.6%

נתונים: מעסיקה 160 עובדים בישראל (רחובות, חיפה), בולגריה, אנגליה וארה"ב. הכנסות רבעון 1/2023: 2.4 מיליון דולר. הפסד - 32.4 מיליון דולר

ברקן מספר שהרקע לעסקה מתחיל ב־2016, כשחברת הלוויינים הגדולה Telesat החליטה לעבור מלוויינים מרוחקים (38 אלף ק"מ מעל כדור הארץ) ללוויינים קרובים בהרבה (LEO), שלא 'רואים' את כל הכדור ולכן מקיפים אותו במהירות גבוהה.

"זו מהפכה, וחברות כמו סטארלינק של אילון מאסק ואמזון נכנסות גם לתחום", אומר ברקן. עם הטכנולוגיה הזו ניתן יהיה לקבל אינטרנט בקצבים מהירים גם במקומות מרוחקים: "הטלפון יעבור מרשת סלולר לרשת לוויינית בלי שתהיה מודע לכך, ותמיד תהיה תקשורת - בין שבמטוס, באוניה או ברכס אנאפורנה בנפאל", הוא מגדיר זאת.

טלסאט "נתקעה" בשל חוסר מימון, ולדברי ברקן שינתה את התפיסה בעזרת סטיקספיי, לכך ש'לא חייבים את כל רוחבי הסרט וכל רשת הלוויינים, אפשר להתחיל עם פחות לוויינים ולהתקדם'. הוא מספר כי "נכנסנו מתחת לאלונקה כדי שתיסגר עסקה בין טלסאט ל־MDA; אנחנו מספקים את השבבים שהם המוח של הלוויינים, וגם את המודולים שעל הלוויין. ברגע שאפשרנו הוזלת מחירים, התאפשרה הקונסטלציה".

 

הפרויקט נחתם לפני כחודש, והשלב הבא היה רצונה של MDA לייצר payload דיגיטלי, ולכן היא רכשה את החברה הבת של סטיקספיי. היתרון, לדבריו, הוא שכעת סטיקספיי גם לא תתחרה בלקוחות שלהם היא מוכרת שבבים, ענקיות כגון לוקהיד ואיירבאס, מה שעשוי להגדיל את רצונם לרכוש ממנה. לדברי ברקן, תעשיית הלוויינים פחות מושפעת מסביבת המאקרו, משום שהיא תעשייה של השקעות ארוכות טווח ופרויקטים של שנים, שקורים גם כיום.

"אנליסטים ומוסדיים לא הסתכלו עלינו"

מכרתם חברה־בת ב־40 מיליון דולר והשווי שלכם הוא 50 מיליון דולר, איך אתה מסביר את הדיסוננס?
"החברה התמזגה ל־SPAC ומאז הייתה אי־יציבות של מנכ"לים ולא היו עסקאות מאוד גדולות שאפשר לדווח לשוק, לכן מעולם לא היינו בקשר עם השוק, והאנליסטים והמוסדיים לא הסתכלו עלינו. זו הסיבה שמחיר המניה דעך. גם ה־float לא גדול. אני לא חושב שב־50 מיליון דולר מישהו יוכל לקנות 100% מהמניות. עכשיו יש גם זרם של עסקאות באופק, שאני מקווה שיצליחו, ונהיה יותר 'רועשים' בתקשורת ומול השוק".

ברקן הוא המנכ"ל השלישי בחברה בשנה האחרונה, ועדיין מוגדר כממלא מקום (acting CEO), כשסמנכ"ל הכספים מוגדר זמני (Interim). אולם הוא מעריך שהמינויים יהפכו לקבועים: "החברה הייתה צריכה לקבל החלטות מהרגע להרגע. אני לא צופה שינויים נוספים בהנהלה בשנים הקרובות. אגב, היציבות בחברה הייתה מדהימה", אומר ברקן. "עד פטירתו של יואל היה מנכ"ל אחד, הרבה מנהלים ועובדים איתנו כבר מעל 5 שנים, זו יציבות לא נורמלית בתעשייה של ימינו".

לדברי ברקן, בעתיד המטרה של סטיקספיי היא לייצר עלייה משמעותית בהכנסות ממגוון מקורות (כגון לוויינים, תחנות קרקע וכדומה) ולקוחות, "לא נהיה חברה של לקוח אחד - נהיה פרוסים על פני הרבה פרויקטים", הוא אומר. לדבריו, המהלכים שמותנעים היום יובילו להכנסות בפועל ב־2026. "אנחנו היום במקום הנכון עם הטכנולוגיה הנכונה. אנחנו גם חברה מאוד מוטה למו"פ. בניגוד לחברת אחרות שבהן מוציאים על מו"פ 8%-10%, אצלנו כמעט כל הכסף יוצא על זה, ונמשיך להיות כאלה. אנחנו גם מגייסים עוד אנשים. המטרה היא לממש את כל ההבטחות, וליהנות מהפירות של ההשקעות".

ברקן מציין שגם סטיקספיי פועלת בתחום החם של החודשים האחרונים, AI: "גייסתי מנהל AI ואנחנו מתכוונים להשתמש במהפכת ה־AI בתוך המהפכה של הלוויינים, יש לנו כיוונים מאוד מעניינים. אולי נמצא את עצמנו ראשונים בתחום הזה עם פתרונות מאוד מעניינים".

"הכול זז לכיוון לוויינים נמוכי־טוס, כמו בחזון שלנו"

על תעשיית הלוויינים ברקן אומר כי היא "בקושי זזה עשרות שנים, אבל ב־5 השנים האחרונות השוק עובר שינוי מוחלט. שחקנים חדשים נכנסים כי הטכנולוגיה נהייתה נגישה, ומבינים שאם מביאים הרבה משתמשים אז עלות בניית הרשת זניחה. הכול זז לכיוון לווייני LEO, מסלולים נמוכי־טוס".

לדבריו, זה היה החזון של יואל גת ז"ל, המייסד ומי שניהל את סטיקספיי עד מותו בשנה שעברה: "החזון הזה מתממש וסטיקספיי נבנתה לקראתו. היינו חלוצים בשוק, והיום כל החלומות והרעיונות שלוקח שנים לפתח, מגיעים לבשלות. מצאנו את עצמנו ספק כמעט יחידי בעולם, אם כי כמובן תהיה תחרות בהמשך".

אם שחקנים גדולים נכנסים לשוק ואתם ספק כמעט יחיד של הטכנולוגיה הזו, למה שלא ינסו לרכוש אתכם?
"רכישה בהחלט יכולה לקרות, אבל להערכתי לא בשוויים האלה. מכירת החברה־הבת ל־MDA נבעה מכך ש־MDA הייתה צריכה קפיצת מדרגה בתחום ה־payload הדיגיטלי. אם שחקנים אחרים ירצו לשים את הידיים על טכנולוגיות אחרות שלנו, יכול להיות שתגיע הצעה. מטרתנו בכל אופן היא להגדיל את החברה, אנחנו לא מחפשים להימכר".