מחיר חבית נפט זינק אמש לשיא של 10 חודשים. זו הסיבה

מחיר חבית ברנט חצה אמש את רף ה-90 דולרים • בין הסיבות לזינוק: הודעת רוסיה וערב הסעודית על הארכת חיתוכי הפקת הנפט שלהן עד לתום השנה

אסדות קידוח נפט / צילום: Shutterstock, Thaiview
אסדות קידוח נפט / צילום: Shutterstock, Thaiview

ערב הסעודית ורוסיה הודיעו אמש (ג') על הארכת חיתוכי ההפקה שלהן, של מיליון חביות ביום ו-300 חביות ביום בהתאמה עד לתום השנה, הצעד הזה הביא לזינוק במחירי הנפט - כאשר מחיר חבית ברנט חצה את רף ה-90 דולרים.

אירלנד הפכה לבסיס התאגידים הגדולים בעולם, וזה משבש את התמ"ג האירופי כולו
שותפו של באפט השקיע אלף דולר לפני 60 שנה ועשה מזה מיליון

אותה הימשכות של חיתוכי הפקה, בפרט מצד הסעודים, היא אחת הסוגיות המרכזיות שארה"ב מנסה לבלום במסגרת הניסיונות להתקרבות מצידה לריאד - כחלק מהמו"מ לקידום נורמליזציה עם ישראל. ארה"ב מבינה כי ללא יצואנית הנפט הבכירה בעולם, אין לה יכולת להוריד את מחירי הנפט. האמריקאים הם אמנם המפיקים הבכירים בעולם, אך קצב ההפקה שלהם עומד כיום על כ-12.8 מיליון חביות ביום. קרוב מאוד לשיא ההיסטורי של 13.1 מיליון חביות ביום מפברואר 2020. כלומר, לממשל ביידן אין את התשתית האפשרית כדי להחליט על הגדלת הפקה משמעותית, שתאזן את השפעות חיתוכי ההפקה.

מנגד, קצב ההפקה של ערב הסעודית כיום, כ-9 מיליון חביות ביום, נמוך אפילו מזה של ימי הקורונה. ב-2020, הם הפיקו כ-9.2 מיליון חביות ביום וב-2021 - 9.1 מיליון חביות ביום. קצב ההפקה שלהם ב-2022, כ-10.6 מיליון חביות ביום, מעיד מעל ומעבר לכל ספק שהיכולת עומדת בידי נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, אך לא הרצון.

נסיך הכתר מעוניין להביא הישגים משמעותיים למדינתו, ולכן דורש מהאמריקאים הטבות מפליגות עבור נורמליזציה עם ישראל, ביניהן: תוכנית גרעין אזרחית, מטוסי F-35 ואף ברית הגנה. הוא יודע היטב כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא מעוניין במחירי נפט יקרים שיזניקו את האינפלציה העולמית מעלה בשל התייקרות מחירי השילוח, כפי שהוא רוצה להרחיק את ריאד מסין. וכך, המו"מ לנורמליזציה עם ישראל ומחירי הנפט העולמיים נשזרים אלו באלו.