יו"ר רשות החשמל: הפסקת החשמל ביוני הייתה מקומית – באוגוסט משק החשמל הוכיח את עצמו

אמיר שביט, יו"ר רשות החשמל, השתתף היום בכנס עידן החשמל הירוק של גלובס בשיתוף עם דוראל אנרגיה, ושוחח עם כתב גלובס אורן דורי • בשיחה גילה שביט מה מטריד את מנוחתו בכל הנוגע לייצור החשמל במשק, ושמר את הקלפים קרוב לחזה בכל הנוגע לעדכון תעריף החשמל הקרוב, שייעשה ככל הנראה בשנה הבאה

אמיר שביט, יו''ר רשות החשמל, בכנס עידן החשמל הירוק / צילום: שלומי יוסף
אמיר שביט, יו''ר רשות החשמל, בכנס עידן החשמל הירוק / צילום: שלומי יוסף

תקלת החשמל בתחילת חודש יוני האחרון, שתפסה את המשק בהפתעה, הייתה אירוע מקומי ונקודתי, ולמעשה משק החשמל הצליח להוכיח את עצמו באוגוסט האחרון, כאשר ייצר חשמל בהיקף הנדרש, בזמן שהביקושים נשקו לרמות שיא של 16 אלף מגה-וואט - כך אומר אמיר שביט, יו"ר רשות החשמל, בשיחה עם כתב גלובס אורן דורי, בכנס עידן החשמל הירוק של גלובס בשיתוף עם דוראל אנרגיה, שמתקיים היום (ד') במרכז הכנסים הרצוג בתל אביב. 

בשיחה מגלה שביט מה מטריד את מנוחתו בכל הנוגע לייצור החשמל במשק, ושומר את הקלפים קרוב לחזה בכל הנוגע לעדכון תעריף החשמל הקרוב, שייעשה ככל הנראה בשנה הבאה. 

מנכ"ל דוראל: "בעוד מספר שנים 30% מהחשמל בישראל יהיה ירוק. כל התעשייה מגויסת לזה" | כנס עידן החשמל הירוק 
מנכ"לית e-NERGY: ישראל צפופה - איפה בונים פה 17,000 מגה-וואט סולארי? | כנס עידן החשמל הירוק

הממשלה הציבה יעדים די אופטימיים לשנת 2030: 30% מאנרגיות מתחדשות, מה הסיכוי שנעמוד בזה?
שביט: "אנחנו פועלים כל הזמן כדי שנצליח לעמוד ביעד. את היעד הראשון של שנת 2020 פספסנו בשנה וחצי. הגענו ל-10% מייצור החשמל במשק באמצעות אנרגיה ירוקה - שנה וחצי אחרי. בעולם שבו הדברים משתנים בצורה כל-כך גדולה, זה לא כל-כך נורא. אנחנו צופים שגם ביעד הביניים נפספס בערך בשנה, וב-2026 נהיה ב-20%. ככל שנעמוד בו, נוכל להגיד מה יהיה בשנת 2030.

"יש מורכבות מאוד גדולה ברשת החשמל, בחיבורים ובפעילות שלה. בעבודה משותפת נצליח לפתור את החסמים. בשוק יש הרבה רחש, ואני מכיר ולומד אותו לעומק. הצוותים שלנו עובדים מסביב לשעון מסביב לנקודה הזאת, כדי שנעמוד ביעדים בשנים הקרובות.

"התעריפים שאנחנו מדברים עליהם, הם תעריפים שציבור היצרנים אוהב לקבל. אבל בצד השני יש עלויות שאנחנו צריכים לשמור עליהן ולמצוא את האיזון הנכון. בין כמה כסף ותמריצים נותנים לאנרגיה המתחדשת מול עלות החשמל. אנחנו מעריכים ש-10% מתעריף החשמל יקר יותר בזכות החשמל הירוק. באירופה זה יותר משמעותי. אנחנו בתעריף נמוך יחסית לכל מדינות ה-OECD". 

אמיר שביט, יו''ר רשות החשמל, בשיחה עם כתב גלובס אורן דורי / צילום: שלומי יוסף
 אמיר שביט, יו''ר רשות החשמל, בשיחה עם כתב גלובס אורן דורי / צילום: שלומי יוסף

"לא בטוח שתעריף החשמל יעלה"

בתחילת השנה נכנס מודל התחרות בחשמל הירוק. מה זה יעשה למשק?
"אנחנו נראה תחרות יותר גבוהה בעיקר על הלקוחות. התחרות התחילה לפני כמה שנים בתחום האנרגיה הפוסילית, אבל היא תתעצם דרך האנרגיה הירוקה והמפעילים הווירטואליים (יש כיום 42 רישיונות כאלה). התחרות עדיין לא הגיעה למגזר הביתי, אלא כיום נמצאת בעיקר במגזר המסחרי-תעשייתי. עם זאת, הכרזנו על פריסת כלל המונים החכמים במדינה עד שנת 2028, כדי שכל אחד במגזר הביתי יוכל לקנות חשמל ממפעיל וירטואלי".

מה המצב כיום מבחינת המגזר הביתי?
"אנחנו בקצב פריסה מואץ של מונים חכמים בבתים הפרטיים. כיום ל-10% מבתי-האב יש מונה חכם. אני חושב שמינואר 2024 ואילך נראה קצבים הרבה יותר גבוהים של הצטרפות". 

מתי צפוי להתפרסם תעריף החשמל החדש?
"אנחנו מתחילים לאסוף את הנתונים לקראת עדכון התעריף. יש שתי מורכבויות גדולות: האחת שיש נתונים מאקרו-כלכליים שמעלים את מחיר החשמל: הדולר, האינפלציה, הריבית. המשק שלנו מאוד ממונף. אלה פרמטרים שמעלים את התעריף. המורכבות השנייה היא שהביקושים לא עלו כמו שחשבנו, בגלל מזג האוויר שהיה נוח יחסית. בסך-הכול החורף האחרון היה יחסית קל. אנחנו מקווים שנצליח לסיים בתחילת 2024 את עניין מכרז אשכול (מכירת תחנת הכוח לידיים פרטיות), מה שיכניס כסף לתוך מערכת החשמל".

נכון לעכשיו, תעריף החשמל הולך להתייקר לכולנו בתחילת השנה הבאה?
"אני לא בטוח". 

הדרמה במכרז אשכול

קיווינו שמכירת תחנת אשכול תפחית את תעריף החשמל. כעת התקוות כמעט והתפוגגו. 
"גם אני תליתי בזה תקוות, אבל לא חשבתי שהמכירה תוריד דרמטית את התעריף. הכסף שיתקבל ממכירת אשכול הוא חד פעמי. חשבנו שנייצר ודאות בתהליכי המכרז. לא תמיד מצליחים, ככה זה כשעובדים. אני רוצה להדגיש שבתהליך הזה, אופן הקמת התחנת החדשה באשכול הוא לא משהו שנדחה בעקבות המכרז. אנחנו נמצאים עדיין בהליך אישור התוכניות (תב"ע), ולכן אין עיכוב בהקמת תחנת הכוח הנוספת באשכול".

יכול להיות שהרחבת התחנה באשכול תבוצע על-ידי חברת החשמל כי המכירה לא תושלם?
"אין סיכוי שחברת החשמל תבנה תחנת כוח (מחזור משולב או מחז"ם) נוספת באשכול. המחז"ם באשכול אמור להתחיל לבנות מסוף 2026, ואנחנו מצפים לו שיהיה בסוף 2028-29. אני לא רואה סיכוי כזה ולא רואה סיכון כזה".

במכרז למכירת תחנת הכוח אשכול, דליה אנרגיה הציעה בתחילה 12 מיליארד שקל, ואז הורידה את ההצעה ל-9 מיליארד שקל, לאחר שהתברר שההצעה במקום השני עמדה על 7 מיליארד שקל. האם זה לא יקשה על ניהול מכרזים כאלה בעתיד?
"זה מכרז גדול חריג ומיוחד וגמיש. אבל אני לא רוצה להתייחס להיבטים המשפטיים, כי זה מתנהל בבתי המשפט. כן אתייחס לנקודה שעולה בהקשרי התחרות בשוק של התחנות הפוסיליות בעתיד. אני לא רואה שום קשר להצעות המסחר בשוק (שוק SMP שבו יצרני החשמל הפרטיים מוכרים את החשמל ישירות ללקוחות). כל אחד ממקסם בכל דקה את הרצון שלו להרוויח.

"במסמכי הרגולציה שמתלווים מכרז, אמרנו שככל ששוק ה-SMP מתנהל לא כראוי, נתערב ונפקח ונגביל כדי שיתנהל כמו שצריך. בלי קשר למחיר שייקבע בסוף במכרז. לא עושים קשר בין הדברים האלה. אנחנו נפקח על שוק ה-SMP ונגביל אותו, כדי שלא יהיה ניצול לרעה באופן מהותי בשוק".

עמדת רשות החשמל היא שצריך לקבל את ההצעה הגבוהה ביותר עבור תחנת אשכול?
"תמיד הרשות רוצה את ההצעה הגבוהה ביותר, אבל התהליכים בבית המשפט הם מורכבים וכלכליים. כמובן שהרשות הייתה שמחה לקבל את הכסף אליה כדי להפחית יותר את תעריף החשמל לציבור. כל כסף שייכנס, בניכוי הפחת והמלאי של חברת החשמל - ילך לציבור.

"חברת החשמל ברמה הפיננסית אדישה לסכום שיתקבל (באשכול). אני אחד מאלה שמתווכחים הכי הרבה עם חברת החשמל. אבל חברת החשמל משרתת את הציבור, וככה היא רואה את עצמה. הם עובדים ימים ולילות למען הציבור ועושים ככל שביכולתם לספק חשמל לציבור במחירים נאותים. אנשים נאבקים כעובדי מדינה (כחברה ממשלתית), ואני מעריך את כל העובדים בעניין הזה לפי התפיסה: איך אנחנו מביאים כסף לציבור". 

"הפסקות החשמל ביוני - תקלה מקומית" 

איפה המחלוקות מול חברת החשמל? מה הכי מטריד אותך?
"כמויות הייצור של החשמל שהיינו צריכים לייצר בתוך תחנות הכוח הישנות בחדרה. המועד שבו נצליח לסיים את בניית התחנות החדשות בחדרה, והסבת הפחמיות באשקלון ובחדרה. זה משנה מאוד את שוק החשמל. הכנסה של עוד היקפים משמעותיים של גז על חשבון פחם. נערכים תוך כמה שנים להפסקת עידן הפחם".

אם היו מסיימים בזמן, אולי לא היינו צריכים להעלות את תעריף החשמל בינואר?
"כן. אין ספק שליווה אותנו העיכוב של הקמת תחנות והסבת תחנות קייימות לגז. זה קרה במשבר העולמי בנושא הגז והפחם. העלנו תעריפים פעמיים וחצי בשנה אחרונה. העלנו אותם בצורה מינורית ביחס למדינות ה-OECD. תעריף החשמל נמוך ביחס אליהן. בכל השוואה בינלאומית, כושר התחרות בעולם החשמל הוא טוב מאוד מול המקביל בשאר המקומות".

הפסקת החשמל הגדולה שהייתה ב-2 ביוני - מה הלקחים שהפקתם ממנה? האם אפשר להבטיח שבעיה כזאת לא תשנה?
"יש תחקיר מאוד ארוך ומסודר שעשה מנכ"ל משרד האנרגיה בעניין. התקלה הזאת הייתה מקומית, והיא לא מעידה על בעיה מהותית במשק. המשק הוכיח את זה באוגוסט האחרון. הביקוש נשק ל-16 אלף מגה-וואט. באותה הפסקת חשמל היינו סביב 12 אלף מגה-וואט. באוגוסט סיפקנו אנרגיה עם יתרות.

"הרשות הגדילה את הסכמי ההשלה, הסכמי הביטוח שמשלמים לצרכנים שמוכנים שנשיל אותם (ממערכת החשמל). למעשה, לפני כחודש ההחלטות בהקשר של המשבר הזה פורסמו, והן קיימות.

"אנחנו גם דוחפים משמעותית את נושא האגירה. זה היה בתוכניות, ואנחנו עדיין רוצים להגדיל יותר ויותר. בודקים את הסוגיה של כל התחנות לגבי היכולת שלהן לעמוד בטמפרטורות של מעל ל-43 מעלות. חלק מעניין האגירה הוא משום שהמשק מבוסס סולארי באנרגיה המתחדשת, שם השונות מאוד גבוהה. נדרשים אמצעים להגנה על השונות הזאת". 

*** גילוי מלא: האירוע בשיתוף דוראל ובהשתתפות הרצוג פוקס נאמן ומקורות