מנכ"לית e-NRGY: ישראל צפופה - איפה בונים פה 17,000 מגה-וואט סולארי?

ד"ר נורית גל, מנכ"לית e-NRGY, השתתפה היום בכנס עידן החשמל הירוק של גלובס בשיתוף עם דוראל אנרגיה, והעבירה סקירה על שוק החשמל • "יש היום שוק סולארי מאוד מיומן בארץ, אבל בשוק הזה יש הרבה אתגרים"

ד''ר נורית גל, מנכ''לית e-NRGY, בכנס עידן החשמל הירוק / צילום: שלומי יוסף
ד''ר נורית גל, מנכ''לית e-NRGY, בכנס עידן החשמל הירוק / צילום: שלומי יוסף

ד"ר נורית גל, מנכ"לית e-NRGY, השתתפה בכנס עידן החשמל הירוק של גלובס בשיתוף עם דוראל אנרגיה, שמתקיים היום (ד') במרכז הכנסים הרצוג בתל אביב, והעבירה סקירה על שוק החשמל. ד"ר גל דיברה על ידע הממשלה, על העמידה ביעד של שימוש ב-30% אנרגיות מתחדשות במשק החשמל עד שנת 2030, ועל היכולת של המדינה לעמוד במטרות.

"יש לנו בישראל יעד שאפתני פחות מאשר במדינות אחרות, אבל במונחים של ישראל הוא שאפתני בהחלט", אמרה גל, והסבירה כי "אצלנו בארץ הקושי הגדול הוא בחיבור לרשת, והפתרון הוא בשילוב אגירה במתקנים הסולאריים". 

יו"ר רשות החשמל: הפסקת החשמל ביוני הייתה מקומית - באוגוסט משק החשמל הוכיח את עצמו | כנס עידן החשמל הירוק 
מנכ"ל דוראל: "בעוד מספר שנים 30% מהחשמל בישראל יהיה ירוק. כל התעשייה מגויסת לזה" | כנס עידן החשמל הירוק

גל הראתה כי כדי לעמוד ביעדי הממשלה לשימוש באנרגיות מתחדשות, נדרשת יכולת ייצור של 17,000 מגה-וואט סולארי. "לשם השוואה, ייצור החשמל ה'מזהם' בישראל עומד כיום על 18,000 מגה-וואט בערך. כלומר, הסולארי צריך להגיע לכושר ייצור בהיקף דומה רק כדי לעמוד ביעד. בגלל שהשמש לא מייצרת חשמל כל הזמן, זה יספק רק כ-30%". 

שוק מרובה אתגרים 

"לקח לנו בישראל 10 שנים להקים את אלף המגה-וואט הראשונים באנרגיה סולארית, ועוד 5 שנים להגיע עד ל-5,000 מגה-וואט", הוסיפה גל, "אבל כדי לעמוד ביעד, עד סוף העשור צריך להקים עוד 12,000 מגה-וואט סולארי, שזוהי כמות גדולה להוסיף במעט שנים.

"יש היום שוק סולארי מאוד מיומן בארץ, אבל בשוק הזה יש הרבה אתגרים. ישראל קטנה וצפופה - איפה בונים פה 17,000 מגה-וואט סולארי? ומה אם יהיו עודפים בייצור שלא יצטרכו אותם?". 

באשר למצוקת השטח, גל הסבירה כי כיום כבר נכנסים פרויקטים דו-שימושיים, שבהם ניתן לנצל את הקרקע גם לאנרגיה וגם לבנייה. בנוסף, נדבך מרכזי בפתרון לאתגרים צפוי להימצא לדבריה במתקני אגירה. "האגירה תיתן מענה גם לעודפי הייצור בצהריים ומענה חלקי לצורך לגידול בביקוש בערב", אמרה. 

*** גילוי מלא: האירוע בשיתוף דוראל ובהשתתפות הרצוג פוקס נאמן ומקורות