מספר ספרדי מפוברק וזהות בדויה: ממצאי דוח החקירה בווסטו נחשפים

דוח ביניים ראשון מחקירת פרשת ההונאה בווסטו מעלה כי מנכ"ל החברה המודח, יניב ברטלה, בדה זהות פיקטיבית כדי להטעות רואי חשבון וצדדים נגדיים • באי־כוחו: "בדיקה מגמתית ופגומה שסימנה מלכתחילה את מייסדי החברה כמטרה" • מנכ"ל וסטו הנכנס, עמי ברלב: "מה שפרסמנו היום אלה לא האשמות - אלה הם ממצאי החקירה"

משרדי חברת וסטו בתל אביב. בעיגול: מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ, מיטל וייזברג
משרדי חברת וסטו בתל אביב. בעיגול: מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ, מיטל וייזברג

וסטו הגישה היום (ה') דוח ביניים ראשון מחקירת פרשת ההונאה בחברה לבית המשפט לפשיטת רגל במחוז דלאוור, ארה״ב. מממצאי הדוח עולה כי זוהתה "התנהלות שגויה, שיטתית ומערכתית", המערבת קבוצה מוגבלת של בכירים בווסטו וצדדים שלישיים חיצוניים.

מנכ"ל וסטו המודח שובר שתיקה: "חווה מתקפה חסרת תקדים עליי"
שאלות ותשובות | הונאת הענק בפינטק הישראלי: איפה כשלו שומרי הסף ומה יחקור ה-FBI?

בדוח מוזכרים שמותיהם של הבכירים המעורבים לכאורה באותה התנהלות פסולה, ביניהם המייסדים יניב ברטלה ואלון ליפשיץ, אודי גינתי (מנהל בכיר לשעבר, שוקי הון), וג'וש ורקה (מנהל בכיר לשעבר, שוקי אסיה). לפי הדוח, מנהלים אלה שיתפו לכאורה פעולה עם גורמים חיצוניים, כמו בנק הבנייה בסין ו־Standard Chartered.

ממצאי הדוח מפרטים את אופי ההתנהלות הפסולה, הכוללת זיוף מסמכים וזהויות, זאת כחלק מפעולות ההונאה. לדוגמה, לפי ממצאי הדוח, מתוארת שורה של פעולות שנקט ברטלה, אחד המייסדים ומנכ"ל החברה לשעבר, כדי ליצור פרסונה פיקטיבית בשם "אלכס גרסיה", בניסיון להונות רואי חשבון וצדדים נגדיים במהלך ביקורות הקשורות למכתבי אשראי כוננות (SBLC) שהונפקו על־ידי Santander.

דוח החקירה: ברטלה חתם על מסמכים בשמות של זהויות פיקטיביות

לפי תקציר האירועים, באפריל 2022, רואה חשבון מטעם אחד הצדדים הנגדיים של החברה ביקש אישור על מכתבי אשראי שהונפקו על־ידי Santander. המכתבים נחתמו לכאורה על־ידי עובד ממשי ב-Santander, בשם "אנריקה ורדו". אז התגלה כי אנריקה ורדו למעשה לא חתם על המסמכים הרלוונטיים. בתגובה, יניב ברטלה יצר פרסונה פיקטיבית בשם "אלכס גרסיה", כך לפי הדוח, כדי להטעות את רואי החשבון ולמנוע התעוררות חשד לגבי האותנטיות של המסמכים שלא נחתמו.

עוד עולה מהדוח כי ברטלה רכש מספר טלפון חדש במדריד, ספרד, ושילם לחברת הסלולר באמצעות כרטיס האשראי שלו מטעם וסטו, כדי שיעבירו שיחות מהמספר הספרדי לטלפון הנייד האישי שלו בישראל. בדוח נכתב כי ברטלה שלח לעצמו מייל מחשבון הדוא"ל שלו בווסטו, אבל חתם את המייל בשם של אותה דמות פיקטיבת, "אלכס גרסיה". המייל הורה לרואי החשבון להתקשר למספר הטלפון הספרדי, שכאמור העביר שיחות לטלפון הסלולרי של ברטל. לאחר מכן, ברטל לכאורה שינה את תצורת המייל, כך שייראה כאילו נשלח על־ידי "אלכס גרסיה" והעביר אותו לאחרים, כולל אלון ליפשיץ.

לפי הדוח, נראה כי אותו מספר טלפון מזויף של "אלכס גרסיה" סופק למספר גורמים בהקשר למספר ביקורות נפרדות. הדוח מצא מייל מעובד של הצד שכנגד, שהצביע על כך שהוא הצליח ליצור קשר עם "אלכס". לטענת הדוח, שיחה זו הייתה ככל הנראה עם ברטל עצמו ולא עם "אלכס גרסיה" הפיקטיבי. החקירה מצאה כי ברטלה וליפשיץ השתמשו ב"אלכס גרסיה" כדי לחתום על מסמך נוסף אחד לפחות. אימיילים מאותו "אלכס גרסיה" כללו את אותו מספר טלפון ספרדי מפוברק. הדוח מציין כי התנהלות זו לא הייתה ידועה לרוב עובדי החברה, לדירקטוריון או לחברות הביטוח.

עוד נכתב כי בכוונת החברה לנקוט צעדים משפטיים נגד מי שפגעו בפעילותה ובמוניטין שלה, לרבות בנק הבנייה בסין והמנהלים לשעבר המעורבים בפרשה.

"החקירה מגובה בכמות עצומה של ראיות מתועדות"

מוקדם יותר השבוע, שלח ברטלה, המנכ"ל לשעבר וזה העומד בלב הפרשה, מייל לכלל עובדי החברה, בו טען כי "במשך תקופה לא קצרה מופצים חדשות לבקרים באופן שגרתי ומגמתי שקרים לגביי ולגבי המתרחש בחברה". באותו מייל, כתב ברטלה כי "מה שהתנהל בחקירה זו הוא למעשה משפט שדה ללא הוכחות אשר משרת מטרה אחת בלבד - הגנה על חברי הדירקטוריון והשתלטות עוינת על החברה בתהליך חסר תקדים. אנו סומנו כמטרה, נשפטנו, הואשמנו ודיננו נחרץ עוד לפני שהתחילה החקירה".

בחודש יולי, נחשפה פרשת ההונאה בווסטו, חברת הפינטק הישראלית שפיתחה מעין שוק דיגיטלי המתווך בין חברות ביטוח הזקוקות לנזילות פיננסית לבין בנקים, קרנות פנסיה ובתי השקעות, המחפשים אפיקי השקעה בעולם הביטוח; זאת, כאשר דירקטוריון החברה החליט לפתוח בבדיקה פנימית על־מנת לחשוף את מקורם של מסמכים מזויפים שנמצאו בפלטפורמת ההשקעות הישראלית. בעקבות המשבר בחברה, פוטרו מעל 70% מהעובדים וכיום היא מעסיקה כמה עשרות עובדים בודדים בלבד.

עמי ברלב, מנכ"ל חברת וסטו הנכנס, מסר לגלובס: "להבדיל מכל מה שנכתב עד כה, אנחנו פעלנו במקצועיות. שלא כמו המייסדים יניב ברטלה ואלון ליפשיץ, אנחנו חקרנו את הנושא לעומק ופנינו לעיתונות רק אחרי שהיו בידינו ראיות חותכות, ברורות וחד משמעיות".

ברלב הוסיף כי "מבחינתי אין כאן מלחמת נרטיבים, אנחנו עוסקים בעובדות, ואנחנו מנהלים את החברה ולא קרב תקשורתי. הדוח שפורסם הוא דוח חקירה מטעם חברות חקירה בינלאומיות, והוא פורסם רק לאחר שהיו בידינו כל הראיות המצולמות והמוכחות. אנחנו נותנים לעובדות לדבר בעד עצמן".

עוד אמר ברלב כי "יש כאן אירוע של הונאה אמיתית שחקרנו, ויש לנו ממצאים. עד כה לא הגבנו בתקשורת, ומה שפרסמנו היום אלה לא האשמות - אלה הם ממצאי החקירה".

באי־כוחו של יניב ברטלה, עוה"ד טל שפירא ומירב בר-זיק, מסרו כי מרשם דוחה את הדברים בתוקף: "מדובר בבדיקה מגמתית ופגומה מן היסוד, אשר סימנה מלכתחילה את מייסדי החברה כמטרה. למר ברטלה טענות קשות הן ביחס לאופן ביצוע הליך הבדיקה ומסקנותיו, הן בנוגע להתנהלות חלק מנושאי המשרה בחברה והן בנוגע להחלטות שהתקבלו בעניינו. מר ברטלה (ביחד עם המייסדים האחרים) הקים את החברה בעשר אצבעותיו, הקדיש לה את ימיו ואת לילותיו, וביצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר ובהתאם להוראות הדין המחייבות. למרבה הצער, הליך הבדיקה, וההדלפות המגמתיות והמסולפות הנלוות אליו, לא נועדו אלא כדי לשרת מהלך של השתלטות על החברה במסגרת סכסוך בעלי מניות בחברה, והדברים יתבררו בבית המשפט".

על דברים אלה, הגיב ברלב כי "להבדיל מתגובתו של יניב ברטלה, עמדת החברה מהווה שיקוף של ממצאי חקירה עמוקה, שבוצעה על־ידי גופים בינלאומיים, ומגובה בכמות עצומה של ראיות מתועדות וברורות, המצביעות על פעולותיו של ברטלה".