בהמשך להונאה בחברת וסטו: 75% מהעובדים יפוטרו

לאחר שנחשפה פרשת ההונאה בווסטו, חברת הפינטק הישראלית מפטרת 150 עובדים, המהווים 75% מכוח-האדם שלה • המנכ"ל  יניב ברטלה: "הדרך היחידה לתת לחברה סיכוי להישרדות היא לשמור על גרעין קטן של אנשים הממלאים צורך תפעולי מרכזי"

משרדי חברת וסטו בתל אביב. בעיגול: מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ, מיטל וייזברג
משרדי חברת וסטו בתל אביב. בעיגול: מנכ''ל וסטו, יניב ברטלה / צילום: יח''צ, מיטל וייזברג

חברת הפינטק הישראלית, וסטו, שעומדת במרכז שערוריית הונאה בהיקף של מיליארדי דולרים, מפטרת את מרבית העובדים שלה, 150 עובדים מתוך 200, משמע 75% מכלל עובדי החברה. בחודש יולי האחרון, נחשף כי וסטו תחת בדיקה בחשד להונאה, במסגרתה ערבויות שהציגו משקיעים למבוטחים בעסקאות בפלטפורמת החברה היו מזויפים.

מצב מדאיג: שפל של תשע שנים בהשקעות בסטארט-אפים ישראלים
עינת גז שלחה לדובי פרנסס מכתב התראה לפני הגשת תביעת לשון הרע
בעל חברת הייטק וגרושתו חשודים בעבירות מס בהיקף מיליוני שקלים

רק בשבוע שעבר, פורסמה הערכה לפיה היקף החשיפה האפשרית של תעשיית הביטוח לביטחונות שהושגו באמצעות החברה ומכאן גם היקף ההונאה, הוא בין 5 ל-10 מיליארד דולר - הערכה הגבוהה משמעותית מההערכה הראשונית בתעשייה, שעמדה על 3-4 מיליארד דולר, כך לפי סוכנות הדירוג מורנינג סטאר DBRS.

במכתב לעובדים, כתב יניב ברטלה, מנכ״ל החברה, כי הגיע "למסקנה הבלתי נמנעת, שהדרך היחידה לתת לחברה סיכוי להישרדות וסיכוי לחזרה למסלול של צמיחה בת-קיימא -היא לשמור על גרעין קטן של אנשים הממלאים צורך תפעולי מרכזי". עוד כתב כי "שינויים אלו נועדו על־מנת לשמור ולהתמקד בשירותי הליבה של החברה, בפתרונות מבוססי הדאטה שלנו ובנתח השוק, ובמתן פתרונות ללקוחות שלנו, שנפגעו מן המצב".

עוד כתב ברטלה כי "בנוגע לחקירה המתקיימת, החברה עושה כל שביכולתה כדי לקבוע את מקורן של ההונאות, וכיצד והיכן התרחשו". ברטלה כתב כי נכון להווה, נדמה כי פעילות החברה הופרעה על ידי גורמים חיצוניים לה, ושהיא "מחוייבת להבין את התמונה המלאה סביב התרחשות הארועים. מסיבה זו שכרנו צוות חקירה וצוות משפטי חיצוני, על מנת לקבל מהם ייעוץ וליווי בתהליך זה".

לפי המכתב, כל מפוטרי החברה יעזבו אותה לא יאוחר מה-31 באוגוסט. ברטלה פנה גם ל"צוות הליבה" הנשאר בחברה במילות תודה והוקרה על הנכונות לנסות ולבנות את החברה מחדש.

"עובדים מסביב לשעון ובכל החזיתות כדי לייצב את החברה"

חברת וסטו פיתחה ״שוק״ וירטואלי המציע תיווך בין חברות ביטוח שרוצות נזילות לבין גופים פיננסים, בין היתר בנקים, קרנות פנסיה ובתי השקעות, אשר מחפשים אפיקי השקעה בעולם הביטוח. אל מול חברות הביטוח, ישנה רגולציה קפדנית, ועל כן הן נדרשות להציג ערבויות בסכומים הדומים לפרמיות שהם מוכרים.

וסטו הציעה למשקיעים מוסדיים לאתר באמצעות הפלטפורמה שלהם חברות ביטוח ומבטחי משנה, על מנת להעניק להן ערבויות. במקביל, סיפקה וסטו את התמחור לאותן בטוחות. החשד הוא כי מסמכי הבטוחות של הבנק הסיני CCB התגלו כמזויפים, והוא החל להתעורר כאשר מסמכים אלו לא כובדו.

מחברת וסטו נמסר: "אנו מנהלים את האירוע באחריות. בימים אלו אנו עובדים מסביב לשעון ובכל החזיתות כדי לייצב את החברה, מתוך אחריות ומחויבות גדולה לעובדינו וללקוחותינו. לצערנו בעת הזו, אנו נאלצים לערוך שינויים ארגוניים המתחייבים מכורח המציאות, ומסיימים את העסקתם של עובדים מצוינים. נדגיש כי אנו שומרים על ליבת החברה שתאפשר לנו עם סיום התקופה הנוכחית, לחזור ולהגשים את החזון שלנו ולבנות את החברה המובילה בענף".