בעל חברת הייטק, גרושתו ושניים מעובדיו חשודים בעבירות מס בהיקף מיליוני שקלים

רשות המסים חוקרת חשד לפיו בעל חברת הייטק, שמרבית מניותיה נמכרו לקרן השקעות בחו"ל, רכש מעובדיו אופציות שקיבלו והגיש דיווח כוזב לרשות המסים לפיו הרכישה בוצעה במועד מאוחר יותר, על-מנת לאפשר לעובדים לשלם שיעור מס מופחת • שם החברה ושמות החשודים נאסרו לפרסום

רשות המסים / צילום: איל יצהר
רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים חוקרת חשד לפיו בעל חברת הייטק, שמרבית מניותיה נמכרו לקרן השקעות בחו"ל, רכש מעובדיו אופציות שקיבלו והגיש דיווח כוזב לרשות המסים לפיו הרכישה בוצעה במועד מאוחר יותר, על-מנת לאפשר לעובדים לשלם שיעור מס מופחת.

עינת גז שלחה לדובי פרנסס מכתב התראה לפני הגשת תביעת לשון הרע
הבורסה רשמה את החודש הטוב ביותר בשנה האחרונה; מה הלאה?
פסק הדין שמטלטל את ההתחדשות העירונית: כל דייר סרבן ישלם 2.6 מיליון שקל

במקביל, נחקר חשד לפיו בעל החברה שילם לאחד העובדים על האופציות, בין היתר בדרך של הוצאת משכורת, ומבלי שדיווח על משיכת כספים מהחברה לשימושו האישי.

בנוסף נחקרת גרושתו של בעל החברה, החשודה בכך שלא דיווחה כנדרש על חלק מהכנסותיה ממכירת המניות שקיבלה במסגרת הסכם הגירושים.

המעורבים בפרשה נעצרו והובאו בפני שופט ביום רביעי האחרון. צו איסור פרסום הוצא על שמם ועל שם החברה.

בדיון בתנאים לשחרורו של בעל חברת ההייטק ממעצר ובבקשת איסור הפרסום, טענו סנגוריו של החשוד, עורכי הדין רון דרור ואופיר מנצ'ל, כי "כל החשודים הם אנשים שמסתובבים בעולם של השקעות, ושם טוב הוא מצרך חשוב מאוד. זה לא עניין של נזק כלכלי, אלא בכל עולם ההשקעות בהייטק זה להיות או לחדול. לאנשים האלה די שמתפרסם אזכור של שמם, זו כליה. חברה אמריקאית פוסלת אנשים על סמך ידיעה בעיתון. בנקים קוראים עיתונות כלכלית באופן שוטף וסוגרים לאנשים חשבונות כי הם לא רוצים לקחת סיכון שיהיו אשמים בהלבנת הון".

עוד נטען כי מדובר בעניין אזרחי, שלא אמור להתנהל כלל במישור הפלילי.

הגירושים, התביעה והדיווח המאוחר לרשות המסים

מדובר בחברה שמכרה לפני מספר שנים חלק ניכר מהון המניות שלה לקרן השקעות זרה. כשנה לפני המכירה לקרן ההשקעות, רכש בעל החברה, שהחזיק אז בכ-50% מהמניות, משני עובדים בחברה את האופציות שהוענקו להם. בנוסף, בעל החברה רכש מגרושתו מניות שקיבלה במסגרת הסכם הגירושים ביניהם תמורת כ-6 מיליון שקל.

האופציות שהוענקו לעובדים ניתנו במסגרת מסלול הוני לפי סעיף 102 לפקודת מס הכנסה. כלומר, אופציות אלה היו אמורות להיות מוחזקות בידי נאמן לתקופה של שנתיים, ולאחר מכן העובדים היו זכאים למכור אותן ולשלם בגין התמורה שיעור מס של 25%; זאת, במקום שיעור מס שולי לפי גובה שכרם, שהיה עשוי להגיע עד לשיעור של 47%. על-פי הדיווח שהוגש לרשות המסים, בעל החברה רכש את האופציות משני העובדים בדיוק שנתיים לאחר שהוענקו להם.

במהלך דיוני השומה עם פקיד שומה כפר סבא, הצהיר החשוד כי מועד רכישת המניות מהעובדים אינו בהתאם לדיווח, וכי קיימים הסכמים מוקדמים יותר שנחתמו בינו לבין שני העובדים המוכרים. לאור הצהרת החשוד, העביר פקיד שומה כפר סבא את הממצאים לפקיד שומה חקירות מרכז, אשר פתח בחקירה סמויה, ממנה עלה כי אכן היו הסכמי מכירה קודמים כפי שהצהיר החשוד. החקירה העלתה כי אף נוהלה תביעה של העובדים נגד החשוד, אשר לטענתם הסתיר ולא גילה להם על מגעים שהתנהלו בינו לבין קרן השקעות למכירת החברה, ולפיכך נהג שלא בתום-לב. התביעה הסתיימה בגישור בין הצדדים.

עוד עלה במסגרת החקירה כי בעל החברה רכש מניות מגרושתו בסכום של 6 מיליון שקל, וכי גרושתו הצטרפה לתביעה שהגישו העובדים נגד בעל החברה, ולאחריה הגיעה להסכם פשרה עם הגרוש, במסגרתו שילם לה 4 מיליון שקל נוספים. מהחקירה עלה חשד כי גרושתו של בעל החברה לא דיווחה כנדרש לרשות המסים על הכנסותיה מתוספת התשלום שקיבלה במסגרת הסכם הפשרה. 

*** חזקת החפות: החשודים לא הורשעו בעבירות, ועומדת להם חזקת החפות.