תעשיית הרכב | שאלות ותשובות

המאבק מתרחב: כל מה שכדאי לדעת על שביתת העובדים ההיסטורית בארה"ב

עימות בין איגוד עובדי הרכב לשלוש יצרניות הרכב בארה"ב, לאחר שביום חמישי שעבר פג תוקפם של חוזי העבודה מול עובדי תעשיית הרכב המאוגדים • בעקבות כך, החלו שביתות רחבות של יצרניות הרכב הגדולות ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס • מה המשמעויות של השביתה, מה ביידן עושה בנושא והיכן עומד המשא ומתן?

איגוד עובדי הרכב האמריקאי דורש העלאת שכר מיידית של 20% / צילום: Associated Press
איגוד עובדי הרכב האמריקאי דורש העלאת שכר מיידית של 20% / צילום: Associated Press

ההתנגשות בין איגוד עובדי הרכב האמריקאי (UAW) לבין יצרניות הרכב האמריקאיות ג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס - הובילה לשביתות עובדים. השביתה שמתקיימת לראשונה מזה 88 שנה, מעלה מספר רב של שאלות לגבי המניעים, האסטרטגיות וההשלכות הפוטנציאליות הן על UAW ויצרניות הרכב.

המיליארדר שחושף: זו הטעות שמשקיעים תמיד עושים
התוכניות להקמת קו המטרו M2 אושרו. איפה הוא יעבור?

מדוע איגוד העובדים UAW יזם שביתה נגד יצרניות הרכב?

השביתה התעוררה בעקבות משא ומתן לגבי העלאות שכר והטבות לחברי האיגוד UAW. לטענת ה-UAW, החוזים שנחתמו בעבר לא הצליחו לעמוד בקצב האינפלציה, והפחיתו את כוח ההוצאה של העובדים. ה-UAW דרשו העלאות שכר משמעותיות ושיפורי הטבות.

מה אסטרטגיית השביתה ובכמה עובדים מדובר?

במקרה זה לא מדובר בשביתה אחת ארוכה, אלא בשביתות ממוקדות. גישה זו יכולה לעצור את פסי הייצור תוך פחות משבוע, ולחסוך במשאבי האיגוד, הנאמדים בקרן השביתה בסכום של 825 מיליון דולר (מטרתם לספק תמיכה כספית לחברי האיגוד ופיצוי בחלק משכרם האבוד ולהמשיך להבטיח את קיומה של השביתה).

השביתות הממוקדות כרגע מתקיימות במפעל ג'נרל מוטורס במיזורי, אשר אחראי על הייצור של כלי רכב כמו הטנדר של שברולט קולורדו; מפעל סטלנטיס בטולדו, אשר אחראי על הייצור של דגמים נפוצים כמו ג'יפ רנגלר; ומפעל פורד במישיגן, האחראי על ייצור הטנדר פורד ריינג'ר ורכב השטח ברונקו. היקף השובתים נאמד ב-12,700 עובדים, המהווים 8% מתוך 146 אלף החברים באיגוד.

מהו האינטרס של כל צד?

ה-UAW, בהיותו מייצג עובדי רכב, דוחף להעלאות שכר משמעותיות ולשיפורי הטבות למען העובדים. מטעם האיגוד מדגישים שיצרניות הרכב יכולות להרשות לעצמן לעמוד בדרישותיהן ומבקשים להבטיח צדק כלכלי.

יצרניות הרכב בדטרויט, לעומת זאת, מודאגות מהנטל הפיננסי הפוטנציאלי של עמידה בדרישות אלו. הן רוצות להבטיח את מקומן בתעשיית הרכב המתפתחת במהירות, במיוחד במעבר לרכב חשמלי. עלויות עבודה גבוהות יותר עלולות להציב אתגרים למאמץ התחרות בחברות כגון טסלה, הנהנות מהוצאות עבודה נמוכות יותר.

כיצד הגיבו יצרניות הרכב בדטרויט לדרישות ה-UAW והיכן עומד המשא ומתן?

בתגובה לדרישות האיגוד, שכללו העלאה מיידית של 20% וארבע העלאות נוספות של 5% במשך ארבע שנים, שלוש יצרניות הרכב הציעו העלאות שכר חלקיות, זאת מתוך ההבנה שהסכמה לתנאים המלאים עלולה להביא להשלכות כלכליות ארוכות טווח. מנכ"לית ג'נרלס מוטורס, מרי בארה, הציעה את ההצעה המשמעותית ביותר מטעם יצרניות הרכב, שכללה העלאה של 20%, כאשר 10% ממנה תחל באופן מיידי.

האיגוד המשיך להתעקש על דרישותיו, לצד שיפורים נוספים בהטבות, על בסיס העלאות השכר המשמעותיות של מנכ"לי הרכב בשנים האחרונות. על פי רויטרס, המשא ומתן ממשיך להתנהל בקצב איטי. השיחות עם ג'נרל מוטורס, סטלנטיס ופורד חודשו בתחילת השבוע, ונראה שנשיא ה-UAW, שון פיין, נחוש להביא הישגים משמעותיים לאיגוד ולא יוותר בקלות.

אתמול (ו') דווח כי באיגוד העובדים UAW הוחלט להחריף את המאבק: השביתה תתרחב ל-38 אתרי ייצור והפצה של ג'נרל מוטורס וסטלנטיס ב-20 מדינות שונות בארה"ב, כך לפי נשיא האיגוד, שון פיין. לדבריו, האיגוד לא יזם שביתות נוספות בפורד משום שהחברה הוכיחה שהיא "רצינית בנוגע להגעה לעסקה". לשביתות בג'נרל מוטורס ובסטלנטיס יצטרפו כ-5,600 עובדים נוספים.

"עדיין יש לנו בעיות רציניות לפתור, אבל אנחנו כן רוצים להכיר בכך שפורד מראה שהם רציניים לגבי השגת הסכם", אמר פיין, והוסיף: "בג'נרל מוטורס ובסטלנטיס זה סיפור אחר". לדבריו, UAW ופורד הגיעו להתקדמות בנושאים הכוללים תנאי שכר וחלוקת רווחים. בהודעה שפירסמה פורד נכתב כי החברה "עובדת בחריצות עם UAW כדי להגיע לעסקה", אך "עדיין יש פערים משמעותיים לסגור בנושאים הכלכליים המרכזיים".

מה ביידן עושה כדי לפתור את השביתה?

מדיווח הניו יורק טיימס עולה כי הנשיא ביידן מצדד באיגוד העובדים, ואף שלח שניים מעוזריו הבכירים לדטרויט בקריאה לשלוש חברות הרכב האמריקאיות הגדולות לחלוק את רווחיהן עם העובדים. בהערות קצרות מהבית הלבן, ביידן הודה שיצרניות הרכב הגישו "הצעות משמעותיות" במהלך המשא ומתן על חוזה, אך הוא לא הותיר ספק כי בכוונתו לקיים הבטחה משנת 2020 לגבות תמיד את האיגודים. עם זאת, בניגוד לשביתות קודמות, לביידן אין סמכות חוקית מיוחדת להתערב.

רגע לפני הצבעת השביתה, ביידן התקשר לשון פיין, נשיא UAW, כמו גם למנהלים בכירים של חברות הרכב. עוזריו אמרו כי הנשיא אמר לצדדים כי יש להבטיח שהעובדים יקבלו חוזה הוגן והוא דחק בשני הצדדים להישאר ליד שולחן המשא ומתן.

ביידן הודיע כי ייסע למישיגן ביום שלישי הקרוב על מנת לתמוך בעובדי האיגוד בשביתתם. "אסע למישיגן כדי לעמוד בסולידריות עם הגברים והנשים של UAW בזמן שהם נלחמים על נתח הוגן מהרווחים שהם עזרו ליצור", צייץ בטוויטר, שעות לאחר שראש האיגוד פיין הזמין אותו להצטרף לעובדים השובתים.

הביקור של ביידן במישיגן יתרחש רק 24 שעות לפני שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ צפוי להגיע למדינה כדי לתמוך בעובדי הרכב.

בנאום קצר שנשא בשבוע שעבר אמר נשיא ארה"ב כי רווחי השיא בפורד, ג'נרל מוטורס וסטלנטיס "לא חולקו בצורה הוגנת עם העובדים".

איך השביתה תשפיע על השוק?

לפי כלכלנים, שביתה ממושכת, אם תימשך שבועות או אפילו חודשים, עלולה להוות מכה לכלכלה האמריקאית. מהערכות של "אנדרסון אקונומיק גרופ", עולה כי אם כל עובדי ה-UAW בפורד, ג'נרל מוטורס וסטלנטיס ישבתו למשך 10 ימים, זה יעלה לכלכלת ארה"ב 5 מיליארד דולר. אם השביתה תימשך שבועיים, הכנסה בשווי 440 מיליון דולר תאבד ברמה הלאומית. אם השביתה תימשך שמונה שבועות, תהיה פגיעה של 9.1 מיליארד דולר בהכנסות ברחבי המדינה.

"שביתת הענק של שלוש יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב עלולה להשפיע באופן משמעותי על שוק הרכבים החשמליים בשני היבטים מרכזיים: יכולת ייצור ומכירות", אמר ד"ר עמית סרוסי, יועץ אסטרטגי המתמחה בשינויים והשפעות עסקיים גלובליים. סרוסי הוסיף כי השפעות רחבות יותר על תעשיית הרכב באופן כללי והשפעות ברמה האסטרטגית מדינית. "מבחינת ייצור, השביתה גורמת לעיכוב בפסי הייצור של עשרות אלפים של רכבים חשמליים. מבחינה אסטרטגית מדינית, השביתה עלולה לייצר מכשולים רבים בדרך למעבר לרכבים חשמליים, כחלק מהמדיניות שהתווה ממשל ביידן".

השפעות נוספות של שביתה ארוכה עלולות להיות פיטורים של עובדים, ירידה של 10.6 מיליון דולר בהכנסות ממסים ועלייה במחירי הרכב, בשל מחסור. כך, למשל, אם השביתה תימשך עשרה ימים בלבד, כ-25 אלף כלי רכב לא ייווצרו.