אילון מאסק | פרשנות

הרבה בדיחות, מעט גינויים ושום בשורה טכנולוגית: סיכום הפגישה של נתניהו ומאסק

מאסק ונתניהו שוחחו על מהפכת ה-AI, על השיח האנטישמי בפלטפורמת "X" וגם התייחסו לרפורמה המשפטית - אבל לא הציגו שום בשורה של ממש

ראש הממשלה נתניהו, אישתו שרה ואילון מאסק / צילום: אבי אוחיון - לע''מ
ראש הממשלה נתניהו, אישתו שרה ואילון מאסק / צילום: אבי אוחיון - לע''מ

בפגישה בין בנימין נתניהו ואילון מאסק, שהתקיימה היום בערב (שׁעון ישראל) בקליפורניה ושודרה לייב ב"X", טוויטר לשעבר, שוחחו השניים על בינה מלאכותית, על היתרונות והסיכונים הכרוכים בעתיד הפיתוח שלה, על הצעדים שיש לנקוט כדי ״להקדים תרופה למכה״ וגם על הרפורמה המשפטית. במשך השיחה שנמשכה כ-50 דקות, בלט בחסרונו נושא מרכזי אחד - שהוא, בין היתר, הסיבה לשמה טען נתניהו, טרם המראתו לארה״ב, כי בכוונתו להיפגש עם מאסק - והיא לפעול ולוודא שהאחרון ישקיע בישראל בשנים הבאות.

סעודיה, איראן או הרפורמה המשפטית? על מה ידברו נתניהו וביידן
אחרי שנים שאינטל כשלה איפה שאנבידיה הצליחה. האם מגיע שינוי?

השיחה ביניהם תפסה מהר מאוד דינמיקה של ראיון, כאשר תפקידי המרואיין והמראיין מתחלפים ביניהם לפרקים. נתניהו, לאחר שהחמיא למאסק על היותו מודל לחיקוי בעולם הבינה המלאכותית, שאל אותו מה לדעתו הצעדים הגלובאליים שצריכים להינקט על מנת לוודא שהאיומים הגדולים הגלומים בטכנולוגיה זאת לא יתרחשו. מאסק ענה כי נפגש עם מספר מנהיגים לדון בדיוק על נושא זה. הסכנות, לדבריו, אף גדולות ממה שידוע לציבור הרחב, אך כך גם היתרונות. לדבריו של מאסק, העתיד הינו ספקטרום של אפשרויות, וניתוב הרצון החופשי לבחירות חיוביות יניב עתיד נהדר בחסות הבינה המלאכותית.

בחודש מרץ האחרון, חתם מאסק, לצד אנשי מפתח נוספים בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, על מכתב פתוח שקורא לעצור את המשך פיתוח הבינה המלאכותית ללא רגולציה והשגחה נאותה, זאת עקב הסיכונים הרבים הטמונים בטכנולוגיה זאת. במכתב הפתוח הועלתה הדרישה להקפיא את המשך הפיתוח לתקופה של כשישה חודשים לפחות. מנגד, בחודש יולי האחרון פירסם מאסק את דבר הקמת חברה חדשה ושמה ״xAI״. החברה אמונה על פיתוח בינה מלאכותית ומטרתה, כך לפי הצהרתה, "להבין את הטבע האמיתי של היקום". עוד פורסם כי צוות החברה יכלול עובדים לשעבר שהתמחו בפיתוח בינה מלאכותית בחברות ענק, למשל עובדים לשעבר בדיפמיינד בגוגל, במיקרוסופט ואפילו עובדים מאוניברסיטת טורונטו.

במהלך השיחה בין נתניהו למאסק, הפעם בתפקיד המראיין, ביקש מאסק מנתניהו להתייחס למהפכה המשפטית. בתשובתו, שכללה סקירה היסטורית של מושג הדמוקרטיה מימי יוון העתיקה ועד ימינו אנו, טען נתניהו כי מערכת השלטון הישראלית איננה מאוזנת במצבה הנוכחי ומטרת הרפורמה היא לייצר תיקון, לדבריו קטן, על מנת להחזיר איזונים ובלמים. בנוסף, התייחס נתניהו לביקורת של השיח האנטישמי בפלטפורמת "X" ולטענה כי ישנם בוטים המפיצים שנאה ברשת זו. מאסק ענה לו כי למרות ש"x" דוגלת בחופש הביטוי, דווקא חומת התשלום שהנחילו בפלטפורמה לאחרונה (שלא הייתה נוכחת טרם נרכשה טוויטר על־ידי מאסק) מונעת מאותם בוטים לקבל במה.

לא יותר מדיאלוג יחסי ציבור משעשע לפרקים

השיחה התגלגלה למחוזות ספרים אהובים ואנשים משפיעים, ובסופה אף הציע מאסק לשיר ״הבה נגילה״, מה שכנראה מצליח לסכם באופן אופטימלי את שהתרחש במאורע. עם גינוי עדין לאנטישמיות מצד מאסק, הסברה ישראלית מצד נתניהו והרבה צחקוקים בין לבין, לא הייתה בשיחה שלהם בשורה של ממש, אם בכלל.

בחודש יוני האחרון, הגיע סם אלטמן, נער הפוסטר של הבינה המלאכותית והמנכ"ל של חברת OpenAI (בה מאסק עצמו לקח חלק בתחילת דרכה), האחראית על הבאת ה-ChatGPT לעולם לביקור בישראל. הגעתו לכאן הייתה לאחר סבב אירופאי בו נפגש עם שלל נשיאים וראשי ממשלה. עם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לא נערכה פגישה.

דמותו של נתניהו אינה אהודה בתקשורת ובפוליטיקה הגלובאלית, בלשון המעטה, וכעת נדמה שגם דמותו הציבורית של מאסק עוברת שינוי, מהיזם הגאון למיליארדר שעושה ככל העולה על רוחו. נדמה כי יותר מאשר היכולת של המפגש להניב פירות טכנולוגיים וכלכליים למדינת ישראל במירוץ הגלובאלי להתחמשות בבינה מלאכותית יוצרת, זכה קהל הצופים לדיאלוג יחסי ציבור הדדי, משעשע לפרקים, שנערך כשעה.