החברות הממשלתיות הרוויחו 3.2 מיליארד שקל. על מה?

דוח החברות הממשלתיות: רכבת ישראל דיווח על רווח של מיליארד שקל במחצית הראשונה של השנה • מנגד נת"ע עדיין בהפסדים • יצרניות הנשק מזנקות

מיכל רוזנבוים / צילום: כדיה לוי
מיכל רוזנבוים / צילום: כדיה לוי

הרווח הנקי של החברות הממשלתיות במחצית הראשונה של 2023 הסתכם ב-3.2 מיליארד שקל, לעומת 1.3 מיליארד במחצית המקבילה אשתקד - כך עולה מדוח החברות הממשלתיות שפורסם היום (ד'). מי שמובילה את הדוח בפער גדול היא חברת רכבת ישראל, שזינקה מהפסד של 23 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022 לרווח של מעל מיליארד שקל במחצית השנה האחרונה.

אך שורת הרווח הזוהרת עלולה להטעות: מיעוט הרווח נובע מהסכם תפעול חדש מול המדינה, כלומר מדובר על שינוי בתחום הסובסידיות ולא בהכרח ברווח מלקוחות ישירים, ורוב הרווח נובע בכלל מעדכון של שווי נכסי החברה. גם נמל אשדוד רשם קפיצה גדול ברווח, מהפסד של 278 מיליון שקל לרווח של 71 מיליון שקל היום. אך דווקא הפעילות בנמל הצטמצמה ב-15%, וההפסד בשנה שעברה נבע ברובו מהפסדים חד-פעמיים של מאות מיליוני שקלים.

גם חברת דואר ישראל ביצעה מעבר חד מהפסד של 176 מיליון שקל לרווח של 175 מיליון. זאת כנראה כחלק מתוכנית ההבראה שהדואר עובר לקראת הפרטה, וכוללת הזרמה של כסף מהמדינה כדי לממן את עלויות הפרישה של מאות עובדים. יו"ר דירקטוריון דואר ישראל מישאל וקנין עומד כעת במוקד ניסיון הדחה בהובלת שר התקשרות שלמה קרעי והשר הממונה על החברות הממשלתיות דוד אמסלם. בג"צ הוציא צו מניעה על תנאי כנגד ההדחה, וכעת יידרשו השרים להוכיח שהשיקולים להדחתו היו מקצועיים.

הזינוק של החברות הביטחוניות

עליות נוספות נרשמו בחברות הביטחוניות: התעשייה האווירית הגדילה את הרווח שלה מ-540 מיליון שקל ל-592 מיליון במחצית הנוכחית, ורפאל עברה מהפסד של 161 מיליון לרווח של 110 מיליון. לאחרונה, אלביט הפרטית ותעשייה אווירית ורפאל הממשלתיות זינקו בדירוג 100 החברות הביטחוניות הגדולות, על רקע ההתחמשות המחודשת של צבאות בעולם והביקוש הגובר לטכנולוגיה צבאית ישראלית.

לעומת זאת, ירידה ברווח נרשמה בחברת מקורות (140 ל-89 מיליון שקל) וחברת נמלי ישראל (354 ל-77 מיליון שקל), המנהלת את התשתיות עליהן קמים הנמלים השונים. גם נת"ע, שהחלה לאחרונה להפעיל את הרכבת הקלה בגוש דן, הפסידה 13 מיליון שקל - אך פחות מ-18 מיליון שקל שהפסידה במחצית הראשונה של 2022.

בהודעתה, רשות החברות מדגישה בראש ובראשונה את הרווח שצברו החברות הממשלתיות. רווח הוא הקריטריון הראשי לבחינת הניהול והביקוש למוצריהן של חברות פרטיות למטרות רווח בשוק תחרותי, אך לא ברור כמה קריטריון זה רלוונטי בחברות ממשלתיות, שחלקן מונופולים בתחומים. כך למשל, חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז), רשמה רווח של 144 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023, ביחס ל-104 מיליון במחצית הראשונה של 2022. אך מכיוון שנתג"ז היא המונופול על אספקת הגז הטבעי, קשה לדעת אם הרווח שלה מגיע מהתנהלות יעילה או מעלויות גבוהות שהיא משיתה על לקוחותיה.

מנהלת רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, אמרה כי "החברות הממשלתיות מסכמות מחצית ראשונה של שנת 2023 בהצלחה רבה ומציגות תוצאות כספיות מצוינות. הרשות תמשיך לפרסם את תוצאות החברות הממשלתיות מדי רבעון ובזמן אמת, על מנת להגביר את שקיפות פעילותן של החברות ואת הישגיהן התקופתיים".

רשות החברות הממשלתיות אחראית על פעילותן של מעל ל-70 חברות ממשלתיות העוסקות בתחומים חיוניים הנוגעים לכל אספקט בחיי הציבור, כגון: ביטחון, תשתיות, תחבורה, דיור, תקשורת, חשמל, מים, דואר, וחינוך ועוד. בחברות מועסקים כ-57,000 עובדים. החברות הממשלתיות בישראל, בעיקר הביטחוניות, הן גם היצואן הגדול בישראל עם ייצוא בהיקף של כ-18 מיליארד שקל בשנה.