"הכי צעירים בשוק": מנכ"ל בית ההשקעות שמספר איך עקף את המתחרים ומייעץ היכן להשקיע

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • תחת ניהולם של בני הדור השני מציג בית ההשקעות אי.בי.אי רווחי שיא ונסחר בשווי של 1.4 מיליארד שקל - לאחר עלייה של כ-300% במניה בשלוש שנים • המנכ"ל, דייב לובצקי, מסביר מדוע ההחלטה לצאת ממרוץ התשואות הכרוך בניהול קופות גמל "היא אחת היותר משמעותיות שקיבלנו"

דייב לובצקי, מנכ''ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור
דייב לובצקי, מנכ''ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור

השנה האחרונה הייתה מאתגרת עבור רבים מהמשקיעים בבורסה בתל אביב, שהציגה ביצועי חסר משמעותיים מול מדדי וול סטריט. ואולם עבור המתווכים הפיננסיים, בתי ההשקעות המובילים בישראל, הייתה זו שנה חיובית למדי, כפי שניתן ללמוד מהדוחות הכספיים שפרסמו לאחרונה. 

"משקיע מרוצה": קובי אלכסנדר מחזיק מניות אי.בי.אי ברבע מיליארד שקל
ראיון | סייבר, סעודיה והסיכויים שיהפוך לפוליטיקאי: יוסי כהן ראש המוסד לשעבר מדבר 

אחד המצטיינים שבהם הוא בית ההשקעות הוותיק אי.בי.אי, שהוקם לפני למעלה מ-50 שנה. לאחר שנים שבהם פינה את מקומו בקדמת הבמה לגופים צעירים וצומחים ממנו, מציג אי.בי.אי תוצאות חזקות במיוחד, אף שמבחינת היקף הנכסים שהוא מנהל עבור לקוחות הוא דווקא בתחתית הרשימה מבין הגופים הנסחרים (53 מיליארד שקל - פחות מרבע מהכספים שמנהל לדוגמה בית ההשקעות מיטב).

הסיבה לכך היא שלאי.בי.אי אין כיום פעילות של ניהול מוצרים לטווח ארוך (גמל, פנסיה), הנחשבת ללחם והחמאה של בתי ההשקעות. הוא מתמקד בשני תחומי פעילות מרכזיים: ניהול מוצרי השקעה ומתן שירותים פיננסיים. התחום הראשון כולל ניהול קרנות נאמנות, תיקי השקעות, השקעות אלטרנטיביות והשקעות בנדל"ן. בתחום השירותים הפיננסיים, מספק אי.בי.אי שירותי מסחר ומשמורת; טיפול בתוכניות אופציות לעובדים; הנפקות וחיתום (באמצעות חברת אי.בי.אי חיתום); מימון וסוכנויות לתכנון פיננסי.

מניית בית ההשקעות מובילה בטבלת התשואות של הענף עם זינוק של 74% מתחילת השנה, שהגדיל את שווי השוק של אי.בי.אי ל-1.4 מיליארד שקל - גבוה יותר מכל בית השקעות בורסאי אחר (בשלוש השנים האחרונות עלתה המניה ב-300% כמעט).

השווי הנוכחי נתמך בביצועים עסקיים חזקים במיוחד: במחצית הראשונה של 2023 צמחו הכנסות אי.בי.אי ב-33% והסתכמו ב-411 מיליון שקל, עיקרן משירותי מסחר ומשמורת, מניהול השקעות אלטרנטיביות, מניהול קרנות נאמנות ותיקי השקעות ומשירותי ניהול ותפעול הוניים.

בד בבד, המשיך בית ההשקעות להרחיב את פעילותו בתחום ההשקעות האלטרנטיביות, שכבר מניבה כרבע מההכנסות, הקים ורכש קרנות גידור והמשיך את הרחבת פעילותו בתחום הדיור הציבורי באנגליה. בשורה התחתונה הרווח הנקי של אי.בי.אי בחודשים ינואר-יוני זינק בכ-150% ועמד על 94 מיליון שקל.

"למרות המצב הלא פשוט בשוקי ההון, זהו הדוח הכספי הטוב ביותר שהיה לנו אי פעם", מציין מנכ"ל בית ההשקעות, דייב לובצקי, בשיחה עם גלובס. "אני מקווה שנצליח לשמור על התוצאות גם בהמשך".

"ההנהלה שלנו היא הכי צעירה בבתי ההשקעות"

לפני 15 שנים, ערב המשבר הפיננסי העולמי שפרץ בשנת 2008, העביר דור המייסדים של אי.בי.אי - כדורסלן העבר צבי לובצקי ושותפיו, עמנואל קוק ודוד ויסברג, את שרביט הניהול לידי דור ההמשך. כיום על כס המנכ"ל יושב דוד (דייב) לובצקי, בן 44. יו"ר בית ההשקעות הוא עדו קוק, וילדיו של דוד ויסברג, אלה אלקלעי ורון ויסברג, מכהנים כדירקטורים. "ההנהלה שלנו היא הכי צעירה שיש בענף בתי ההשקעות", מציין לובצקי ג'וניור.

כשהוא נשאל מה מבדל את בית ההשקעות ממתחריו טוען המנכ"ל לובצקי כי "השוני העיקרי שלנו הוא בחטיבת השירותים הפיננסיים. יש בה דברים שהם מאוד ייחודיים לנו. בנוסף, אנחנו מחזיקים בחבר הבורסה הגדול ביותר ויש לנו גם את פעילות אי.בי.אי קפיטל, המנהלת את תחום האופציות לעובדי ההייטק, ואת תחום הפעילות עם סוכני הביטוח, באמצעות חברת ארבע עונות.

"ככלל, אנחנו פחות מתמחים בניהול של מוצרים. ההכנסות שלנו מתחלקות חצי-חצי בין המוצרים הפיננסיים לשירותים שאנחנו מספקים".

מדוע אתם לא פועלים כיום בניהול כספי גמל?
"זאת החלטה אסטרטגית. החלטנו שזה שוק שקשה להציג בו בולטות לאורך זמן. בתחום הפנסיוני הייתה לנו הרפתקה שלא צלחה למשך מספר שנים. הקמנו את אי.בי.אי גמל, אחר כך מיזגנו אותה עם פעילות הגמל של בית ההשקעות הלמן אלדובי, ואז הפניקס רכשה את הפעילות ומיזגה אותה אליה. לא היינו שחקן ארוך-טווח משמעותי, וההחלטה לצאת ולא להיות בשוק הזה היא אחת היותר משמעותיות שהתקבלו אצלנו".

תעודת זהות | אי.בי.אי

תחום עיסוק: מוצרי השקעה ושירותים פיננסיים
היסטוריה: הוקם ב־1971 על ידי המייסדים צבי לובצקי, עמנואל קוק ודוד ויסברג. הוא נרשם למסחר בבורסה ב־1984
כיום: ממוקם בתל אביב. בתפקידי יו"ר ומנכ"ל מכהנים בני הדור השני למייסדים, עדו קוק ודייב לובצקי, בהתאמה

חיפוש במשרדים במסגרת חקירת רשות ניירות ערך

לפני כשנתיים הופתעו בשוק ההון מדיווח של אי.בי.אי, שלפיו חוקרי רשות ניירות ערך "ביצעו חיפוש במשרדי החברה, במסגרת חקירה בנוגע לחשד לשימוש במידע פנים, וכן נחקרו בנדון נושאי משרה בחברה".

ככל הידוע מדובר בחקירה הנוגעת לעסקת הרכישה של הלמן אלדובי גמל על ידי הפניקס. בין הנחקרים, נחשף בגלובס בהמשך, היו גם המנכ"ל לובצקי והיו"ר קוק. מאז לא פורסם על כל התפתחות חדשה בפרשה ובאי.בי.אי מסרבים להתייחס לנושא.

כיצד אתם "מפצים" על חסרון פעילות הגמל והפנסיה?
לובצקי: "דרך ההחלטה להיכנס משמעותית לעולם ההפצה של אותם מוצרים פנסיוניים. ברבעון השני השנה ביצענו את אחת העסקאות המשמעותיות בתחום: הסכם שיתוף פעולה בין חברת התכנון הפיננסי שבשליטתנו, ארבע עונות, עם המתחרה, נטו תכנון פיננסי, שיצר את זרוע ההפצה הגדולה ביותר מחוץ לחברות הביטוח".

דייב לובצקי, מנכ''ל אי.בי.אי / צילום: יח''צ
 דייב לובצקי, מנכ''ל אי.בי.אי / צילום: יח''צ

בעסקה רכשה ארבע עונות כ-30% מתזרים ההכנסות העתידי של נטו, שתמשיך לפעול תחת שמה, ואיחדה את סליקת כלל העסקאות תחת ארבע עונות.

בשנים האחרונות משתנים סדרי עולם בשוק ההון הישראלי. כוחם של סוכני הביטוח המתמחים בעולם הפיננסי, ומכונים סוכנים פנסיוניים, עלה מאוד. סוכנים אלה עוסקים בהפצת מוצרים פיננסיים כגון פוליסות חיסכון והשקעות אלטרנטיביות, והם למעשה האחראים על ניוד של עשרות מיליארדי שקלים מכספי החיסכון של הציבור מדי שנה.

מדובר בתחום שאליו הופנה לאחרונה זרקור רב-עוצמה, בשל מאבק שפרץ בין שניים מהגופים החזקים בתחום החיסכון ארוך-הטווח והפיננסים: הפניקס, חברת הביטוח הגדולה בישראל, ומולה סוכנות הביטוח פרופיט, מהגדולות בשוק הפנסיה והפיננסים, שמאגדת תחתיה כ-300 סוכני משנה עצמאיים.

הפניקס הודיעה לפרופיט, הנמצאת בבעלות אסף בנאי ושלומי אלברג, כי היא מפסיקה באופן חד-צדדי לעבוד עימה, בשל טענתה כי סוכני פרופיט מניידים כספי לקוחות ממוצרי החיסכון של הפניקס בגמל ובפנסיה אל המתחרים. הסיבה לכך, טוענת פרופיט מנגד, הן התשואות החלשות של הפניקס מתחילת השנה אל מול המתחרים.

לובצקי מגדיר את המהלך "אירוע מכונן": "יש כאן שאלה פרוצדורלית - של מי הלקוח? האם הלקוח הוא של הסוכן שממליץ לו באיזה גוף להשקיע את כספו, או של חברת הביטוח. עמדת שני הצדדים ברורה, כאשר לדבר יש השלכות רחבות על איך שהתעשייה הזו תתפתח".

מה צריך לדעתך להוביל את התנהלות הסוכן?
"בסוף מה שהסוכן רואה מול עיניו זה הצורך שהלקוח יישאר אצלו כמה שיותר שנים. לכן סוכן לא יעביר את הלקוח לגוף שהתוצאות שלו טובות יותר בזמן שהלקוח שלו מרוצה. מאידך, מערכת התמריצים כיום היא כזאת שברגע שגוף השקעות מציג תוצאות לא טובות, נוצרים תמריצים גדולים לנייד את הלקוח החוצה. האם זו בהכרח החלטה רעה? התשובה החד-משמעית היא 'לא'. ברגע שגוף סובל מפדיונות כבדים, בהכרח התוצאות יהיו פחות טובות. למנהל השקעות בתקופה של פדיונות נוצר מעין כדור שלג".

אלטשולר שחם, שהציג בשנים קודמות ביצועי חסר בגמל, התאושש בשנה האחרונה, אך הפדיונות הגדולים שם עדיין נמשכים.
"אלטשולר שחם עדיין מפגר בתשואות בשלוש השנים האחרונות, כך שלא בטוח שקבלת החלטה באמצע הדרך (שלא להפקיד שוב את כספי המשקיעים, ח' ש') היא בהכרח שגויה. הדינמיקה של לרדוף אחרי המקום הראשון כל הזמן היא שגויה, וזו לא הדרך שבה מתנהלים הסוכנים. הם קונסים מאוחר".

תסביר.
"אני מאוד מעריך את אלטשולר שחם, הפדיונות שם הגיעו בשלב שנרשמו תשואות חסר אחרי תקופה מסוימת והמשקיעים ממשיכים לפדות כספים גם אחרי שהתשואות התייצבו. התגובה היא לא מיידית.

"הסוכן הטיפוסי מסתכל על תקופה של שלוש שנים. פעם טבלאות התשואות החודשיות היו מכתיבות את הגיוסים, כיום אם מישהו בולט לחיוב או לשלילה בתקופה של שלוש שנים, אז הסוכן ממליץ ללקוח לעבור.

"אם סוכן הביטוח ימליץ ללקוח להעביר את כספו פעם בחודשיים, המשמעות היא שהוא נותן לו המלצות רעות, ואז הלקוח יעזוב. הלקוח וגם הסוכן רוצים יציבות וגם שקט".

הלקוח יוצא נשכר מהדרך שבה העסק הזה פועל?
"רמת הייעוץ הפנסיוני הולכת ועולה עם השנים. זו תעשייה שבה מגיעים כיום יותר יועצים מתחומי הפיננסים ופחות מעולם הביטוח. בעבר אלה היו אנשי ביטוח, שההבנה שלהם בתהליכים פיננסיים הייתה ברמה נמוכה יותר. כיום אנחנו פוגשים הרבה יוצאי בתי השקעות, מנהלי תיקים מהבנקים, וקשה לסנוור אותם עם תוצאות של חודש. היועצים האריכו את פרקי הזמן שעל בסיסם הם מקבלים החלטה".

"התשואות בתחום האלטרנטיבי גבוהות"

על רקע העליות החדות בבורסות וול סטריט מתחילת השנה והתשואות הגבוהות שמספקות האג"ח לאחר העלאות הריבית, מתבקש לשאול את לובצקי כיצד מושפעים מוצרי השקעות אלטרנטיביים שבהם מתמחה בית ההשקעות, ביניהם קרנות נדל"ן ואשראי צרכני בארה"ב, או אשראי המגובה בנכסי נדל"ן בישראל.

לדבריו, "התשואות בתחום האלטרנטיבי עדיין גבוהות. בחלק גדול מהמוצרים משך החיים הממוצע שלהם (מח"מ) הוא קצר. אשראי זה נפדה במהירות יחסית ומוחלף באשראי בריביות גבוהות יותר (התאמת ריבית). בארה"ב, באירופה וגם ישראל רמות הריבית כיום גבוהות יותר בגלל שיש פחות כסף בשווקים, כאשר האשראי שניתן הוא ללקוחות איכותיים יותר".

איפה אתם רואים הזדמנויות באפיק האלטרנטיבי?
"אנחנו בפעילות מאוד אינטנסיבית בתשתיות דיגיטליות. אנחנו משקיעים הרבה כספים בחוות שרתים ובאנטנות דור 5. אנחנו מסתכלים גם לא מעט על נדל"ן באנגליה וחושבים שהוא נמצא בסיטואציה הזדמנותית. אנחנו מאוד אוהבים לתת אשראי קצר לתחום הנדל"ן, בגלל הריביות ואיכויות הלווים שניתן לקבל כיום".

ומה לגבי השוק הסחיר?
"ההעדפה שלנו בשוק אחרי הרבה שנים, היא לקנות אג"ח קונצרניות. הן מעניקת תשואה נאה יותר מהפיקדונות. רמות המחירים בשוק האג"ח הקונצרני מאפשרות לב נות תיקים נאים לתקופה של 2-3 שנים קדימה. אלה תשואות לפדיון יפות שלא ראינו הרבה שנים".

כיצד אתה רואה את תשואת החסר שמספקת הבורסה בתל אביב מתחילת השנה?
"אנחנו רואים המשך מגמה של יציאת כספים מהשקעות בארץ. בדומה לפעילות ניהול התיקים שלנו, שמוטה כיום לחו"ל, גם הסוחרים העצמאיים אצלנו מוטים לשם. ברכיב המנייתי, המסה הקריטית היא בחו"ל. המשקיעים קונים כיום מוצרים עוקבי-מדד S&P 500 ודומים לו. ברכיב האג"ח, הם עדיין רוצים להיצמד לשקל (ולכן משקיעים גם באג"ח בתל אביב, ח' ש').

"יש הרבה פחות פעילות במניות השורה השנייה והשלישית בבורסה של תל אביב, מניות שהיו מגרש המשחקים של אותם משקיעים עצמאיים בעבר".

מה עשוי לשנות את זה?
"כנראה רגיעה בסביבת ההפיכה המשטרית תחזיר את תשומת הלב לשוק המניות של תל אביב, אבל כרגע הסביבה מאוד עוינת".

היום, כשמניית אי.בי.אי בשיא, יש מחשבות לממש חלק מהחזקות השליטה?
"העסק עבר החלפה בין-דורית לפני יותר מעשור, ולשמחתנו עברנו אותו בהצלחה ואנחנו מסתדרים מצוין גם בין בני הדור השני", רומז כנראה לובצקי לתשובה.