אזרבייג'ן | פרשנות

מלחמת ארמניה-אזרבייג'ן מסתיימת בתבוסה ארמנית מוחלטת

המלחמה בין שתי המדינות, שפרצה ב-1991, הגיעה השבוע לסיומה • תחילה הארמנים איבדו את האזורים סביב נגורנו קרבך, בהדרגה התחילו לאבד חלקים של החבל עצמו, וכעת איבדו את שאריות החבל • פרשן גלובס יואב קרני חזר וכתב על המלחמה הזו מאז פרצה, והכתבה מאגדת את רשימותיו האחרונות בנושא

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב / צילום: Reuters, Handout
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב / צילום: Reuters, Handout

המלחמה הארוכה ביותר שהניבה נפילת ברית המועצות, לפני 30 שנה ויותר, הגיעה השבוע אל סיומה. אזרבייג'ן השלימה את הבסת המרד הארמני בנגורנו-קרבך, חבל הררי קטן, השוכן בצד האזרי של הגבול המשותף.

שאלות ותשובות | הסכם השלום המפתיע בקווקז, ומה התפקיד של ישראל 

המלחמה הזו פרצה ב-1991, על רקע מעשי טבח נגד ארמנים ומנוסה המונית של ארמנים מאזרבייג'ן ושל אזרים מארמניה. הארמנים הצליחו להביס את אזרבייג'ן ב-1994, השתלטו על מלוא החבל וכבשו גם את האזורים שהקיפו אותו, כמעט חמישית של שטח אזרבייג'ן. קרוב למיליון אזרים וכורדים איבדו את בתיהם.

לאחר הפוגה של רבע מאה, המלחמה התחדשה ב-2020. האזרים היו מוכנים. עושר הנפט שלהם הקל עליהם להתחמש, בעיקר בציוד ישראלי וטורקי. רחפנים אזריים חרצו את גורל הארמנים. תחילה הארמנים איבדו את האזורים סביב נגורנו קרבך, בהדרגה התחילו לאבד חלקים של החבל עצמו, והשבוע איבדו את שאריות החבל. הם נושאים ונותנים עכשיו על תנאי הכניעה.

זו תבוסה היסטורית איומה לארמנים, והיא מזכירה להם את השמדת עמם בידי הטורקים העות'מנים בימי מלחמת העולם הראשונה.

יואב קרני חזר וכתב על המלחמה הזו מאז פרצה, בתחילת שנות ה-90. הוא חזר וביקר בארמניה, בקרבך ובאזרבייג'ן, והקדיש למלחמה הזו חלק ניכר מספרו על הרי הקווקז, שיצא באנגלית בשנת 2000. אפשר לעיין בספר הזה ב Google Books

הנה שלוש מרשימותיו שהתפרסמו בגלובס בעניין הזה מאז 2020:

כשהמנצחים מתאהבים בסטטוס קוו: מה מדינות קטנות ומוקפות אויבים יכולות ללמוד זו מזו

לפני 16 שנה, מובלעת הררית קטנה באזרבייג'ן העניקה לארמנים טעם לא מוכר: ניצחון בשדה הקרב ושטחים חדשים • הם חשבו שאין מה למהר בחזית המדינית • הם משלמים עכשיו מחיר כבד • מצלצל מוכר?

לקריאת הכתבה. 

מה ישראל יכולה ללמוד מהטעויות של נגורנו קרבך

הארמנים ניצחו במלחמה נועזת, השתלטו על חמישית מאזרבייג'ן, וחשבו שיוכלו לשלוט בה לנצח • 25 שנה אחר כך הם קרובים לאבד הכל, אולי אפילו את עצמאותם

לקריאת הכתבה.

● סיוט ארמני בן 108 שנה: האם הוא מתחיל שוב?

בשבוע שבו הארמנים מתייחדים עם זכר הג'נוסייד של עמם הם קיבלו תזכורות מכאיבות לפגיעותם הנמשכת • אויביהם מאיימים להפוך את ארמניה ל"מערב אזרבייג'ן"

לקריאת הכתבה.