תחנות כוח | בלעדי

מכרז אשכול מתקרב לסיום? אי-הסכמה בקבוצת OPC-קרן נוי בנוגע לעתירה לעליון

לגלובס נודע כי ב-OPC מעוניינים לעתור לביהמ"ש העליון, ואילו בקרן נוי מעדיפים שלא • אם בקבוצת OPC-קרן נוי יחליטו בסופו של דבר להימנע מעתירה לעליון, המשמעות היא שלא צפויים עיכובים נוספים בהליך - דבר שיהווה ניצחון מתוק עבור דליה אנרגיה

תחנת הכוח אשכול / צילום: יח''צ
תחנת הכוח אשכול / צילום: יח''צ

יותר משלושה חודשים חלפו מאז פתיחת המעטפות במרכז למכירת תחנת אשכול ועד היום. אינספור טלטלות ותהפוכות התרחשו, וכעת ייתכן כי סיומו של המכרז דווקא כן נמצא מעבר לפינה: שבוע לאחר שוועדת המכרזים של חברת החשמל פתחה את ההתמחרות מחדש לפי מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל, בעקבות דחיית העתירה של קבוצת OPC-קרן נוי, באותה קבוצה עדיין לא הגיעו להסכמות האם לערער לבית המשפט העליון.

בצד של OPC, שנמצאת בבעלות עידן עופר, מעוניינים לעתור לבית המשפט העליון, ואילו בצד של קרן נוי מעדיפים שלא - כך נודע לראשונה לגלובס מגורמים בקבוצה. 

המכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול יוצא לדרך, שוב. אלה התנאים 
ניתוח | המחוזי דחה את העתירה, אבל עתידה של תחנת הכוח אשכול עוד לא הוכרע

"התנהלות לא ראויה" 

במסגרת החלטת השופט קובי ורדי מבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב לדחות את עתירת OPC-קרן נוי, הוא מתח ביקורת חמורה על הקבוצה ובאופן ספציפי על השותף-המנהל של קרן נוי, רן שלח, שבעקבות תמלולי פגישות ועדת המכרזים של חברת החשמל התגלה כי אמר לחברי הוועדה כי לא ייתן למוסדיים לממן את דליה אנרגיה.

על כך אמר השופט ורדי: "לא ניתן להתעלם מההתנהלות הלא ראויה לכאורה של העותרת לגבי תיאור מערכת הלחצים שהופעלה על הגורמים המממנים, שבאה לידי ביטוי בדברי מנהל קרן נוי, מר רן שלח, שאמר את הדברים שיצוטטו על-ידי מיד בפרוטוקול הדיון שנרשם על-ידי עו"ד ליאור מימון, הבקי מאוד בדיני מכרזים ובנבכי חברת החשמל, כאשר חזקה שהפרוטוקול שרשם עו"ד מימון משקף את הדברים שנאמרו, והדבר לא נסתר על-ידי העותרת, שמנסה להתנער ולגמד את האמור, ולהתנער מהדברים החמורים שנאמר, שלשיטת דליה אף מהווים 'אקדח מעשן', ואכן נראה כי מדובר לכאורה בדברים לא ראויים חמורים ובהתנהלות לא ראויה שיש לה גם משמעות והשלכה על העתירה".

כיום, הליך ההתמחרות המחודש שמנהלת חברת החשמל נמצא בעיצומו, ובו יכולות רק ארבעת המשתתפות המקוריות ליטול חלק - כאשר מועד ההגשה האחרון שונה ל-17 באוקטובר. 

ניצחון מתוק לדליה אנרגיה? 

אם בקבוצת OPC-קרן נוי יחליטו בסופו של דבר להימנע מעתירה לעליון, כזו שבמילא סיכויי ההצלחה בה קלושים למדי, המשמעות היא שלא צפויים עיכובים נוספים בהליך.

בהליך המחודש צפויה ליטול חלק אך ורק דליה אנרגיה, כשבניגוד להצעתה המקורית בסך כ-12.4 מיליארד שקל שאליה היא לא קיבלה את תמיכת שוק ההון - במקרה של ההתמחרות המחודשת לא צפויות בעיות.

עבור דליה אנרגיה זהו עשוי להיות ניצחון מתוק, לאחר הליך רווי חתחתים. כשלושה ימים לאחר פתיחת המעטפות, קבוצת תעבורה, שהיוותה 25% מהצעתה, הודיעה על עזיבה בעקבות תשובת ה"לא" הברור של שוק ההון. אותה תשובה נבעה לא רק מההצעה חסרת התקדים, אלא גם בגלל הפער הגדול מהצעת OPC-קרן נוי (7 מיליארד שקל) ומהאומדן הפנימי המוקדם של חברת החשמל (6.2-5.8 מיליארד שקל). לאחר מכן, דליה נסוגה בהצעתה ל-9 מיליארד שקל, צעד שהביא לביטול המכרז המקורי.

בעקבות כך, לפני כחודש התגלה דרך הדוח הרבעוני של החברה כי לאור החלטת ועדת המכרזים של חברת החשמל בדבר חילוט סכום של 100 מיליון שקל מערבות הביצוע, החברה ביצעה הפרשה של 87.5 מיליון שקל בדוחות. אולם כעת, כאמור, ייתכן כי רצף האירועים במכרז המשמעותי בדרך לסיום. 

מכרז משמעותי 

המכרז משמעותי לא רק בשל היכולת המותקנת של כ-1,693 מגה-וואט, אלא גם כי ישנה התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כוח חדישה ויעילה, אשכול 2, עם הספק של 850 מגה-וואט - בתעריף זמינות מובטח למשך 20 שנה. כמו כן, האתר כולו כולל קרקע פרטית של כ-440 דונם שבאמצעותה ניתן גם להקים, למשל, מתקני אגירה בהיקף גדול.

מעבר לכך, סכום המכירה קריטי עבור רשות החשמל עבור הפחתת תעריף החשמל. מתוך המחיר שבו תימכר התחנה, חברת החשמל צפויה לקבל כ-4 מיליארד שקל, ויתר הסכום יופנה לתעריף החשמל. במקרה שההצעה הזוכה תעמוד על 9 מיליארד שקל, אזי לרשות החשמל יתאפשר להחליט, לפי הערכות, על הוזלת תעריף החשמל בכ-3% במשך חמש שנים - צעד שלגביו יהיו מאושרים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ.

מקבוצת OPC-נוי נמסר בתגובה: "אין בינינו מחלוקת. הכול נעשה בהסכמה מלאה, ואנחנו בוחנים ושוקלים את צעדינו".