מכרז אשכול עובר לבית המשפט: OPC-קרן נוי עתרה לצו מניעה

המכרז נמצא בשלב התמחרות מחודש לפי מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל, שמשמעותו כי החברה היחידה שצפויה להגיש הצעה היא דליה אנרגיה • העתירה עלולה להוביל לעיכוב משמעותי במכירת תחנת הכוח, ונשאלת השאלה האם חברת החשמל תהיה זו שתופקד לפחות על תחילת הקמת תחנת אשכול 2

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

שלב נוסף בפארסת מכרז תחנת הכוח אשכול: קבוצת OPC-קרן נוי, שהוגדרה "כשירה שנייה", עם הצעה בסך כ-7 מיליארד שקל בטרם ביטול המכרז, עתרה היום (ה') לבית המשפט לנושאים מנהליים בתל אביב לצו מניעה.

OPC-קרן נוי לחברת החשמל: "טענותיכם על מכרז אשכול מופרכות"
אירוע הזרמת הגז הטבעי חשף את היחסים בין חברת החשמל לנגה

העתירה הוגשה כאשר המכרז נמצא בשלב התמחרות מחודש עד ה-20 באוגוסט לפי מחיר מינימום של תשע מיליארד שקל, שמשמעותו כי החברה היחידה שצפויה להגיש אליו הצעה היא דליה אנרגיה. החברה שזכתה במכרז עם הצעה ראשונית בסך כ-12.4 מיליארד שקל, נסוגה ל-9 מיליארד - וכך הביאה למעשה לביטול המכרז.

בעתירה, טוענת הקבוצה, שדורשת להכריז עליה כזוכה במכרז ועל ביטול הליך ההתמחרות, כי "ההחלטה חסרת התקדים על ביטול המכרז ועריכת התמחרות מנוגדת לדין ולכללי היסוד המכרזיים, הינה מהלך מלאכותי שנועד להכשיר את הצעת דליה הפסולה, תוך רמיסת עקרונות ההגינות והשוויון והתעלמות מוחלטת מהנזק הכלכלי ארוך-הטווח למשק בכללותו".

OPC-קרן נוי: "עלולים להידרדר ל'ארץ הקומבינות המכרזיות'"

אפשרות נוספת שקבוצת OPC-קרן נוי מציעה בעתירה היא שהזוכה בתחילה, דליה אנרגיה, לא תוכל ליטול חלק בהליך כלשהו לרכישת תחנת הכוח אשכול ולקבוע שההליך הנוסף, ככל שיתקיים, ללא דליה, לא יכלול את מחיר המינימום שנקבע על ידי חברת חשמל בסך של 9 מיליארד שקל.

עם הגשת העתירה, הגישה קבוצת OPC-קרן נוי גם בקשה לצו ביניים, במסגרתה מבקשת הקבוצה, בין היתר, צו המעכב קידום פעולות המסכלות את בירור העתירה, ובכלל זאת כל פעולה במסגרת ההליך התחרותי. בית המשפט קצב מועד תכוף להגשת תגובות הצדדים באופן שיאפשר התייחסות לבקשה לצו טרם 20 באוגוסט, המועד שנקבע להגשת הצעות מחודשות.

במסגרת העתירה, קבוצת OPC-קרן נוי מבקרת בחריפות את ועדת המכרזים של חברת החשמל. לדברי הקבוצה, "אם מחיר הצעה סופית וזוכה איננו מחיר מחייב, אלא 'מחיר אופציונלי" לצרכי מו"מ (קרי, לצורכי 'הצעה חדשה'), או לצרכי 'הליך תחרותי' מאוחר ובדיעבד, לא רק שמשתבשים ערכי המכרז, אלא שאנחנו עלולים להתדרדר חיש מהר במדרון חלקלק ל'ארץ הקומבינות המכרזיות'. כל ועדת מכרזים סבירה שנוכחת כי המציע הזוכה מפר באופן בוטה את התחייבויותיו, הייתה דוחה ניסיון שכזה בשתי ידיים ומעבירה את הזכייה ל'כשירה השנייה'".

בסיום הדברים, טענה הקבוצה כי "ברור מאליו שלהחלטתה המופרכת וחסרת התקדים של חברת חשמל צפויות להיות השלכות הרות גורל, אשר מקעקעות את האמון שעליו נשענים דיני המכרזים - כללי משחק ידועים מראש ומחייבים הנשמרים בקפידה על ידי עורך המכרז". את קבוצת OPC-נוי מייצגים בעתירה עוה"ד פיני רובין ועופר פליישר ממשרד גורניצקי, עוה"ד איל רוזובסקי וגיורא אונגר ממשרד מיתר ופרופ' עומר דקל. 

בעת האחרונה, כל אחד מהצדדים התרכז בהחלפת האשמות בין הצוותים המשפטיים. זה החל כאשר קבוצת OPC-קרן נוי, במכתב שנחשף לראשונה באתר גלובס, הגדירה את הצעתה של דליה אנרגיה כ"תכסיסנית", את החלטת ביטול המכרז בתור "בלתי סבירה באופן קיצוני" ואת טענות חברת החשמל על מכרז ייחודי מופרכות. לאחר מכן, דליה אנרגיה השיבה בזעם על אמירות שיוחסו בפרוטוקול של פגישות ועדת המכרזים חברת החשמל לרן שלח, מנהל שותף בקרן נוי, כי "הוא התערב או יתערב בהחלטות של גופים מממנים כלשהם לתת מימון", לדליה אנרגיה. אמירה שמהצד של OPC-קרן נוי מכחישים, אבל בשורה התחתונה - הרוחות לוהטות.

השלב האחרון בתכתובות הגיע מחברת החשמל, שבאמצעות משרד ש. הורביץ תקפו את OPC-קרן נוי בחריפות. "לא נדרש להיות מנוסה בהליכי מכרזים, ואף לא בתחום התקשורת, כדי לזהות את הרשת הרחבה ש-OPC טוותה, תוך השקעת משאבים רבים והפעלת כלי תקשורת ולחץ ציבורי, בניסיון לייצר נרטיב והנדוס תודעה אשר הופכים את היוצרות ולפיהם החלטתה של ועדת המכרזים לבטל את המכרז פוגעת בציבור ובדיני המכרזים, ואילו OPC היא זו שמגנה על האינטרס הציבורי", נכתב בתגובה לקבוצה שהוגדרה במקור כשירה שנייה. "לא פחות משלושה משרדי עורכי דין מובילים נדרשים ל-OPC, כדי להציג טענות כה 'פשוטות' ו'ברורות', ואינספור כתבות וידיעות תקשורתיות נועדו לשוות נופך אמיתי להיפוך התפקידים המאולץ, ש- OPC מנסה 'למכור' לציבור".

כמה חשובה תחנת הכוח אשכול?

תחנת הכוח אשכול, שמופעלת באמצעות גז טבעי, היא בעלת יכולת מותקנת של כ-1,693 מגה-וואט. באתר פועלים שני מחז"מים חדישים (תחנות מחזור משולב) וכן ארבע יחידות ישנות שצפויות להיסגר בתוך כמה שנים. מעבר לכך, ישנה התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כוח חדישה ויעילה, אשכול 2, עם הספק של 850 מגה-וואט - בתעריף זמינות מובטח למשך 20 שנה, וכן את האתר כולו שכולל קרקע פרטית של כ-440 דונם; בה ניתן גם להציב, למשל, מתקני אגירה בהיקף משמעותי, בהתאם למדיניות הממשלה ומינהל התכנון למקם מתקני אגירה גדולים ליד מתקני הייצור.

את הפוטנציאל של שטח תחנת הכוח ניתן להבין מהעובדה שתחנת הכוח דליה מייצרת כיום 912 מגה-וואט על 64 דונם - כשביעית משטח אתר אשכול. הן סוגיית אשכול 2 והן היקף הקרקע הפרטית נתנו את אותותיהן על ההצעות במכרז. טרם המכרז, אומדן פנימי של חברת החשמל העריך את שווי תחנת הכוח אשכול ב-6.2-5.8 מיליארד שקל. לאחר מכן, מרבית ההצעות עמדו בטווח האומדן הפנימי (קבוצת ג'נריישן-מבטח שמיר-אשטרום עם הצעה בסך כ-6 מיליארד שקל) ויותר מכך - כאמור, OPC-קרן נוי עם כ-7 מיליארד ודליה אנרגיה ותעבורה שהגישו 12.4 מיליארד. נזכיר כי זמן קצר לאחר פתיחת המעטפות, תעבורה שהיוותה 25% מהקבוצה החליטה לעזוב.

כיום, ההספק הכולל של תחנות הכוח בישראל עומד על 17,700 מגה-וואט. כלומר, תחנת אשכול לבדה מהווה כ-9.5% מהייצור. אם מוסיפים את ה-850 מגה-וואט של אשכול 2, אזי בתרחיש, לדוגמה, שבו לא מוקמת אף תחנה חדשה או הרחבה עד אז - התחנה כבר תהווה כ-13.7% מייצור החשמל.

תחנת הכוח אשכול היא הרביעית שחברת החשמל מוכרת במסגרת הרפורמה במשק החשמל אחרי אלון תבור, שנמכרה לקבוצת MRC תמורת 1.9 מיליארד שקל, ואחרי רמת חובב, שנמכרה לקבוצת שיכון ובינוי ואדלטק תמורת 4.3 מיליארד שקל ב-2020. קבוצת שיכון ובינוי ואדלטק רכשה גם את חגית מזרח תמורת 1.6 מיליארד שקל.

מתוך אותם הסכומים, רשות החשמל העבירה את העודף ממכירת התחנות - לאחר מימון הוצאות חברת החשמל, עלות הנכסים והקרקע. מנתוני הרשות עולה כי מתוך 1.9 מיליארד שקל ממכירת אלון תבור, מיליארד שקל חזרו לצרכנים; מתוך 4.3 מיליארד שקל ממכירת רמת חובב, שבו לצרכנים 1.2 מיליארד שקל ב-2021 ועוד 1.2 מיליארד שקל ב-2022; וממכירת חגית מזרח תמורת 1.6 מיליארד שקל, שבו לצרכנים 1.2 מיליארד שקל.

כעת, העתירה עלולה להוביל לעיכוב משמעותי במכירת תחנת הכוח אשכול. בעקבות כך, חברת החשמל כבר נערכה מבעוד מועד לעיכוב של שנה, על כלל משמעויותיו התפעוליות לתחזוקת תחנת הכוח. השאלה שנותרה פתוחה היא האם בשל העיכוב הצפוי, חברת החשמל תהיה זו שתופקד לפחות על תחילת הקמת תחנת אשכול 2.