מכרז אשכול: מסתמן שרק דליה אנרגיה תיטול חלק בהתמחרות

חברת החשמל פרסמה את חוברת המכרז החדשה על תחנת הכוח אשכול, בו יוכלו ליטול חלק רק המשתתפות המקוריות במכרז, וזאת לפי מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל • לגלובס נודע כי קבוצת ג'נריישן-מבטח שמיר-אשטרום, שסיימה במקום השלישי במכרז עם הצעה בסך 6 מיליארד שקל, ככל הנראה לא תיגש למכרז המחודש • בתוך כך צפויה קבוצת OPC-קרן נוי, שהוגדרה "כשירה שנייה" במכרז המקורי, להגיש עתירה לצו מניעה

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

כשבוע לאחר ביטול המכרז על תחנת הכוח אשכול, חברת החשמל פרסמה את חוברת המכרז החדשה, שבמסגרתו, כפי שכבר הציעה, יוכלו ליטול חלק רק המשתתפות המקוריות במכרז. וזאת, לפי מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל, ששווה להצעה המופחתת שהגישה דליה אנרגיה - והובילה לביטול המכרז וביצוע התמחרות. 

האם בישראל יש משאבים לכל תחנות הכוח החדשות? 
חברת החשמל נערכת לעיכוב של שנה במכירת תחנת הכוח אשכול 
סבך משפטי לפנינו: מכרז תחנת הכוח אשכול בוטל, והוזלת החשמל תחכה 

לגלובס נודע כי קבוצת ג'נריישן-מבטח שמיר-אשטרום, שסיימה במקום השלישי במכרז עם הצעה בסך 6 מיליארד שקל, ככל הנראה לא תיגש למכרז המחודש. לתפיסתם, על אף האטרקטיביות של הנכס, המחירים שהוצעו במכרז שבוטל גבוהים מדי - ובפרט 9 מיליארד שקל.

המשמעות היא שהחברה היחידה שעשויה ליטול חלק במסגרת ההתמחרות, שהגשת ההצעות בה תתבצע עד 20 באוגוסט, היא דליה אנרגיה, שצפויה להגיש בשנית הצעה על סך 9 מיליארד שקל. אך עוד הרבה לפני כן צפויה קבוצת OPC -קרן נוי להגיש עתירה לצו מניעה לבית משפט לנושאים מינהליים. הצעד של הקבוצה, שהוגדרה "כשירה שנייה" במכרז המקורי עם הצעה בסך 7 מיליארד שקל, עשוי להתבצע כבר בשבוע הבא, כשבתווך היא צפויה לשלוח לחברת החשמל מסמך התראה.

תאריך נוסף שמוטל בספק הוא היעד לסגירה הפיננסית - 3 בדצמבר, שהוא מועד פקיעת הרישיון של חברת החשמל על התחנה. הליך משפטי שיעכב את המכרז לפחות בכמה חודשים, יהפוך את המועד הזה ללא רלוונטי וצפוי להוביל להחלטת המדינה להאריך את הרישיון של חברת החשמל על אשכול. 

עתירה משמעותית לדיני המכרזים בישראל

בשלב זה תיכנס פנימה השאלה מהו האינטרס של חברת החשמל בדחיית המכרז. אם שואלים את החברה, המטרה היא למקסם את המכרז לטובת הציבור, אבל טענה זו די תמוהה בהתחשב בעובדה שחברת החשמל תקבל בסוף ההליך את עלות הנכסים והקרקע וכן מימון הוצאות.

כלומר, כמובן שמחיר גבוה יותר ישרת טוב יותר את רשות החשמל, שתוכל להפחית את התעריף באופן משמעותי יותר, אך זהו לא אינטרס של חברת החשמל. מבחינתה, תפקידיה, בעיקר לאחר המכרז, כוללים את שיפור מערך ההולכה והחלוקה של החשמל וכמובן שיפור התזרים של החברה.

העתירה שעימה צפויה להתמודד חברת החשמל תהיה משמעותית מאוד לדיני המכרזים בישראל. האם נכון להעביר את הזכייה לכשירה השנייה, OPC -קרן נוי, מעצם ירידת דליה אנרגיה מהצעתה הראשונית בסך 12.4 מיליארד שקל? או - האם בשם האינטרס הציבורי לכאורה של הפחתת תעריף החשמל, צריך לקבל בכל מצב הצעה גבוהה יותר? החלטה כזו עלולה להוות תקדים מסוכן על כלל המכרזים בישראל, משום שחברות יוכלו לדעת שגם אם יגלו כי הגישו הצעה שאינן יכולות לעמוד מאחוריה - הן יעשו זאת ואז גם יוכלו לזכות במכרז עם הצעה מופחתת.