"שלחו לנו תחומי רגולציה בעייתיים": רשות האסדרה מתחילה לפעול

רשות האסדרה, שאיושה התעכב מאז הקמתה בימי הממשלה הקודמת, יוצאת בקול קורא לציבור לשלוח לה תחומי רגולציה שדורשים בחינה מחדש • הרשות ביקשה שההצעות יתמקדו בשלושה תחומים מרכזיים: יוקר המחיה, עסקים קטנים ובינוניים ואסדרה מיושנת

רשות הרגולציה מתחילה לפעול / צילום: Shutterstock
רשות הרגולציה מתחילה לפעול / צילום: Shutterstock

לאחר עיכובים ניכרים באיוש רשות האסדרה, שהוקמה בממשלה הקודמת, הרשות מתחילה לפעול לשיפור הסביבה הרגולטורית בישראל, ויוצאת בקול קורא לציבור לשלוח לה תחומי רגולציה בעייתיים שדורשים ביטול אסדרה מיושנת, שיפור הקיימת או בחינתה מחדש. רשות האסדרה מסרה כי ניתן לפנות אלייה באמצעות שליחת אימייל פשוט לכתובת הרשות, וכי "אם נמצא שהתחום דורש עדכון - נגיש מסמך המלצות בנושא לרגולטור האחראי על התחום ונציג אותו לגורמים רלוונטיים בממשלה". הרשות מבקשת להתמקד בשלושה תחומי-על: יוקר המחיה, עסקים קטנים ובינוניים ואסדרה מיושנת.

1.8 מיליון איש לא פטורים מוויזה לארה"ב. איך תגיב רשות האוכלוסין?
רשות שוק ההון צפויה לבצע קיצוץ נוסף בתגמולי הביטוח הסיעודי
המוניטור | הממשלה דורשת יעילות אנרגטית, מה קרה כשניסתה זאת בעצמה?

אחת הבעיות הגדולות שעמדו ברקע הקמת רשות האסדרה הוא חוסר ההצלחה ביצירת מפרטים אחידים לעסקים, כך שבעלי עסקים יידעו מה מצופה מהם ברמה החוקית. רגולציות חופפות ואף סותרות מקשות על עסקים קטנים לקום ולפעול בהתאם לחוק, תוך שהם חשופים לביקורת מטעם הרשויות השונות ואף לתביעות. גם כשיודעים מה הרגולציה הנדרשת, היא לעיתים מיושנת ושמרנית יתר על המידה, בצורה שמונעת פעילות עסקית.

ממצאים אלו עמדו במוקד דוח של ארגון ה-OECD מ-2018, שבחן את מאמצי הממשלה לשפר את איכות האסדרה במדינה. הדוח אבחן שמשרדי הממשלה בישראל הם "שונאי סיכון", שמעדיפים לנקוט באסדרה מחמירה. כמו כן, הדוח ביקר את חוסר ההטמעה האחיד של מערך ה-RIA (דוח הערכת השפעת רגולציה) בישראל, שלא זוכה לאותה מידה של תמיכה בקרב כל גורמי הממשלה השונים. בנוסף, הועלתה בעיית חוסר התיאום בין משרדי הממשלה והרגולטורים השונים בישראל. מומחי ה-OECD המליצו שממשלת ישראל תשקול את הקמתו של גוף פיקוח על האסדרה.

הרשות לקראת בניית התוכנית השנתית שלה לשנת 2024

ואכן, ב-2021, ממשלת בנט-לפיד העבירה את החלטה 218, במסגרתה אומץ הדוח הבין־משרדי. במרכז החלטת הממשלה, עומדת ההכרזה על הקמתה על־פי חוק של רשות הרגולציה - רשות עצמאית שתבצע בקרה על תהליכי קביעת האסדרה, תייעץ לרגולטורים בנוגע לתהליכי בחינת אסדרה חדשה וטיוב אסדרה קיימת, תייעץ לממשלה בעניין מדיניות האסדרה ותבצע הכשרות לרגולטורים השונים.

כעת, כחלק מהמאמץ הזה, רשות האסדרה מבקשת מהציבור לשלוח לה רגולציות שדורשות בחינה או שינוי, זאת לקראת בניית התוכנית השנתית של הרשות לשנת 2024. כאמור, היא מבקשת להתמקד בתחומי יוקר המחיה, עסקים קטנים ובינוניים, ואסדרה מיושנת. היא נותנת תחומים לדוגמה שניתן להתייחס אליהם, כגון דרישות רישוי של יצרן מזון קטן, אסדרת שימוש בכלי תחבורה דו-גלגלים, או דרישות יבוא בתחום הבנייה.

היא גם נותנת דוגמאות לתיאורים כמו "תקני מקררים במפעלי מזון" ו"הצמדת לוחיות רישוי לאופניים חשמליות" שהם מצומצמים מדי, בעוד ש"תחום היבוא" הוא רחב מדי, משום שהוא חולש על מספר רב של רגולציות ומשרדים שונים. את התחומים המוצעים ניתן לשלוח לכתובת Regulation@pmo.gov.il עד ה-22 באוקטובר.