יקי ודמני: "מייסד בי־קיור לייזר מדהים - אי אפשר להגיד עליו שהוא רודף בצע"

חברת המכשור הרפואי המקרטעת פרסמה דוחות חלשים, עם ירידה חדה בהכנסות, הפסד וקופה מתרוקנת • המניה צנחה 97% מההנפקה • היו"ר הנכנס ודמני: "המערבולת שהחברה נכנסה אליה היא לא בידי הטבע אלא מעשה ידי אדם"

יקי ודמני, יו''ר בי–קיור לייזר / צילום: יונתן בלום
יקי ודמני, יו''ר בי–קיור לייזר / צילום: יונתן בלום

חברת המכשור הרפואי אריקה בי־קיור לייזר , שהפכה לאחת האכזבות הגדולות של גל הנפקות 2021 בבורסה בתל אביב, הגישה ביום שישי בלילה, באיחור של חודש, את דוחותיה הכספיים למחצית הראשונה של השנה. כך הקדימה בימים בודדים את המועד שהיה עולה לה בהשעיה מהמסחר.

פרשנות | הקוסם שחילץ את אמריקה? המשבר של 2008 עוד איתנו 
● בקרוב בבורסת ת"א: החברה שמפתחת טיפול חדשני בסרטן במוח 

בי־קיור, העוסקת בפיתוח וייצור מכשיר לטיפול בכאב ובפצעים, נמצאת זה זמן על מסלול של קריסה בעסקיה, ומדווחת באופן תדיר על עזיבת מנהלים בכירים ודירקטורים, לעיתים תוך חילופי האשמות עם המייסד ובעל השליטה, מיקי שלוסר.

עד כמה גרוע מצב החברה, הנסחרת בשווי זעום של כ־17 מיליון שקל (ירידה של 97% במניה מהשווי בהנפקה), ניתן ללמוד מסקירת רואי החשבון לדוחותיה. הללו כותבים כי לחברה נגרמו הפסדים ותזרים שלילי מפעילות שוטפת של כ־9 מיליון שקל בתקופת המחצית, ויתרת המזומנים שבידיה נמוכה מ־14 מיליון שקל. "יכולתה של החברה להמשיך בפעילותה העסקית ולעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בעתיד הנראה לעין, כפופה להתקיימות תוכניות ההנהלה, הכוללות בין היתר התייעלות ועמידה בתחזית התזרים שגיבשה", כותבים רואי החשבון.

להערכת הנהלת החברה והדירקטוריון, על בסיס תחזית תזרים המזומנים ויישום תוכנית ההתייעלות המתוארת, כמו גם יתרות מלאי הניתנות למכירה במימוש מהיר, "החברה תוכל להמשיך את פעילותה העסקית ולעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד פירעונן, וזאת בעתיד הנראה לעין".

בי־קיור שהונפקה בת"א לפי שווי של כחצי מיליארד שקל אחרי הכסף, לאחר שגייסה מהציבור כ־110 מיליון שקל (חמישית מהסכום לכיסו של הבעלים שלוסר באמצעות הצעת מכר), הוצגה למשקיעים כצומחת ורווחית, ומאז נמצאת כאמור במסלול הידרדרות. תחילה הייתה זו אי עמידה בתחזיות, אחר כך מעבר להפסד כבד, קושי לגבות תשלום עבור מוצרים שמכרה בבריטניה וצרות נוספות.

גם בסיכום המחצית הראשונה של השנה נמשכה המגמה השלילית, עם ירידה של 43% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ל־16.4 מיליון שקל. החברה צמצמה את ההפסד החצי שנתי, לכ־9 מיליון שקל, בעיקר בזכות צמצום עלויות שיווק והנהלה. יתרת ההפסדים שצברה מהיווסדה עומדת כעת על 8 מיליון שקל.

תחנות במסע העגום של בי-קיור לייזר 

 אוגוסט 2021 

בי־קיור לייזר מגייסת 110 מיליון שקל, כחמישית מהסכום לכיסי הבעלים מיקי שלוסר והמנכ"ל מוטי נבון

מאי 2022

נבון עוזב במפתיע לאחר שהחברה פספסה את התחזיות שלה ל־2021

דצמבר 2022

המנכ"ל החדש רום אליעז פורש על רקע חילופי האשמות הדדיים עם בעל השליטה

אפריל 2023

הדוחות לשנת 2022 מעידים על צניחה בהכנסות והעמקת ההפסד

יוני 2023

שלוסר מתפטר מתפקיד היו"ר, לאחר שנמצא כי ידע כנראה על בעיה ברגולציה של המכשיר ולא דיווח על כך. בעקבות זאת מתפטר גם המנכ"ל השלישי מאז ההנפקה, גידי לנדסברגר

סוגיית אישורי המוצרים

מי שהובא לחברה כדי לעשות את המהפך בה הוא יקי ודמני, המוכר מתפקידי ניהול בכירים בחברות גדולות בהרבה. לאחרונה כיהן ודמני כיו"ר שופרסל, תפקיד שעזב אשתקד על רקע חילוקי דעות עם הדיקטוריון. מה מחפש ודמני בחברה חבוטה כמו אריקה בי-קיור? עם מינויו אמר לגלובס כי "הצטרפתי לחברה כי אני אוהב אתגרים. בכל חברה אליה הגעתי עשיתי שינוי מן היסוד. המכשיר של אריקה בי־קיור הוא מצוין. אני בעצמי משתמש בו ומאוד התרשמתי".

כעת מוסיף ודמני בהתייחסו לבעל השליטה שלוסר, כי "מצאתי אדם מדהים עם חזון. הדבר האחרון שאפשר להגיד עליו זה שהוא רודף בצע לכיסו. הוא מייצר מכשיר שאין לו אח ורע בעולם, מוצר צריכה ששינה הרגלי צריכה".

ודמני יצטרך להתמודד עם כמה סוגיות. הראשונה היא כמובן התפעול המיידי של החברה, ובתוך כך ההתייחסות לנושא האישורים למוצריה. בי־קיור החלה לאבד הכנסות כבר בשנת ההנפקה (2021) לאחר דעיכת מגפת הקורונה, כשהופחת הביקוש לטיפול ביתי בכאב ומאידך חלה עלייה במחירי הפרסום.

ניסיונות חדירה של החברה לשוק הבינלאומי לא צלחו. סקטור חו"ל מהווה היום רק 15% מהכנסות בי־קיור, והחברה קיבלה לאחרונה דרישה מרשות ני"ע לבדוק מחדש את ההכנסות שבהן הכירה בעבר מהשוק הבריטי, לאחר שהתקשתה לגבות בפועל את התשלום עבור המכירות הללו - כך עולה מהדוח.

לפני כמה חודשים הסתבר כי לחברה אין אישור שיווק באירופה לחלק ממוצריה. בעקבות זאת היא הסירה אותם מן המדף גם בישראל, באופן שפגע בהכנסותיה. אך הדוחות המתפרסמים כעת מלמדים בדיעבד כי האישור הספציפי שהיה חסר לא נדרש למכירת המוצרים הללו בישראל, ולכן הם יחזרו בקרוב למדפים. החברה קיבלה בקשה לגילוי מסמכים לטובת תביעה נגזרת אפשרית על רקע סוגיית האישור.

בינתיים, בעל השליטה מיקי שלוסר התפטר מתפקידו כיו"ר החברה, לאחר שהתברר כי ככל הנראה ידע על האישור החסר באירופה אך לא התריע על כך. עם זאת שלוסר עדיין ממשיך לכהן כדירקטור בחברה (לאחרונה יזם ויתור על שכרו אלא אם מצב המזומנים של החברה ישתפר ב־2024), ועד השבוע גם כממלא מקום מנכ"ל.

מונה מנכ"ל רביעי מאז הנפקתה

חזית שנייה שעמה נדרש להתמודד ודמני היא טענות דירקטורים בחברה. כשנכנס לתפקידו לפני כחודש וחצי, החלו מיד חילופי האשמות חריפים, אישיים ומתוקשרים בין ודמני ושלוסר מצד אחד והדירקטור הבלתי תלוי זיו עירוני, יחד עם הדח"צ סמי בקלש, מהצד השני.

במקביל לפרסום הדוחות בסוף השבוע, בקלש הודיע על פרישתו וציין כי סיבותיו הן - היעדר ממשל תאגידי, פגיעה בשומרי הסף, הגבלת עצמאות הדירקטורים הבלתי תלויים ואיומים כלפיהם, החלטות ללא דיון מעמיק תוך סיכון טובת החברה, ועוד.

בתגובה מסרה החברה כי היא "דוחה מכל וכל את האשמותיו המופרכות של בקלש אשר נטענו והופרחו לחלל האוויר ללא כל בסיס. החברה סבורה כי הממשל התאגידי שלה, בהובלת הדירקטוריון בהרכבו החדש, טוב לאין שיעור מהממשל התאגידי בתקופת כהונתו של בקלש... הדירקטוריון בהרכבו החדש החליט לחקור באופן יסודי את הנזקים הכספיים שנגרמו לה בעקבות התנהלותם של גורמים שונים בחברה, שלכאורה הזיקו לה. אין זה מן הנמנע כי החברה תשקול נקיטת צעדים משפטיים נגד אותם גורמים". הרמיזה היא כנראה לכיוונו של הדירקטור זיו עירוני, אשר לטענת בי־קיור הוציא לתקשורת וניפח את הבעיות בחברה.

ודמני אומר לגלובס כי "אני לא אשקוט עד שהאמת תצא לאור, כי המערבולת שהחברה נכנסה אליה היא לא מעשה ידי הטבע אלא ידי אדם".

יש לציין כי טענות מסוג זה נגד החברה אינן נשמעות כעת לראשונה, אלא נשמעו גם מדח"צים מתפטרים קודמים וגם ממנכ"ל החברה לשעבר רום אליעז, במסגרת חילופי האשמות הדדיות קשות בינו לבין החברה שאף הגיעו לתביעה משפטית שהגיש.

בי־קיור מתנהלת כיום עם דח"צית אחת שמונתה לאחרונה. בעוד כשבועיים צפויה אסיפת בעלי המניות להצביע על מינוים מחדש של היו"ר ודמני, בני הזוג מיקי וציפי שלוסר וכן עירוני לדירקטורים. לא מן הנמנע שהאסיפה תצביע על סיום תפקידו של עירוני.

בתוך כך, השבוע נכנס לתפקידו מנכ"ל חדש לבי־קיור, רביעי מאז הנפקתה, רונן גולדשטיין, אשר מינויו המהיר בידי ודמני היה אחד הנושאים למחלוקת בינו לבין עירוני ובקלש. גולדשטיין היה סמנכ"ל הפיתוח העסקי בחברת ווטרג'ן מתחום הפקת מים מהלחות באוויר. ודמני הסביר לגלובס את מינויו של גולדשטיין בהכרתו את השוק הבינלאומי, שאליו עדיין מכוונת החברה.