פחות סדרות, יותר מיזוגים: הסכם התסריטאים מכניס את הוליווד לעידן חדש

המאבק בין התסריטאים וחברות הסטרימינג בנוגע לסוגיות התמלוגים תם לאחר חמישה חודשים • בין הצדדים הוסכם ששירותי הסטרימינג ישלמו לפי מידת ההצלחה של הסדרות, כשמנגד ניתן יהיה להשתמש בכלי AI • בהוליווד מבינים שההסכם יפגע בהיקף ההפקות

הפגנת התסריטאים בהוליווד / צילום: Reuters, Robert Hanashiro / USA TODAY NETWORK
הפגנת התסריטאים בהוליווד / צילום: Reuters, Robert Hanashiro / USA TODAY NETWORK

פחות סדרות חדשות בהפקה, רף גבוה יותר לזכות בחידוש של סדרה, משכורות גבוהות רק לאליטה קטנה - הסכם העבודה שהתסריטאים הגיעו אליו עם האולפנים ושירותי הסטרימינג השבוע, ומסיים חמישה חודשי שביתה, כנראה יאיץ את הצמצום שכבר מתבצע בהוליווד יותר משנה. הוא מייצג סיום רשמי ל"טלוויזיית שעות השיא", עשור שכלל פריחה עצומה בכמות התוכן לצופים - והזדמנויות תעסוקתיות לאנשים בעלי כישרון בהוליווד.

גלובס תרבות | סדרת הדוקו שחושפת את האמת המטרידה על הכת השמרנית האמריקאית
היא הייתה כוכבת גדולה. למה היום כל התקשורת מתנערת ממנה?

התסריטאים זכו בוויתורים גדולים במסגרת ההסכם, כולל תשלומי בונוס חדשים ותמלוגים גבוהים יותר. הניצחונות האלה, שזכו בהם בעמל רב, חשובים במיוחד בהתחשב במציאות הפיננסית הקשה בעסקי הבידור.

שילוב של מיזוגים עמוסי חוב, הפסדים גוברים בסטרימינג וחבילות הטלוויזיה בכבלים שהופכות למוצר שפחות ופחות נצרך, הובילו את וול סטריט לדחוף את חברות הבידור לצמצם הוצאות.

חברות הסטרימינג יצטרכו למצוא דרך לשלם יותר לטאלנטים שלהן - החל בהסכם עם התסריטאים, המשך בהסכם מוקדם יותר שעשו עם במאים וכלה באיזה הסכם שלא יסגרו עם השחקנים - מבלי להוסיף לעלויות ההפקה הכוללות שלהן.

המשמעות כנראה תהיה שהחברות יוציאו פחות סדרות חדשות ויבטלו אפילו יותר סדרות שמתנדנדות. למעשה, בעוד שרבים בהוליווד יקבלו שכר טוב יותר כתוצאה מההסכם, הכיווץ בהוצאות יגרום לכך שבסך-הכול, כמות העבודה לחלק בין כולם תקטן.

"ברז הכסף הנשפך - אני לא רואה את השוק הזה חוזר", אמר קווין ריילי, שהיו לו תפקידים מרכזיים בקביעת לוחות השידורים בפוקס, ב-NBC ובשירות הסטרימינג HBO מקס, וקידם סדרות כמו "המשרד" ו"המגן" בקריירה שלו. "כולם יקבלו חתיכה יותר נאה ממה שהם יצרו. אבל אם מישהו חושב ש'הזמנים הטובים הגיעו' - זה כבר לא יקרה שוב".

מפיק טלוויזיה וותיק אחד צפה שכמות הסדרות המתוסרטות שהוליווד תפיק צפויה לרדת בשליש בשלוש השנים הבאות. "ההתכווצות בהשקעה בתוכן תגביל בהגדרה את כמות העבודה שנצרכת", אמר.

במשך רוב העשור, חברות הסטרימינג היו מרדניות אנטי-ממסדיות. כעת שירותי הסטרימינג - מנטפליקס עד מקס ודיסני+ וכן אמזון פריים וידאו - הפכו לממסד החדש, והמשא-ומתן עם נציגי התסריטאים שיקף זאת.

מייק רויס, כותב ומפיק שהקרדיטים שלו כותבים את "כולם אוהבים את ריימונד" ואת הסדרה בנטפליקס "כל יום מחדש", חידוש של סיטקום משנות ה-70, אמר כי הדחיפה לתנאים טובים יותר הייתה משהו שלא צריך לחשוב עליו יותר מדי, בלי קשר לקיצוצים בתוכן שעלולים לבוא, בגלל שהמערכת הישנה כבר לא עבדה.

"אין פה 'תחתכו את האף כדי להעניש את הפרצוף'", אמר. "הפרצופים שלנו כבר נאכלו. בעולם בו היינו, הפסדנו כל-כך הרבה".

התסריטאים היו מתוסכלים שסטרימינג לא מציע אותו פיצוי על הצלחות כמו טלוויזיה מסורתית. במסגרת ההסכם החדש, הבטיחו בונוסים לכותבים כשהסדרות שלהם מצליחות. הם חששו מהמגמה להקטנת חדרי תסריטאים - צעד קיצוץ עלויות שעשו חברות הסטרימינג כשהמשיכו לדמם כסף - וזכו בסעיף הקובע דרישות מינימום לאיוש משרות כתיבה.

האולפנים עמדו על שלהם בכמה נושאים מרכזיים. חברות סטרימינג לא יפרסמו לציבור נתוני צפייה, למרות דרישת הכותבים לשקיפות, אבל במקום זה יספקו באופן חשאי נתונים לגילדה, והיא אחר-כך תשתף אותה עם חבריה בצורה מרוכזת.

כמו כן, האולפנים קיבלו רישיון לבנות כלי אינטליגנציה מלאכותית ולאמן אותם על תסריטים של התסריטאים, לאחר שדחו דרישה של התסריטאים שיבטיחו לא לעשות זאת. עם זאת, תסריטאים יקבלו גם הגנות משמעותיות בכל הנושא של אינטליגנציה מלאכותית. הם לא יאבדו קרדיט כתיבה או פיצוי כשכלי AI ישמשו ככלי עזר לכתיבת תסריטים.

הבעיות הנוכחיות בהוליווד הן נושאים מבניים הרבה יותר גדולים מהרדיפה המוכרת אחרי להיטים. הפעם צפויים הפתרונות להגיע מהדירקטוריונים ולא מחדרי התסריטאים.

הבעיה הבסיסית היא שיש יותר מדי שירותי סטרימינג. זה יוצר בלבול לצרכנים וכלכלה שאין לה סיכוי להצליח מבחינת החברות. קונסולידציה כלשהי, בין אם בצורת מיזוגים, שיתופי-פעולה או חבילות, צריכה להגיע לעולם הסטרימינג כדי שזו תהיה תעשייה בת-קיימא.

מתי אתחיל לראות שוב פרקים של הסדרות האהובות עליי?

תוכניות לייט-נייט, ביניהן "מאוחר בלילה עם סת' מיירס" ו"טונייט שואו" של ג'ימי פאלון, הודיעו כי יחזרו כבר שבוע הבא, אם כי יהיה קשה להביא שחקנים כאורחים בגלל ששביתת השחקנים, שעוד לא נגמרה, מגבילה את ההופעות שלהם לצורכי קידום מכירות. הטוק שואו של דרו ברימור, שמשודרת בשעות היום, צפויה לחזור לשדר בהמשך אוקטובר.

עבודת הכתיבה על סדרות מתוסרטות יכולה לחזור - מתוכניות משודרות כמו "Abbott Elementary" של ABC וסדרות "חוק וסדר" של NBC, ועד מוצרי סטרימינג וכבלים איכותיים כמו "דברים מוזרים" ו"הלוטוס הלבן". אבל הפקות לא יוכלו להתחיל שוב עד שגילדת שחקני המסך תגיע להסכם עבודה עם האולפנים, כך שעוד עלולים לחלוף שבועות - ומבחינת הרבה סדרות, עד 2024 - לפני שצילומים יתחילו שוב.

איגוד השחקנים הודיע לחבריו ביום רביעי כי הוא מתכנן לחזור למשא-ומתן עם האולפנים וחברות הסטרימינג ב-2 באוקטובר, וכי כמה מנהלים מהחברות החברות באיגוד מתכוונים להיות נוכחים בפגישה. מנהלים בתעשייה אופטימיים שהאיגוד והאולפנים יצליחו להגיע להסכם עד סוף אוקטובר.

האם תוכנות AI יכתבו תוכניות טלוויזיה בעתיד?

לא בקרוב. יותר סביר שבשנים הקרובות, אינטליגנציה מלאכותית תהפוך לכלי העוזר בסיעורי מוחות על רעיונות, לעבור על הגשות של תסריטים ואספקת אבני בניין לרעיונות לסדרות או אפילו שורות דיאלוג, אך בני אדם יעשו את העבודה היצירתית המשמעותית. היישום המהיר יותר של AI הוא בתחומים כמו אפקטים חזותיים.

עם זאת, שני הצדדים דנו בנושאים במשא-ומתן שיאפשרו לעבודה מסוימת בסיוע AI להתחיל. ההסכם החדש יגרום למצב בו יהיה יותר חשוב לתסריטאים ללמוד איך להשתמש בכלים האלה בצורה מיטבית כמסייעים לעבודתם.

"הכללים הבסיסיים של איך מספרים סיפור לא השתנו בהכרח, אבל הדרך בה מגיעים לתוצאות משתנה במהירות", אמר ג'ון דודקווסקי, עורך ומנהל "מסע בין כוכבים: דיסקברי" ועוזר מרצה באוניברסיטת דרום קליפורניה.

בסופו של דבר, גם הכותבים וגם האולפנים ניצבים מול איום משותף מעולם ה-AI, אמר דאג שפירו, יועץ לחברות תקשורת. "אם AI באופן נרחב יותר יוזיל את העלות של יצירת תוכן והאספקה של תוכן טוב-מספיק תתפוצץ, אז כל הבסיס הכלכלי של הוליווד הולך לזוז, אם לא להתפורר".

איך תיראה תקופת הסטרימינג החדשה מבחינת הצרכנים?

העלות של מנויים לשירותי הסטרימינג עלתה בחדות בשנה האחרונה, כאשר ההתמקדות של חברות הבידור ברכישת לקוחות חדשים וצמיחה בכל מחיר, פינתה דרכה למאמץ להגדיל רווחיות. המגמה הזו צפויה להמשיך, והעלויות של ההסדר לסיום השביתה יתנו לחברות הסטרימינג שוב סיבה להעלות מחירים.

באוגוסט, דיסני העלתה את המחיר של שירות הסטרימינג שהוא ספינת הדגל שלה, דיסני+, ואת שירות Hulu ביותר מ‏-20% כל אחד, הסבב השני של העלאות מחירים משמעותיות בתקופה של כשנה. המנכ"ל של אולפני פרמאונט אמר כי הוא מתכנן להעלות את המחיר של פרמאונט+. גם חברות אחרות צפויות ללכת בעקבותיהם.

הצרכנים ניצבים מול מערך יותר ויותר מורכב של שכבות מנוי וחבילות, כשחלק מחברות הסטרימינג עושות ניסויים בהוספת תוכניות המתמקדות בערוצי ספורט ומנויים הכוללים פרסומות. בנוסף, משקי בית יצטרכו לשלם על השירות שפעם קיבלו בחינם במסגרת הסדרי שיתוף בתוך המשפחה, כשיותר ויותר חברות סטרימינג נוקטות צעדים נגד הנוהג של שיתוף סיסמאות.

"לפעמים יהיה לך גל של תוכן מעולה, ופעמים אחרות לא כל-כך", אמר טארין מורגן השני, בן 36, מבולטימור. שירותי הסטרימינג, לדבריו, "מעלים את המחיר, אבל זה לא שהתוכן מעולה כל הזמן".

מורגן אמר כי הוא תמך בתסריטאים השובתים, והריע לשינויים בהם זכו, אך נשם נשימת רווחה כשראה שהשביתה נגמרה. הוא כבר לא יכול לחכות לראות עוד פרקים של סדרות כמו "Abbott Elemntary" ו-"Rap Sh!t" במקס.

האם המאבק היה שווה את זה בשביל הטאלנטים?

אין שאלה שחמישה חודשים של מאמץ השתלמו. התנאים שהשיגה הגילדה יעשו שינוי של ממש בחיי החברים בה - הישג לא מבוטל, לאחר חודשים שהותירו רבים מהם בקשיים פיננסיים. תסריטאים רבים התלוננו על תמלוגים עודפים לא מספיקים - התמלוגים המשולמים על-ידי האולפנים והמפיקים לשימוש חוזר בעבודתם, שהיו אבן-יסוד של השכר בעולם הטלוויזיה מאז שנות ה-50.

תמלוגים עודפים של סטרימינג במדינות זרות - נקודה כואבת במיוחד מבחינת הכותבים - יגדלו ב-76% בשירותי הסטרימינג הגדולים ביותר במסגרת ההסכם. בדוגמה אחת שניתנה על-ידי הגילדה, כותב או כותבים של תוכנית באורך שעה שהופקה על-ידי נטפליקס יקבלו תמלוגים נוספים השווים לסך של 32,830 דולר לפרק לאחר שלוש שנים, לעומת 18,684 במסגרת ההסכם הקודם.

הניצחון הגדול ביותר היה שכמו בטלוויזיה המסורתית, הטאלנט יקבל תשלום גדול יותר כשהתוכניות מצליחות. תוכניות שנצפו על-ידי לפחות 20% מבסיס המנויים המקומי של שירות הסטרימינג ב‏-90 הימים הראשונים לאחר שיצאו - או 90 הימים הראשונים של שנים עוקבות - יקבלו בונוס.

להיטים יגיעו לרף הזה. העונה השנייה של הקומדיה הקולינרית "הדוב", המשודרת ב-Hulu, נצפתה על-ידי כ-27% מתוך כ-44 מיליון המנויים בשירות בחמישה השבועות שאחרי עלייתה לאוויר בסוף יוני, על-פי ניתוח גס של נתוני נילסן הזמינים. "המלכה שרלוט: סיפור של ברידג'רטון" של נטפליקס גם היא עומדת ברף הזה. אבל לתוכניות רבות יהיה קשה יותר.

סכום הבונוס יכול לנוע החל מכ-9,000 דולר ועד כ-40 אלף דולר בשירותי הסטרימינג הגדולים ביותר, תלוי בסוג ובאורך התוכניות.

רויס אמר כי הוא מקווה שכניסתן לשוק של רמות מנוי נתמכות-פרסומות של נטפליקס ושירותי סטרימינג אחרים תעזור גם היא לתסריטאים. בעבר סדרות היו שורדות על-ידי שהוכיחו שהן מצליחות למשוך מנויים חדשים. כעת הן יהיו יכולות להוכיח את ערכן גם בדרך אחרת.

"ההיגיון אומר שאם יש לך סדרות שמצליחות אצל מפרסמים, אתה הולך לרצות עוד פרקים מהסדרות האלה", אמר. "אתה חייב להמשיך לעשות דברים שהמפרסמים אוהבים".

שרה קראוז וג'סיקה טונקל השתתפו בהכנת הכתבה