וול סטריט | ניתוח

העלייה בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב מבהילה את המשקיעים בבורסות

שבוע שלילי נוסף בוול סטריט קיצץ עוד בתשואות המדדים המרכזיים מתחילת השנה • החשש של המשקיעים מהמשך העלאות הריבית מקפיץ את תשואות האג"ח, שמכבידות על שוקי המניות • אי.בי.אי: "המניות עדיין לא סיימו את ההתאמה לסביבת התשואות החדשה, כך שהתהליך צפוי להימשך"

רצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew
רצפת המסחר בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

וול סטריט שוב נסחרת השבוע במגמה שלילית. נראה כי המשקיעים חוששים מהתארכות תקופת הריביות הגבוהות, לנוכח הזינוק החד בתשואת איגרות החוב של ממשלת ארה"ב וההערכה שהאינפלציה ה"דביקה" נמצאת כאן כדי להישאר. המשמעות היא הכבדה על מחירם של נכסי סיכון ובראשם מניות, ומכאן הירידות שנרשמו בימים האחרונים במדדים המובילים של ניו יורק.

פחד בשווקים: המדד שצופה תנודתיות בוול סטריט מזנק לשיא של 4 חודשים. אלה המשמעויות
ניתוח גלובס | מדוע הדולר מתחזק, ואיך זה קשור לזינוק בתשואת האג"ח האמריקאיות 
שאלות ותשובות | המלך החדש: כך הפכה ההשקעה באג"ח לאטרקטיבית

ההשפעה השלילית הגיעה לת"א במסחר ביום ד' עם ירידות של יותר מ-1% במדדים המובילים, שמחקו חלק ניכר מהתשואה הצנועה שרשם מדד המניות המקומי מתחילת השנה (כעת כ-2%). בד בבד המשיך השקל לאבד גובה מול הדולר שטיפס במהלך היום ליותר מ-3.87 שקלים ונחלש מעט בהמשך. זהו שפל של שבע שנים כמעט בשקל מול הדולר, שזינק מתחילת השנה ב-10% כמעט מול השקל.

העלייה במפלס החששות של המשקיעים ברחבי העולם ניכרת היטב גם במדד הפחד (ה-VIX) האמריקאי, האומד את התנודתיות הצפויה במדד S&P 500, על ידי חישוב מחירי החוזים העתידיים. מדד VIX זינק אתמול ב-13%, והגיע לרמה של קרוב ל-20 נקודות. זוהי רמה שאותה לא פגש יותר מארבעה חודשים.

בבורסת ת"א יש מדד מקביל, VTA35, והוא עלה בכ-2.9% במהלך המסחר היום, לרמה של 14 נקודות. בשיא הסערות במחצית הראשונה השנה, על רקע המחאה בנושאים המשפטיים, חצה המדד את רף 27 הנקודות.

 

"שורש הירידות הוא שוק האג"ח האמריקאי"

בוול סטריט נפל מדד S&P 500 אתמול ב-1.4%, והנאסד"ק איבד קרוב ל-2% מערכו. מתחילת השנה המדדים עדיין רושמים תשואה מרשימה, אך מאז חודש אוגוסט הם במגמת ירידה. מרמות השיא שנרשמו בסוף חודש יולי, נפלו צמד המדדים ב-8% וב-9% בהתאמה. כאמור, מתחילת השנה שני המדדים עדיין בעליות, של 11% וב-26% בהתאמה.

הבהלה שנרשמה אתמול בוול סטריט נמשכה בירידות בבורסות אסיה, בהובלת מדד ניקיי 225, שנפל בבורסה של טוקיו ב-2.3%.

"שורש הירידות כרגע הוא מה שקורה בשוק האג"ח האמריקאי", טוען רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי. "זה המניע לכל האירועים האחרונים בשווקים".

ואכן, התשואה על אג"ח ארה"ב לעשר שנים עלתה במהירות ל-4.8%, לאחר שבתחילת 2023 עוד עמדה על 3.57%. אך עיקר הדרמה האחרונה התרחשה מאז סוף אוגוסט, אז עמדה התשואה על 4.17%. היה זה לאחר שבתחילת אוגוסט הורידה סוכנות פיץ' את דירוגה של ממשלת ארה"ב מדירוג מושלם (AAA) לדרגת AA+.

"הייתה בשבועות האחרונים עלייה די מהירה בחלקים לטווחים הארוכים של איגרות החוב", מציין גוזלן. הסיבה היא ההבנה המתחזקת בשווקים שהכלכלה האמריקאית דווקא חזקה ממה שציפו. "התובנה הזו קיבלה תמיכה נוספת, לאחר פרסום נתוני משרות חזקים לאחרונה. בשוק ציפו שתהיה התקררות של שוק העבודה, שתוביל להורדת האינפלציה ובהמשך גם של הריבית. התחזיות האלה קיבלו בעצם 'כתף קרה'".

השווקים סברו בתחילה שהעלאות הריבית הולכות להסתיים, וכי הורדת הריבית יחסית קרובה. אבל כל התזה הזאת, מציין גוזלן, "כרגע נחלשה. לכן רואים את התאמת התשואות בעיקר בארה"ב, שסוחבת איתה את כל העולם. עם זאת, באירופה ההשפעה יחסית חלשה יותר. המגמה בשווקים מובילה גם להתחזקות הדולר בעולם. מעבר לנתוני הפעילות בארה"ב יש את נושא הגירעון שם, ונרשמה עלייה בהיקפי ההנפקות של החוב הממשלתי. זה אומנם לא מכתיב את עליית התשואות, אבל בהחלט תורם לה".

לכל זאת מתווספת גם דרמה פוליטית, לאחר שהשבוע הודח יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארת'י. ההדחה, חסרת תקדים בהיסטוריה של ארה"ב, תשעה חודשים לאחר שמונה - גם כן בהליך רצוף קשיים ומחלוקות - עלולה להגביר את האי-יציבות הפיסקאלית במדינה. מבחינת השווקים, משבר תקרת החוב, שזה רק עתה נראה היה שהגיע לפתרון מסוים, שוב עלול להתעורר.

"כרגע הגברת הנפקות האג"ח של ממשלת ארה"ב, בשילוב צמיחה כלכלית חזקה יותר, לוחצות את החלק הארוך באג"ח. התוצאה היא שיתר הנכסים (כמו מניות, ח' ש'), עושים את ההתאמה".

מבחינת המשקיעים, יש לציין, ככל שהתשואות שהם מסוגלים לקבל על אג"ח ממשלתיות או על פיקדון סולידי מטפסות, כך האטרקטיביות של המניות יורדת, והכסף "יוצא" מהבורסות.

נוסף על כך, ריביות גבוהות יותר מייקרות את עלויות המימון של הפירמות, ושוחקות את הרווחיות העתידית שלהן, דבר שגם הוא מוביל לתמחור המחודש. "שוק המניות עדיין לא עשה להערכתי את מלוא ההתאמה לסביבת התשואות החדשה של האג"ח הממשלתיות", סבור גוזלן. "כך שזה תהליך שנמשיך לראות בתקופה הקרובה".

ההשפעה בתל אביב נקודתית ומתונה יותר

בבורסה בתל אביב, עם זאת, ההשפעה האמריקאית נראית בינתיים נקודתית ומתונה יותר. גוזלן סבור, כי "חלק מזה נובע שהתנתקנו קצת מהקורולציה העולמית, על רקע המשבר המשפטי-פוליטי אצלנו. ועדיין, קשה לשוק המקומי להיות אדיש. גם בשוק האג"ח המקומי נרשמה עליית תשואות, ואנחנו רואים גם התחזקות של הדולר ביחס לשקל".

"אנחנו לפני חודש שהמשתנה המקומי בו יהיה די דומיננטי בשוק. יש את ההחלטות של ביהמ"ש העליון, לאן תיקח אותן הממשלה, ייפתח מושב החורף של הכנסת, יש את סוגיית מינוי הנגיד הבא והחלטות חברות הדירוג הבינלאומיות. כל זה מציב סיכון לנכסים המקומיים, שבינתיים מתפקדים טוב, אולי גם בזכות תקופת החגים (דלת-הפעילות, ח' ש')".