"חברות מבטלות טיסות שעות לפני ההמראה, כל כרטיס שנקנה יתבטל"

חברות התעופה הזרות ביטלו את טיסות לישראל בעקבות המלחמה, מה שגלגל עומס אדיר על חברות התעופה הישראליות • ישראלים התקועים מחוץ לישראל מספרים על האתגרים ועל המורכבות • חברות התעופה מבטיחות מענה ומתעדפות לפי חשיבות, ומבקשות מהציבור סבלנות • הצעירים שמנסים לעזור למילואימניקים לחזור הביתה: "המטרה של כולנו זה לנצח"

ביטולי טיסות בנתב''ג, ביום ראשון / צילום: Reuters, Anadolu Agency
ביטולי טיסות בנתב''ג, ביום ראשון / צילום: Reuters, Anadolu Agency

הימים האחרונים היו קשים לאזרחי המדינה והמערכה נמשכת, כאשר בישראל מתמודדים בגבורה רבה. על אף שהמדינה מוצפת באתגרים ובעיות, אנו עדים לאזרחים נהדרים שיוצאים מגדרם כדי למצוא פתרונות ולסייע לכל מי שצריך בתחומים שונים. עם זאת, בשל העובדה שחברות התעופה הבין־לאומיות השונות ביטלו טיסות, ישנם ישראלים רבים הנמצאים בחו"ל ומתקשים לחזור ארצה. עומס רב נרשם על חברות התעופה הישראליות, המתגייסות לטובת המדינה והאזרחים ככל שהן יכולות.

יש לכם טיסה? זה מה שצריך לדעת לגבי כניסה ויציאה מישראל השבוע
המפולת בת"א ריסקה את מניות התעופה והתיירות

ישראלים רבים מנסים למצוא דרכים להגיע לישראל. אם מהיעד בו הם נמצאים אין טיסות חזרה לישראל, הם מחפשים מהיכן יש טיסות של חברות התעופה הישראליות ומנסים להגיע ליעדים הללו - כמו אתונה, לרנקה, סלוניקי ועוד. בשל המצב המורכב, זה עדיין לא מבטיח את החזרה לישראל ולא בטוח שהטיסה לא תבוטל, אבל הישראלים מנסים למצוא דרך לחזור לישראל.

בשל המצב הביטחוני הקשה, חברות התעופה נותנות עדיפות ברורה לאנשים שקיבלו צו 8, או למשפחות שצריכות לחזור עקב אסון. החברות הישראליות, בדומה לאזרחי המדינה, מנסות להתגייס ככל שניתן. הן פועלות רבות כדי למצוא את אלו עם צווי 8 ומשרתי ביטחון ורפואה שנדרשים, כדי לאפשר להם מקום על המטוס ולחזור לישראל. חברת ישראייר מפרסמת טיסות חילוץ נוספות, מלרנקה, מאתונה, מרומא ומקורפו. חברת ארקיע תגברה את מרכז ההזמנות גם למענה אנושי, כדי להתמודד עם הנפילות של האתר ושל דרכי ההתקשרות הדיגיטליות.

מערך ההתנדבות שבנו הצעירים כדי למצוא טיסות עבור המילואימניקים

מאיה מלמד, בת 22, כבר ארבעה חודשים נמצאת בדרום אמריקה, ועושה את הטיול הגדול אחרי הצבא. היא כעת נמצאת בפרו, ומספרת לגלובס על המיזם שפתחו

"התחילו ההתראות על אזעקות והיינו עם חברים טובים מיחידות מובחרות", מספרת מלמד. "ניסינו להתאפס, התחלנו להבין שיש מצב רציני בארץ. התחלנו לחפש דרכים לדאוג להם לחזור לארץ, והבנו שיש פה מצב קשה - ושפיזית, אין איך להביא אותם". המנהל הראשי של המיזם והוגה המיזם הוא אריאל צירין.

זה גרם להם לשלוח הודעה לכל מי שהם מכירים, ולראות איך אפשר לקדם טיסות. הם הגיעו לחברות תעופה, לשגרירים ברחבי העולם, למשרד החוץ, וגם לחברת אמסלם - החברה שהייתה אחראית על חילוצים בתקופת הקורונה. נכון לעכשיו, יש להם כ-200 מתנדבים פעילים שמסייעים בכל מה שצריך באופרציה הזו.

איך השיטה עובדת? הם פתחו קבוצות וואטסאפ, שם כל קבוצה מרכזת מדינה או אזור. לכל קבוצה יש מנהל האחראי להעביר לשם את כל המידע שיש באותו אזור. הם מבצעים רישום של כל האנשים שבאזור ובודקים למי יש דרכון, ויזה, מי קיבל צו 8 ואת כל הפרטים הרלוונטיים - ולפי הרשימות האלו הם מתקדמים. "אנחנו עם אנשים גדולים וטובים שמנסים לעזור לנו. יש מנהל לכל יבשת, יש נציג בכל מדינה, והוא הצינור שלנו לאנשים שצריכים את העזרה ולישראלים שרוצים להגיע לארץ". הם מפיצים את הקישורים בינם לבין עצמם ונכנסים כך לקבוצות רלוונטיות.

דרך החמ"ל שהקימו, הם מקדמים טיסות ומחפשים תורמים שיממנו את הטיסות הללו - עד כה, הם הצליחו לארגן שבע טיסות. מלמד מספרת שהם ארגנו שתי טיסות מניו יורק, ועכשיו פועלים כדי לארגן עוד אחת מלוס אנג'לס. הם כמובן פועלים כדי להגדיל את המספר. "כאן מפרו, בהמשך השבוע, יש טיסה מסובסדת מתורם אנונימי, כעת מכרטסים את האנשים".

"המטרה של כולנו זה לנצח"

אחרי שעולה הדרישה ויש להם רשימות עם מספיק אנשים, הם משוחחים עם שגריר או עם גורם אחר רלוונטי, שמעביר את הפנייה למי שצריך, וכך נוצרת השיחה עם מנכ"לים של חברות תעופה. "אנחנו צריכים לפעול מהר יותר ומהרבה יותר מקומות", מסבירה מלמד. "תוקפים אותנו מכל המקומות. המטרה שלנו היא לעזור למדינה איפה שאפשר, בזמן שהם מנהלים את המלחמה. אם אני יכולה לעשות את זה ולקדם את מה שצריך, אז נעשה את זה. המטרה של כולנו זה לנצח".

יתרה מכך, מלמד משבחת את חברות התעופה הישראליות שמסייעות. "שמענו על לא מעט מקרים, שעל בסיס מקום ריק, חברות התעופה מאשרות להכניס אנשים שקיבלו צו 8 ללא עלות. אני מציינת במיוחד את אל־על, שבחוויה שלנו מאוד עוזרת בקטע הזה".

חני תוראן, שנמצאת בהודו כרגע, יצאה לפני שבוע לטיול הגדול. היא מרכזת את כל הפעילות באירופה, אבל לצד זאת הם מחפשים תורמים. "יש חיילים שאין להם כסף בחשבון הבנק כדי לקנות כרטיס, או שהם שילמו יותר מדי כסף כדי לרכוש כרטיס בעלות מוגזמת כדי לחזור לישראל. אנחנו מקדמים את המאמץ של גיוס כמה שיותר תרומות".

איך זה עובד? תורם פוטנציאלי פונה לחני למספר 055-668-8697, והם מאמתים את זהותו. "אנחנו עושים שיחה עם התורם, בוחנים את המסמכים, מדברים עם החייל, ורק ברגע שיש אימות מחברים ביניהם. אנחנו לא מעבירים מספרים לפני שעושים את התהליך הזה. למעשה, אנחנו יוצרים את התיווך בין התורמים לחיילים".

בחברת אל־על עושים מאמצים כדי לתת מענה לישראלים שרוצים לחזור לישראל ולמשרתי המילואים והרפואה שנדרשים בישראל. הם פועלים רבות ברשתות החברתיות כדי להציג מידע על טיסות חדשות שצורפו, תגברו את מוקדי השירות שלהם, ומבקשים מהציבור להתאזר בסבלנות עד לקבלת מענה. באל־על אף הדגישו שהם מורידים את מחירי הטיסות למינימום האפשרי, וכי המחירים ממשיכים להתעדכן. יתרה מכך, בחברה מעדכנים כי נותרו מקומות בודדים לטיסות בימים הקרובים, וכי הם מאמינים כי בהמשך השבוע יהיה יותר היצע.

בגלל שטיסות רבות מתבטלות ואחרות מתווספות והמצב הוא מאוד פלואידי, קשה לכמת במבט לאחור כמה טיסות עד כה בוטלו מכלל החברות. ההערכות כרגע הן כי עד כה, מאות טיסות בוטלו ועשרות חברות תעופה מבטלות. לפי מעקב של "טיסות סודיות", החברות הישראליות כמו אל־על, ארקיע וישראייר, ממשיכות להפעיל את כלל הטיסות כמתוכנן, לצד טיסות חילוץ שמתפרסמות.

לפי העדכון שלהן, חברות כמו איזיג'ט, איטה, אייגאן איירליינס, אייר אינדיה, אייר מלטה, אייר פראנס, אייר קנדה, איתיחאד, אמריקן איירליינס, דלתא אייליינס, ווייז אייר, וויוינג, יונייטד, לופטהנזה, ראיינאייר, סוויס ועוד - הודיעו על ביטול כלל הטיסות שלהן לימים הקרובים. מולן, אייר סיישל, אמירייטס, אתיופיאן איירליינס, בולגריה אייר, בלו ביירד, בריטיש איירוויז, היינאן איירליינס, טוס איירוויז, טורקיש איירלינס, פליי דובאי ועוד - הטיסות שלהן, ככל שידוע כרגע, ממשיכות כסדרן.

משרד החוץ פנה לישראלים השוהים בחו"ל ומבקש מהם למלא פרטים בטופס מקוון הנמצא באתר הממשלתי שלהם. בטופס, מנסים להבין אם פנו לחברת התעופה וקיבלו מענה, האם ממלא הטופס קיבל צו גיוס בשל המצב ועוד. במשרד החוץ מבהירים כי אין במילוי טופס המדובר כדי להבטיח קיומה של טיסה זו או אחרת, או כדי להבטיח מקום על טיסה שנקבעה או מימון כלשהו.

"למה אני צריכה לשלם המון כסף כדי להחזיר את הילד שילחם?"

איריס טיילה עם בן זוגה ושני הילדים שלו בגרמניה. אחד הילדים הוא מפקד בצהל שהצוות שלו כרגע בעזה, והשנייה עובדת בחברת רפאל, ואמרו לה שהיא נדרשת חזרה בישראל. איריס מספרת על המסלול שעשו: "היינו על טיסה מבאדן באדן של ריינאייר. אחרי 15 דקות באוויר, הודיעו לנו שאנחנו חוזרים. משם עברנו לשטרסבורג, שכרנו רכב והגענו לנירנברג כדי להגיע לסלוניקי - ומשם אמרו לנו שיש טיסות לישראל. אנחנו ממתינים כל היום לטיסה של ארקיע, וכשמגיעה השעה, אומרים לנו שאין מקום על המטוס חזרה לישראל". לדבריה, כל המסלול הזה עלה להם בסביבות 14 אלף שקל.

"אף אחד לא מפצה אותנו על הסכומים האלה", אמרה איריס. "אני שואלת את המדינה - למה אני צריכה לשלם המון כסף כדי להחזיר את הילד שילחם? יש פה תחושה של נטישה מצד מדינת ישראל. אני מוציאה כספים מכיסי, ואין לי עוד כסף להישאר. אני יועצת משכנתאות עצמאית, ואני באמת לא יודעת מה לעשות". בארקיע אמרו לגלובס כי בוחנים את המצב שם ויעדכנו.

ניצן, בת 44, מטיילת עם בתה בת ה-16 בליסבון. אחרי שישה ימים שם, כשרצו לחזור לישראל, התחילו את הטיסות לישראל באמצעות חברת התעופה ויולינג, דרך קונקשן בברצלונה - אך כשנחתו שם גילו שהטיסה בוטלה. "בדקנו אפשרויות אחרות, וראינו שהציעו לנו אפשרות של 3-4 קונקשנים, והם רצו שנוסיף כסף רב. לא רצינו להסתמך על חברה בין־לאומית שלא בטוח תשלים את הטיסה", הסבירה בשיחה עם גלובס.

בגלל העומס הברור, אתרי החברות הישראליות קרסו, ולמשך שעות לא היה גישה אמיתית למענה. "נכון לעכשיו, אפשר להזמין טיסות לעוד כמה ימים, חברים שלנו הזמינו טיסה דרך אל־על בברלין, לעוד חמישה ימים. הטיסות האלו מתמלאות במהירות", מספרת ניצן. ניצן וביתה החליטו לחפש מדינה אחרת, ומצאו טיסה ממדריד, "כרטיסי הטיסה היו מאוד יקרים. 2,000 שקל כיוון לכרטיס. אך ברגע שרצינו לצאת לשם, הודיעו לנו בישראייר שהטיסה בוטלה". כרגע הן שוקלות לטוס לאתונה, כי "משם יש יותר טיסות חזרה לארץ, וגם מתקרבים יותר לישראל. גם החברות מפרסמות שהן עושות משם טיסות חילוץ או שאמורים להוסיף עוד טיסות משם".

אוהד אפרימה לקח את משפחתו, אשתו, בנותיו, חתניו ונכדיו לחופשת סוכות בחול בבודפשט. הוא וביתו נופר שוחחו עם גלובס. "היינו אמורים לחזור לישראל ביום ראשון אחר הצהריים בסביבות 4 עם וויז. הם ביטלו לנו, ומאז אנחנו לא מצליחים להשיג כרטיסי טיסה בארץ. ועד שכן מצליחים למצוא כרטיסים, בגלל שאנחנו כמות גדולה של אנשים כאן, עלויות הכרטיסים יכולה לנוע בין 500-700 דולר לאדם או 16 אלף שקל למשפחה עם קונקשן". הם מספרים כי בבודפשט יש מעל ל-500 ישראלים שבוטלו להם הטיסה. "הקונסול של בודפשט כתב הודעה שהם מנסים לעשות מאמצים כדי להחזיר את הישראלים בטיסות חילוץ, שמנסים לתגבר את הטיסות ולראות מה אפשר לעשות".

נופר מספרת לגלובס עד כמה זה קשה להיות רחוק מהבית בזמנים כאלו: "התחושות לא פשוטות, ודומות למה שמלוות את מי שבארץ. יש חוסר־ודאות, קשה לעקוב אחרי החדשות, אם רואים פה משהו אז רואים CNN וזה לגמרי שונה ממה שרואים בארץ. אנחנו מחוברים לטלפונים כל הזמן, ושומעים על אנשים שנעדרים או מתים. כשמסתובבים פה ברחוב, מסתכלים שמאלה וימינה - ולכן לא יוצאים הרבה מהדירה".

אמה, בת 16, נמצאת כעת בברלין עם משפחתה. הם כבר היו בדרך לישראל, אך חברת ריינאייר עשתה אחורה פנה. "העלו אותנו לטיסה, הכל כרגיל. ואז בערך שעה וחצי באמצע הטיסה, הודיעו לנו שאין אישור לנחות בארץ, המטוס הסתובב והחזירו אותנו לברלין". גם היא ומשפחתה רכשו כרטיסים דרך חברת אל-על להמשך השבוע כדי לחזור לישראל. היא משתפת עם גלובס על הקושי במרחק: "המצב ממש קשה לי, אני חד־משמעית מעדיפה להיות בישראל. אם הייתי בארץ עכשיו, הייתי יכולה לתרום - להתנדב בצופים או בכל מיני יוזמות שיש בארץ. זה מרגיש חסר־אונים להיות מחוץ לישראל כשיש מלחמה בארץ. אני מנסה שלא לחשוב על זה, אבל זה קשה".

"מרגיש יותר בטוח להישאר בחו"ל, אבל מצד שני הבית רחוק"

בני הזוג רועי ומיכל נפשו באיסטנבול, אז דחו להם את הטיסה ולבסוף ביטלו אותה. "כשביטלו לנו את הטיסה שהייתה דרך חברת בת של טורקיש איירליינס, לא היה למי לפנות, ופשוט זרקו אותנו בשדה. ניסינו לפנות לחברות התעופה בהודעה בוואטסאפ, לא ענו לנו. ניסינו לפנות לחדר המצב של משרד החוץ, עשינו רשימה של אנשים שנתקעו בטורקיה, אבל לא קרה עם זה הרבה", הם מספרים לנו. הם הבינו שכדאי להתרחק ממדינה מוסלמית, ואף שמעו שיש הפגנות בעד חמאס בטורקיה. הם משתפים שהיה מתח בשדה התעופה, מה שגרם להם לצאת ליוון אחרי 20 שעות בשדה התעופה שם.

אמרו להם לחפש מדינות אחרות עם תדירות גבוהה יותר של טיסות, וכך הם הגיעו לסלוניקי. הם מצאו טיסה לישראל, שנדחתה כבר משעות הבוקר לערב, והם מחכים לקבל עדכונים. מיכל היא מטפלת באומנות, כך שיש לה מטופלים ואירועים שהיא צריכה להגיע אליהם. "זה נורא קשה, מבחינה רגשית, זה נורא מוזר וקשה להבין שרחוקים מהבית ומהמשפחה, ורחוקים מהזוועות האלו שקורות. מצד אחד, מרגיש יותר בטוח להישאר בחו"ל, אבל מצד שני הבית רחוק". רועי אומר: "דיברנו עם המשפחה והחברים, והתחילו להגיע לאט לאט סיפורים ברשת החברתית. לי זה הרגיש רחוק ולא הרגיש אמיתי. רק בשעות הערב נופלת ההבנה שזה אמיתי ובאמת קורה".

ישנם גם עצמאיים שתקועים בחוץ לארץ, כך שכל יום של איחור שלהם, הם מאבדים הכנסה. אלכסנדר בן ה-59, טס לחופשה, והיה אמור לשוב מפולין לישראל. הטיסה שלו, שהייתה של חברת וויז, בוטלה. "החברה מבטלת את הטיסות, ויש טיסות זמינות לימים הבאים. הבעיה היא שהחברה מבטלת את הטיסות 10 שעות לפני הטיסה עצמה, אז ככל הנראה שכל טיסה שארכוש לא תתקיים". אלכסנדר עובד עצמאי בתור חברת הובלות. "אני חייב להיות בישראל כדי לעבוד. ככל שאני מאחר להגיע לישראל, אני מפסיד כסף".