החברה שמנטרת פרופילים חשודים מצאה את עצמה מאתרת נעדרים

היקף המידע הכוזב שמתגולל כעת ברשת גדול מתמיד • דן ברמי, מנכ"ל חברת הסייבר סיאברה, מספר: "הוצפנו במאות אלפי פריטי מידע כוזב, אלה רמות שהן מעל לכל מה שדמיינו אי פעם" • "עיקר התוכן הוא ויזואלי - אנחנו רואים פחות טקסט מאשר בעבר - והוא מפעפע בעיקר בטיקטוק ובאינסטגרם", הוסיף

נפח המידע הכוזב המסתובב ברשתות תפח פי 10־20 מאז פרוץ המלחמה / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
נפח המידע הכוזב המסתובב ברשתות תפח פי 10־20 מאז פרוץ המלחמה / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

מערך הסייבר הישראלי שחרר שעות לאחר פרוץ המלחמה הודעה מרגיעה לפיה הוא מבהיר כי "בשלב זה אין מתקפת סייבר ספציפית הקשורה למצב הנוכחי". המסר כוון לתחום האחריות של המערך: התשתיות הקריטיות במדינה, כמו זו של חברת החשמל, מקורות או מערכות המידע בבנקים. אלא שהיקף המידע הכוזב שמתגולל כעת ברשת גדול מתמיד. דן ברמי, מנכ"ל חברת הסייבר סיאברה שמנטרת את השיח ברשתות החברתיות ומתמחה בזיהוי פרופילים מזויפים ו"פייק ניוז", מספר לגלובס כי נפח המידע הכוזב המסתובב ברשתות תפח פי 10־20 מאז פרוץ המלחמה בשבת. "הוצפנו במאות אלפי פריטי מידע כוזב, אלה רמות שהן מעל לכל מה שדמיינו אי פעם".

דעה | עמוס ידלין: זה התרחיש הכי מסוכן של המלחמה וכך יש להיערך אליו 
חגיגות וחלוקת ממתקים: באירופה מתקשים להתמודד עם גילויי התמיכה בחמאס 

לא רק לשם תודעה כוזבת

ברמי, שסייע לאילון מאסק לאתר פרופילים מזויפים בעת שרכש את טוויטר, מדבר על מסרים מזויפים וסרטונים מטעים שמטרתם לא רק לטעת תודעה כוזבת, אלא גם לסייע למעשי טרור. "ישנם סרטונים מיישובים ישראלים שצולמו בעבר עם מסרים שמעודדים את התושבים לצאת מהבתים לאחר שמובטח להם כי המחבלים חוסלו והרחובות בטוחים", הוא מספר. "עיקר התוכן הוא ויזואלי - אנחנו רואים פחות טקסט מאשר בעבר - והוא מפעפע בעיקר בטיקטוק ובאינסטגרם, מעט פחות בפייסבוק ובטוויטר, והמאסה שלו התנפחה מעל לכל מה שאני דמיינתי אי פעם". כדוגמא הוא מביא את פרופיל הטוויטר של פרופיל בשם מוחמד טאהא אשר צייץ מדי כמה דקות ציוץ המכיל פייק ניוז בערבית ובאנגלית מאז פרוץ המלחמה.

בימים האחרונים הוסבה חלק מפעילות החברה לאיתור נעדרים ושבויים על בסיס ניתוח של אובייקטים בתמונות, הצלבות, ושימוש במדע נתונים. לדברי ברמי, החברה פועלת כחלק מרשת של אנשי מקצועי שעוסקים בסיוע לכוחות הביטחון. עד כה הסריקות התבצעו בעברית, אנגלית וערבית, ועזרו בבניית מאגר של מעל 100 אלף תמונות וסרטונים אשר נועדו למטרת זיהוי פנים של נעדרים ומתן עזרה במאמץ של זיהויים ומציאתם ברחבי הרשת.

סייאברה לא לבד בפעילות זו: גם חברות סייבר ישראליות אחרות דוגמת סייבר סיקסגיל שמנטרת מידע בדארק נט - רשת האתרים המכילה תוכן עברייני - פועלת לאיתור נעדרים, וגם החמ"ל האזרחי - שמו של ארגון הגג של הארגונים האזרחיים שפעלו קודם במסגרת המחאה - בהם אחים לנשק וכוח קפלן - פתח גם הוא חמ"ל לזיהוי נעדרים על בסיס אמצעים טכנולוגיים.