בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניית אקסון צללה ביותר מ-3.5%

המשקיעים נוהרים לאגרות החוב הממשלתיות באירופה ובארה"ב והתשואות שלהן יורדות בחדות • מחירי הנפט יורדים קלות והדולר נסחר ללא שינוי מול סל המטבעות • בקרן המטבע חוששים מפגיעה בצמיחה העולמית כתוצאה מהמלחמה בישראל

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

אחרי יום הפכפך, נעילה ירוקה בוול סטריט: דאו ג'ונס עלה ב-0.19%, S&P 500 עלה ב-0.42% והנאסד"ק עלה ב-0.71%.

מניית אקסון  צללה ביותר מ-3.5% וגם מניות טסלה  ונטפליקס  ירדו.

מניית אנבידיה  עלתה וכך גם מניות אפל , מטא (פייסבוק) , פיוניר נצ'וראל ריסורסס , מיקרוסופט , אמזון  ואלפאבית (גוגל) .

21:55

לאחר פרסום הפרוטוקולים של הפד - מסכים ירוקים בוול סטריט: דאו ג'ונס יציב, S&P 500 עולה בכ-0.1% והנאסד"ק עולה בכ-0.4%.

מניית טסלה  יציבה, מניית אקסון מובייל  צוללת ומניית נטפליקס  רושמת ירידה משמעותית.

מניות אנבידיה , פיוניר נצ'וראל ריסורסס , אפל , אמזון , אלפאבית , מטא  ומיקרוסופט  עולות

21:10

הפרוטוקולים מישיבת הוועדה המוניטרית הפד בסוף חודש מתפרסמים היום (ד'). בישיבה הוחלט אז לא להעלות את הריבית בארה "ב ולהשאירה בטווח של 5.25%-5.5%.
בפרוטוקולים מובא כי הוועדה סוקרת את מצבה החיובי של הכלכלה בארה"ב: "הנתונים הזמינים בעת הישיבה מראים כי הצמיחה בארה"ב עולה בקצב יציב ברבעון השלישי של השנה". הדוח הראה כי סקירת הנתונים בוועדה הצביעה על שוק עבודה הדוק והאינפלציה נחשבת עדיין גבוהה בעיני הפד.

עם זאת, בשונה מהחלטות קודמות, בפד היו חלוקים בדבר הצד הבא, כאשר חלק מבכיריו סוברו שיש טעם להעלות את הריבית במשק האמריקאי פעם נוספת. דבר שעליו הייתה הסכמה כוללת הוא שהריבית תישאר גבוהה ולאורך זמן רב יותר. המסקנה שעלתה בשלב זה היא שהפד יצטרך לפעול ב"זהירות רבה" בהמשך השנה. הפעולות הבאות, כמו פעמים עברו, יסתמכו על הנתונים המגיעים מפגישה לפגישה.

עוד נתון חשוב העולה מהפרוטוקולים הוא שהאזרח הפרטי המשיך לצרוך ולבזבז. בפד העלו את החשש שהתנאים המגבילים במערכת הפיננסית יחלו להקשות על האזרח, זאת כאשר בחודש ספטמבר חזרו לגבות את תשלומי חוב הלימודים בארה"ב.

20:25

נמשכת המגמה המעורבת בוול סטריט: דאו ג'ונס יורד ב-0.3%, S&P 500 יורד בכ-0.2% והנאסד"ק עולה ב-0.2%.

19:00

נעילה מעורבת באירופה: דאקס עלה ב-0.24%, פוטסי ירד ב-0.11%, קאק ירד ב-0.44% ויורוסטוק ירד ב-0.09%.

מניית דויטשה בנק ירדה ב-0.55%, דויטשה טלקום עלתה ב-0.34%, באייר עלתה ב-0.21%, מרצדס עלתה ב-0.37%, סימנס עלתה ב-1.04, ב.מ.וו עלתה באחוז, הרמס ירדה ב-1.07, לוריאל ירדה ב-0.24%, פובליסיס עלתה ב-0.91%, לוידס ירדה ב-0.22%, וודאפון עלתה ב-0.15%, ברקליס עלתה ב-0.33% וברטיש טלקום עלתה ב-1.14%.

וול סטריט עברה למגמה מעורבת: דאו ג'ונס יורד ב-0.1%, S&P 500 יציב והנאסד"ק עולה ב-0.2%.

16:30

המסחר בוול סטריט התחיל בעליות: דאו ג'ונס עולה בכ-0.4%, S&P 500 עולה בכ-0.4% והנאסד"ק עולה בכ-0.6%.

מניית טסלה  עולה וכך גם מניות אנבידיה , פיוניר נצ'וראל ריסורסס , אפל , מטא (פייסבוק)  ואמזון .

מניית אקסון מובייל  צוללת לאחר שהודיעה על רכישת חברת הפצלים פיוניר תמורת 60 מיליארד דולר.

מדד המחירים ליצרן בארה"ב עלה בחודש ספטמבר ב-0.5% ובשנה האחרונה הוא עלה ב-2.2%, זאת מעל צפי הכלכלנים לעליה חודשית של 0.3% ועליה שנתית של 1.6%. מדובר בהאצה באינפלציית המחירים ליצרן, כאשר מדובר במדד שנחשב מקדים למדד המחירים לצרכן.

מחר יתפרסם מדד המחירים לצרכן כאשר הצפי הוא לעליה של 0.3% בחודש ספטמבר ועליה שנתית של 3.6% (ירידה קלה מ-3.7% בחודש שעבר).

הערב בשעה 21:00 צפוי להתפרסם פרוטוקול ישיבת הפד האחרונה, שבה החליט הבנק המרכזי האמריקאי להשאיר את הריבית ללא שינוי.

מחירי הנפט יורדים בכ-1% כאשר חבית גולמית WTI נסחרת במחיר של 85.1 דולר ואילו חבית מסוג ברנט נסחרת במחיר של 86.9 דולר.

תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב נסחרת במגמה מעורבת כאשר התשואה על אג"ח ממשלתית לשנתיים עולה ל-5.01% ומנגד התשואה ל-10 שנים יורדת ל-4.597%.

16:10

אקסון מובייל  ברכישת ענק - תרכוש את חברת הפצלים פיוניר תמורת 60 מיליארד דולר. בכך ענקית הנפט תגדיל את התפוקה שלה ב-4.5 מיליון חביות ליום. מדובר בעסקה הגדולה ביותר של החברה מאז רכשה את מובייל לפני 20 שנה. מניית אקסון מובייל מגיבה בירידה של 3.2% בטרום מסחר. פיוניר עולה ב-1.6% לאחר שכבר זינקה ב-10% עם דליפת העסקה בשבוע שעבר.

באקסון מובייל מצפים לסינרגיה בהיקף של 2 מיליארד דולר בשנה. אקסון מובייל נסחרת לפי שווי של 440 מיליארד דולר ואילו פיוניר לפי שווי של 55 מיליארד דולר.

מניה נוספת שמרכזת עניין היא חברת האנרגיה אנרג'יאן . מניית החברה שמחזיקה במאגר כריש ותגליות תנין ואולימפוס ממשיכה לסבול מתנודתיות חריפה מאז תחילת המלחמה בדרום. בעקבות האירועים, המשקיעים מבינים שיש סיכון ממשי למאגרי הגז וכי לא בטוח שצה"ל יהיה מסוגל להגן עליהם בזמן אמת. לדברי גורמים בשוק הגז, זו תוספת סיכון שלא הייתה קיימת עד שבת האחרונה והפכה כעת לאיום ממשי. כעת אנרג'יאן מאבדת 5.5%. שלשום היא איבדה 17.6% מערכה ואתמול היא תיקנה חלקית.

14:40

הכלכנלנית הראשית של קרן המטבע הבינלאומית (IMF), ומי שנחשבת למספר 2 בארגון, פרופ' גיטה גופינת, חוששת שהמלחמה מול חמאס עלולה להוביל לעלייה באינפלציה ולעצור את הצמיחה העולמית, אם המלחמה תתגלגל למשהו רחב יותר שיגרום לעלייה משמעותית במחירי הנפט.

"על פי מודלים של ה-IMF, עליה של 10% במחירי הנפט מעלים את האינפלציה ב-0.4 נקודות אחוז שנה קדימה", אמרה גופינת לבלומברג. לדבריה, זה יוביל לירידה של 0.15 אחוז בתפוקה העולמית. עם זאת, הוסיפה כי נכון לעכשיו "קצת מוקדם לדעת את ההשלכות המלאות של הסכסוך, והרבה יהיה תלוי אם הוא יזלוג למדינות אחרות".

12:55

ברקע המלחמה בישראל והחשש מהסלמה גם בגזרה הצפונית, אגרות החוב הממשלתיות באירופה ובארה"ב מרכזות עניין רב בקרב המשקיעים שרואים בהן נכסים בטוחים. כפועל יוצא מכך תשואת האגרות צונחת. בארה"ב למשל התשואה על האג"ח הממשלתיות לעשר שנים יורדת בכעשר נקודות בסיס ועומדת על 4.56%. גם בגרמניה ובבריטניה נרשמת מגמה דומה.

החשש בקרב המשקיעים הוא שהמלחמה אליה נקלעה ישראל עלולה להתרחב לגזרות נוספות ולהשליך בין היתר על אספקת הנפט העולמית. בשלב זה, מחירי הנפט יורדים בכחצי אחוז, כשמחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר. החוזים העתידיים על מדדי המניות בארה"ב נסחרים כעת בעליות קלות.

כשהמדינה בשיתוק, האם אנחנו בדרך לדפלציה? | ניתוח גלובס 

בבורסות אירופה נרשמת כעת מגמה מעורבת, לאחר שאתמול נרשם היום הטוב ביותר זה כמעט שנה. הדאקס הגרמני והפוטסי הבריטי נסחרים כמעט ללא שינוי, והקאק הצרפתי יורד בקצת יותר מחצי אחוז. מי שמרכזת עניין גבוה היא מניית לואי ויטון  שיורדת ביותר מ-6% לאחר שדיווחה על האטה בצמיחת ההכנסות ברבעון השלישי ובתשעת החודשים הראשונים של השנה.

מדד הדולר האמריקאי (DXY) נסחר כמעט ללא שינוי מול סל המטבעות, ומתחילת השנה עלה בכשני אחוזים. שער הדולר-שקל עומד על 3.95 - עלייה של כשלושה אחוזים מתחילת השבוע ושל 12% מתחילת השנה.

10:20

פתיחה שלילית בבורסות אירופה. מדד הדאקס יורד בכ-0.2%, הפוטסי רושם ירידה של כ-0.1%, והקאק מאבד מערכו כ-0.8%.

מניית ענקית המותרות LVMH (לואי ויטון) יורדת כעת בכ-6%, לאחר שהחברה פרסמה כי הצמיחה בהכנסות שלה במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2023 עומדת על 14%, לעומת נתון של 20% שראתה החברה בתקופה המקבילה אשתקד.

מדד המחירים לצרכן בגרמניה שפורסם היום (ד') נותר על כנו ועומד על קצב חודשי של 0.3%, בהתאם לצפי התחזיות.

באסיה, המגמה החיובית נמשכת. מדד הקוספי ננעל בעלייה של כ-2%, הניקיי ננעל בעלייה של כ-0.6% ושנחאי ננעל בעלייה קלה של כ-0.1%. מדד ההנג סנג רושם עלייה של כ-1.2%.

המסחר בחוזים העתידיים על מדדי בורסות ארה"ב מתנהל בעליות קלות.

8:45

בורסות אסיה נסחרות כעת במגמה חיובית: מדד ההנג סנג עולה בכ-1.5%, הקוספי מטפס בכ-2.2%, הניקיי רושם עלייה של כ-0.7% ומדד שנחאי עולה קלות בכ-0.2%.

מדד הקוספי מגיע היום לשיא של שבועיים, לאחר שקיבל תנופה מהעלייה במניה של סמסונג אלקטרוניקס. החברה מצפה לירידה של 78% ברווח התפעולי של הרבעון השלישי של 2023, כאשר תחזית החברה הייתה מעט טובה יותר מצפי האנליסטים, שחזו ירידה של 80%. מניית החברה כעת עולה בכ-3%.

בין המניות הבולטות לחיוב במסחר, ניתן למצוא את סופטבנק שמוסיפה לערכה בכ-2.5%, מאזדה שעולה בכ-2%, ניסאן שמטפסת בכ-1.7%, טוקיו אלקטריק פאוור שרושמת עלייה של כ-3.3% ואדוונטסט שעולה בכ-2.6%.

בין המניות הבולטות לשלילה, ניתן למצוא את קוואסקי קיסן קיישה, שיורדת בכ-6%, מיטסוי אנג'נירינג שרושמת ירידה של כ-2.9%, סייבר אנג'ין שמאבדת מערכה כ-2.2% וניפון יוסן קיי.קיי. יורדת בכ-2.9%.

המסחר בחוזים העתידיים על מדדי בורסות ארה"ב מתנהל במגמת יציבות.

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל בעליות שערים. מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.4%, הנאסד"ק הוסיף 0.6%, ומדד S&P 500 התקדם ב-0.5%.

בשוק החוב האמריקאי, האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרות במגמה מעורבת: אגרות החוב לשנתיים נסחרות בעליות ובתשואה של כ-5%, בעוד אגרות החוב לעשר שנים נסחרות בירידות ובתשואה של כ-4.6%.

בשוק הפורקס העולמי, האירו והליש"ט מתחזקים קלות בכ-0.1% מול הדולר, והין היפני נחלש מול הדולר בכ-0.1%.

בשוק הקריפטו, נרשמות ירידות שערים. הביטקוין והאת'ריום יורדים שניהם בכ-1.8%, ומחירם עומד על כ-27,111 דולר וכ-1,557 דולר, בהתאמה.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים בעליות קלות. חבית נפט מסוג אמריקאי עומד כעת על כ-86.2 דולר, בעוד חבית נפט מסוג ברנט עומד על כ-87.9 דולר. הזהב נסחר בעליות קלות ועומד על כ-1,877 דולר לאונקיה.