אחרי שבן משפחה נחטף: עורך הדין שהקים חמ"ל בתוך 72 שעות

את היוזמה הקים יחד עם גורמים נוספים, עו"ד דודי זלמנוביץ, שעם פרוץ המלחמה ביום שבת גילה כי בתו ובן משפחה של בת זוגו השתתפו במסיבה ברעים • לאחר התארגנות מהירה הוא רתם גורמים בכירים במערכת הביטחון, המשפט והתקשורת, ויחד הם הקימו את המטה • ישראל מתגייסת

המטה לחטופים ונעדרים ממשרדי פרטנרס אנד קו במגדל המוזיאון בת''א / צילום: דודי זלמנוביץ
המטה לחטופים ונעדרים ממשרדי פרטנרס אנד קו במגדל המוזיאון בת''א / צילום: דודי זלמנוביץ

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

תוך 72 שעות מפרוץ המלחמה הוקם מטה אזרחי של משפחות החטופים והנעדרים. מי שעומד מאחורי היוזמה, יחד עם גורמים נוספים, הוא עו"ד דודי זלמנוביץ, מייסד חברת GLawBAL העוסקת בייעוץ לסקטור המשפטי ומייסד ויו"ר פרטנר אנד קו, רשת מתחמי עבודה משותפים לעורכי דין. 

ישראל מתגייסת: גלובס מציג את היוזמות האזרחיות והעסקיות לסיוע בזמן המלחמה 
שאלות ותשובות | משבר החטופים: מה האפשרויות בפני ישראל, ומה אומר המשפט הבינלאומי?
"ישבתי 70 שעות בלי לקום": ההייטקיסטית שעושה סדר בהצעות האירוח לתושבי הדרום

סיפורו האישי, הקשרים שלו, היוזמה והנחישות שלו הובילו להתארגנות המהירה, לרתימת גורמים בכירים ומנוסים במערכת הביטחון, המשפט, הדיפלומטיה והתקשורת, שהקימו יחד תוך זמן קצר את המטה עם משפחות החטופים והנעדרים. 

עם פרוץ המלחמה ביום שבת גילה זלמנוביץ כי בתו ובן משפחה של בת זוגו השתתפו במסיבה ברעים בה נרצחו מאות משתתפים ונחטפו רבים. בתו הצליחה להימלט, אך בן משפחה של בת זוגו נחטף לעזה. "נסענו לחפש אותו, אבל בערב הבנות שלי ראו סרטון בו רואים שהוא חטוף", מספר זלמנוביץ'. 

"המשימה כרגע היא השבת החטופים"

"במהלך היום, דרך החוויה האישית שלנו הבנתי שהמשימה כרגע היא השבת החטופים והקמת מטה. שזאת המשימה החשובה ביותר. הבנתי שזה אירוע בסדר גודל אחר". 

"לשמחתי אני מכיר אנשי מקצוע בכירים וגייסתי אותם לתהליך התנעה ראשוני". מי שהצטרף אליו בשלב ראשון היה יועץ התקשורת רונן צור, בעל משרד יחסי ציבור. גם יועץ התקשורת חיים רובינשטיין הצטרף למטה. 

המטה ערך מפגש גם עם נשיא המדינה / צילום: דודי זלמנוביץ
 המטה ערך מפגש גם עם נשיא המדינה / צילום: דודי זלמנוביץ

זלמנוביץ צירף את אורי סלונים ודודי מידן, שניהם שימשו בעבר כמתאמי מערך השבויים והנעדרים, יעקב פרי ראש השב"כ לשעבר, שמשון ליבמן, ראש המטה לשחרור גלעד שליט. לצידם הצטרפו עורכי הדין רז נזרי, המשנה ליועמ"ש לשעבר, דן אלדד מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות לשעבר ונשיאת בית המשפט המחוזי מרכז בדימוס הילה גרסטל. 

המטה הוקם באופן רשמי ביום שני, קיים מסיבת עיתונאים עם משפחות החטופים וערך מפגש עם נשיא המדינה. במטה הוקמו צוותי צוות מו"מ, משפט, תקשורת, טיפול בתרומות וצוות תמיכה במשפחות. משפחות החטופים לוקחות חלק בצוותים. "שילבנו את המשפחות. במצב משבר העשייה היא דבר חשוב" אומר זלמנוביץ'. היום צפויות המשפחות להיפגש עם אנטוני בליקן מזכיר המדינה האמריקני. 

האופרציה מתנהלת ממשרדי רשת מתחמי העבודה בה שותף זלמנוביץ' עם עורכי דין בכירים במגדל המוזיאון הסמוך לבית המשפט בתל אביב. הצוותים פועלים בשתי קומות הכוללות 25 חדרי ישיבות. בינתיים זלמנוביץ' משתתף במימון הראשוני הנדרש, לצד תרומות. המטה מקים תשתית לקבלת תרומות מהארץ ומחו"ל. 

המטה מונה למעלה מ-800 משפחות, פועלים בו אלפי מתנדבים והוא מעמיד כ-100 פסיכולוגיים ועובדים סוציאליים למשפחות החטופים והנעדרים.

טלפון מוקד הסיוע של מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים: 03-5477777.