הישראלי שרוצה לסדר אלפי מקלטים מוזנחים בצפון זקוק למתנדבים

יונתן גלון, מנהל ארגון הצדקה JNF UK, רוצה להשמיש בתוך בתוך שבועיים 4,000 מקלטים מוזנחים בבתים המשותפים ברחבי הצפון • "אני רוצה לנצל כל דקה שאין טילים, ורוצה להגיע לכמה שיותר ערים, לא רק בצפון" • הפרויקט "עיר מקלט" זקוק למתנדבים. כך תוכלו לעזור

מתנדבים מסדרים מקלט מוזנח בצפון / צילום: JNF UK
מתנדבים מסדרים מקלט מוזנח בצפון / צילום: JNF UK

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

האזעקה שהכניסה השבוע את כל תושבי הצפון למקלטים, רק חיזקה את יונתן גלון במטרה שהציב לעצמו: להשמיש בתוך שבועיים 4,000 מקלטים בבתים המשותפים באזור הצפון.

ישראל מתגייסת: גלובס מציג את היוזמות האזרחיות והעסקיות לסיוע בזמן המלחמה
שאלות ותשובות | 200 אלף שקל ואישור מהשכנים: כך תוסיפו ממ"ד לדירה
המקלט בבניין שלכם מלא זוגות אופניים ועגלות ישנות? יש מה לעשות 

גלון, תושב ירושלים בן 40, הוא מנהל ארגון JNF UK, ארגון צדקה יהודי-בריטי, בישראל. "המקלטים בבניינים המשותפים הם שטח פרטי, ורבים מהם מוזנחים, חשוכים ומלאים גרוטאות. בבניינים עם ועד בית מסודר הם נראים בסדר או שמסדרים אותם עכשיו. אם האוכלוסייה קצת יותר חלשה, זה בדרך כלל לא שמיש. כולם מסתכלים עכשיו דרומה ונרתמו, אבל העורף הצפוני לא מוכן".

הפרויקט זקוק למתנדבים: 

לחצו כאן כדי להתנדב: עיר מקלט - משמישים מקלטים בצפון בשעת חירום
‏לקבוצות: 055-9384258
‏ליחידים: 054-3675865
‏ 052-3477010

לאף גוף, הוא אומר, אין רשימה מסודרת ומיפוי של המקלטים בבניינים בפרטיים. "אני בקשר עם ארגון 'עושים שכונה' מאז מבצע שומר החומות. הם הביאו 600־700 מתנדבים לשטח ובחמישה ימים השמישו 600 מקלטים. מאז הצליחו הרבה פחות כי בימי שגרה אין שיתוף פעולה.

מתנדבים מסדרים מקלט מוזנח בחיפה / צילום: JNF UK
 מתנדבים מסדרים מקלט מוזנח בחיפה / צילום: JNF UK

"עכשיו אמנם כולם במילואים אבל החלטנו להרים את זה. יום למחרת כבר היינו עם מאה מתנדבים. באים מתנועות נוער, מכינות קדם צבאיות, ארגונים מקומיים, פנסיונרים. אנחנו מחפשים מקלטים שבהם צריך עזרה דרך ארגונים מקומיים וגם דופקים בדלתות ושואלים".

הוא מציין כי אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד השיכון לשעבר, הוא בין יוזמי הפרויקט וכי הוא נעשה בתיאום עם הרשויות המקומיות.

איך משמישים מקלט?
"אני קורא לזה השמשה ולא שיפוץ כי אין לי זמן וכסף לטיח ולבלטות. אנחנו מפנים זבל וגרוטאות, עושים ניקיון, עושים צביעה בסיסית, מביאים חשמלאים לתיקוני חשמל ואינסטלטורים. יש לי איזה 30 מקלטים בטבריה שאמרו לי שאין להם דלתות וחלונות, אז יש לי איש לוגיסטיקה מחברה גדולה שמביא ציוד ובודק את המחירים".

כמה כסף משקיעים בכל מקלט?
"הסכום הממוצע הוא בערך 4,000 שקל למקלט. זה לא הרבה, אבל אלה בניינים שמשלמים ועד בית של 10 שקל או שלא משלמים בכלל. יש בניינים שבהם אין אור במקלט.

"באפס זמן הבאנו תקציבים מתורמים ועכשיו התחלנו להריץ קמפיין אינטרנטי בתשלום כדי להגיע לדיירים בשטח. הקמפיין בעברית וברוסית ועובדים גם על אמהרית. אני רוצה לנצל כל דקה שאין טילים, ורוצה להגיע לכמה שיותר ערים, לא רק בצפון".

בארגון מוסרים כי עד כה הגיע הפרויקט ל-12 ערים, ומאות מקלטים כבר הוכשרו למקרה שתפרוץ חזית שנייה. בנשר הוכשרו כבר כל המקלטים ובצפת כמעט כולם. מקלטים רבים הוכשרו גם בערים נהריה, עפולה, נוף הגליל, מעלות, כרמיאל.

בישראל כ־53 אלף מקלטים פרטיים משותפים שנותנים מענה ל־1.3 מיליון איש. 50% מהמקלטים בשכונות המצוקה מוגדרים "בלתי שמישים לחירום", 70% במצב הזנחה, 20% מהם במצב של השתלטות דיירים ו-10% מהם עם בעיות תשתית.