המגזר העסקי תורם בענק, במסלולים עוקפי מדינה

הבנקים הגדולים, קבוצת עזריאלי ואחרים בחרו להזרים עשרות מיליוני שקלים לטובת נפגעי המלחמה - באמצעות קרנות ייעודיות והגדרת יעדי סיוע פרטניים

בית שנפגע בהתקפת החמאס על קיבוץ בארי / צילום: ap, Ariel Schalit
בית שנפגע בהתקפת החמאס על קיבוץ בארי / צילום: ap, Ariel Schalit

 

מאות ההרוגים ואלפי תושבי הדרום שנאלצו לעזוב את ביתם, ועדיין לא יודעים אם יוכלו או ירצו לחזור, הצליחו לאחות חלק גדול מהקרע שנוצר בישראל בחודשים האחרונים. רבים התגייסו לטובת הנפגעים ומשפחותיהם, הן בתרומות כספיות והן בסיוע בשטח. במקביל נשמעות מכל עבר תלונות מצד תושבים וארגוני סיוע לקשיים הנתקלים בקושי, או אף בנתק מוחלט, מצד המדינה ושלוחותיה השונות.

ישראל מתגייסת: גלובס מציג את היוזמות האזרחיות והעסקיות לסיוע בזמן המלחמה 
משרד האוצר מציג: כאוס ניהולי ומאבקים פוליטיים בזמן מלחמה 

לצד התרומות האזרחיות, הגופים החזקים במשק (וגם חברות פרטיות קטנות בהרבה), החלו להזרים עשרות מיליוני שקלים לטובת הנפגעים. אם בהתחלה נראה היה כי מדובר בתרומות כלליות, בימים האחרונים צפה על פני השטח מגמה שונה, וחלק מהגופים החלו לבחור באופן פרטני להיכן הם מנתבים את התרומה שלהם.

מאמצים קיבוצים ויישובים

ביום חמישי האחרון הודיע בנק הפועלים על הקמת קרן ייעודית בסך 100 מיליון שקל שכל מטרתה שיקום קהילת עוטף עזה. הקרן תפעל לבנייה מחדש של התשתיות הקהילתיות בכלל יישובי עוטף עזה שנפגעו ב"חרבות ברזל".

באותו היום עדכן מנכ"ל בנק לאומי, חנן פרידמן, כי אנשי הבנק פנו לנציגי קיבוץ בארי, שספג את אחת המכות הכואבות בהתקפת חמאס, עם יותר מ-110 נרצחים, חברי קיבוץ חטופים ורבים אחרים פצועים. "הודענו להם כי מרגע זה אנו מחבקים את התושבים ונדאג לכל צורכיהם, עד לשיקום מלא של הקיבוץ", הסביר פרידמן.

ביום ראשון היה זה דיסקונט שהודיע על הקמת קרן סיוע ייעודית עבור ילדים ובני נוער שנפגעו בקו העימות במהלך המלחמה, בסך של 50 מיליון שקל. הקרן נועדה לספק מענה רחב היקף וארוך טווח עבור צורכי הילדים ובני הנוער, מבחינה פסיכולוגית ונפשית, במטרה להשיב להם את הביטחון האישי והקהילתי.

זמן קצר לאחר מכן הודיע מזרחי טפחות כי יעמיד תקציב כולל של עשרות מיליוני שקלים למימון מגוון פעולות תמיכה בתושבי העוטף בכלל, ובתושבי שדרות וכפר עזה בפרט. הבנק הודיע כי יאמץ את שני היישובים, ויירתם לסייע לתושביהם בטווח המיידי, הבינוני והארוך, "בדגש על הנושאים שהמדינה לא מעורבת בהם".

ברקע: העברות קואליציוניות

המערכת הבנקאית (שביחד תרמה מאות מיליוני שקלים) לא לבד במגמה. קבוצת עזריאלי הודיעה כבר ביום רביעי כי שתי קרנות הפילנתרופיה שלה - קרן עזריאלי ישראל וקרן עזריאלי קנדה - יתרמו כ-40 מיליון שקל לטובת עמותות וארגונים המסייעים לחיילים ולמשפחות.

הקבוצה נקבה בשורה של גופים ספציפיים שלהם יוענק הסיוע. בין אלה נמנים בתי החולים סורוקה, ברזילי, שניידר, אסף הרופא והדסה. בנוסף נבחרו JDC, ארגון הג'וינט, נט"ל, ער"ן, לתת, ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, זק"א, איחוד הצלה ועוד. זאת, על פי עזריאלי, "לאחר בחינה מעמיקה ושיחות עם הארגונים הפועלים בשטח".

במקביל, גם יוזמות פרטיות החלו להגדיר מראש לאן ינותבו כספי התרומות שהן אוספות, לדוגמה עבור ילדים או תצפיתניות צה"ל, שרבות מהן נותרו בתפקידן בבסיס בכוננות גם לאחר שניצלו מהמתקפה הקשה.

עם או בלי קשר למתרחש מבחינה ביטחונית, המגמה הזו מגיעה על רקע כך שבחלק ממשרדי הממשלה המשיכו בשבוע שעבר לדון בשינויים תקציביים בעקבות ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בעת הקמת הממשלה. כך, למשל, דווח על דיונים בין משרד האוצר למשרד החינוך באשר לתקצוב ישיבות ואברכים.