הדולר פותח בסערה את השבוע: מתחזק מעל ל-3.99 שקלים

הדולר מתקרב ל-4 שקלים • בבנק הפועלים סבורים כי בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי בתקופה הקרובה • לדברי ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק, "הפחתת ריבית מנוגדת למכירות מט"ח, ואם הריבית תפחת בחדות, לחצי הפיחות יחריפו"

האם מגמת הפיחות תימשך? / אילוסטרציה: Shutterstock
האם מגמת הפיחות תימשך? / אילוסטרציה: Shutterstock

16:14

מתקרב ל-4 שקלים: הדולר נסחר כעת בשער של 3.993 שקלים. האירו עומד על שער של 4.207 שקלים.

10:15

הדולר מתחזק בשעה זו. המטבע האמריקאי עולה ב-0.5% לשער של 3.987 שקלים. האירו מטפס ב-0.3% לשער של 4.198 שקלים.

8:20

הדולר מטפס הבוקר ב-0.2% ומחיר המטבע האמריקאי עומד כעת על 3.98 שקלים. האירו עולה ב-0.1% ועומד על שער של 4.19 שקלים.


6:50

שוק המט"ח בשבוע שעבר היה חם ביותר. שבוע המסחר החולף נפתח בסערה עם זינוק בשער החליפין, כשברקע ממשיכה המלחמה בדרום, והביא להתערבות מיידית של בנק ישראל. מאז התערבות הבנק והחלטתו למכור מיליארדי דולרים בכדי לאזן את השוק ולספק לו יציבות, השקל התנודד מעט והתייצב לפני שער ה-4 שקלים, על 3.97 שקלים למטבע. עם זאת, במסחר באופציות בדולר אתמול, המטבע האמריקאי עמד על 3.99 שקלים. 

בדיקת גלובס | הירידות בבורסת ת"א מחריפות: איך זה ישפיע על הפנסיות שלנו? 
"ניתן לבסס כיום את תיק ההשקעות על האפיק הסולידי, בתשואה של עד 5.5%" 

האם מגמת הפיחות תימשך? לקראת פתיחת שבוע המסחר החדש, מה צפוי בשוק המט"ח.

ההערכה הרווחת בשוק היא שזרים היו מעורבים במכירת שקלים

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, מסר בסקירתו כי "שער השקל אופיין בתנודתיות נמוכה מאוד סביב רמה של 3.95 שקל לדולר מאז התחיל בנק ישראל בתוכניתו להתערבות בשוק המט"ח, דבר שמרמז שבנק ישראל היה אקטיבי ברכישות". בהר מוסיף כי ההערכה הרווחת בשוק היא שזרים היו מעורבים במכירת שקלים.

בצפי לעתיד, חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO, העריך בשיחה עם גלובס כי "הדולר עלול לחצות השבוע את מחסום ה-4 שקלים, ככל שיגברו האיומים הביטחוניים". הוא מדגיש כי למרות ההתערבות חסרת התקדים של בנק ישראל, מאז פרוץ המלחמה שער הדולר עלה והגיע כמעט לרף ה-4 שקלים לדולר.

הרצוג מדגיש כי בעקבות המלחמה כלכלת ישראל נכנסה להאטה חריפה, כתוצאה מירידה בצריכה הפרטית ועצירת ההשקעות במשק. כך "למרות שהייסוף בדולר מתגלגל להתייקרות מחירי מוצרים מיובאים, ישראל כבר לא נמצאת במצב של אינפלציה הנובעת מצד הביקושים".

גורם זה משפיע על מצב הריבית במשק באופן ישיר. הרצוג טוען שבכדי לתמוך בכלכלה ולעודד את שיקומה, "בנק ישראל יהיה חייב לפעול להורדת הריבית במשק, כאשר במקביל על הממשלה לגבש תוכנית להרחבה תקציבית ושינוי סדרי עדיפויות לאומיות".

מנגד, בהר סובר כי "הפחתת ריבית מנוגדת למכירות מט"ח, ואם הריבית תפחת בחדות, לחצי הפיחות יחריפו". לכן בבנק הפועלים סבורים כי בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי בתקופה הקרובה.

למה? בהר מסביר את העניין המיוחד במכירת מט"ח: "מכירת מט"ח היא צעד שבנקים מרכזיים לא ששים להשתמש בו, כי היא עשויה לאותת על מצוקה, ובמקרים מסוימים אף להשיג את התוצאה ההפוכה. בישראל המצב שונה משתי סיבות: א. יתרות המט"ח הן חריגות בגודלן. ב. לישראל יש עודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים" (מאזן התשלומים הוא סיכום של היחסים הכלכליים במשך שנה במונחים כספיים, בדרך כלל דולריים, בין כלל תושבי המדינה ומוסדותיה לבין חו"ל- א"כ).

בהר ציין כי 30 מיליארד דולר שייעד למכור הבנק הם סכום גבוה להערכתו, שאמור להספיק לייצב את שער החליפין גם במקרה שהמלחמה תימשך מספר חודשים. "לשם פרופורציה, המשקיעים המוסדיים רכשו מט"ח מתחילת השנה בסכום שאינו עולה על 10 מיליארד דולר", פירט.