אחרי הביקורת: עסקים באשקלון יקבלו פיצויים מלאים, ייתכן שאופקים הבאה בתור

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום פיצויים מלאים על אובדן הכנסות לעסקים בעיר אשקלון • עוד נקבע כי זמן הסיוע לעיר יהיה לתקופה של שנה לפחות • ראש עיריית אשקלון: "העיר היחידה שבקו הגבול זו אשקלון. העיר עם 200 פגיעות ישירות ועם נזקים של מאות מיליוני שקלים"

מבנה שנפגע באשקלון מירי רקטות / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
מבנה שנפגע באשקלון מירי רקטות / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

עסקים באשקלון, העיר המטווחת ביותר מאז תחילת המלחמה, יהיו זכאים לפיצויים מלאים על אובדן הכנסות - כך אישרה היום (ג') ועדת הכספים של הכנסת. הוועדה קבעה שאשקלון ומושב מבקיעים יכללו כיישובי ספר, הזכאים לפיצויים עקיפים ב"מסלול האדום", כמו היישובים בטווח של 7 ק"מ מהגדר בעזה או 9 ק"מ מהגבול הצפוני. 

רוצים לחדש דרכון? אלו 20 לשכות האוכלוסין שעדיין פתוחות
אופקים איבדה 50 מתושביה, אבל המדינה בקושי נותנת סיוע

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הודיע בבוקר לתקשורת כי "בהמשך להנחיית שר האוצר, הועברה הודעה לצירוף אשקלון ומבקיעים לרשימת יישובי הספר לאישורה של ועדת הכספים". אולם, זמן קצר לאחר מכן, כשהתכנסה הוועדה, התברר שהסיוע שהובטח מהאוצר אינו מספק.

התקנות שהובאו לוועדה כללו הוראת שעה זמנית לשלושה חודשים בלבד. ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, שהתייצב בדיון בכנסת, זעם על ההצעה שהביא האוצר: "העיר היחידה שבקו הגבול זו אשקלון. העיר עם 200 פגיעות ישירות, עם נזקים של מאות מיליוני שקלים, סגורה לחלוטין. לאורך שנים מתעלמים ולא מגדירים את אשקלון כיישוב ספר בגלל הגודל של העיר. לא הכניסו את אשקלון כשהיה צריך, אז עכשיו מציעים הצעה ל-3 חודשים, שזו בדיחה בפני עצמה".

בעקבות הדברים, דרשו חברי הוועדה מהקואליציה והאופוזיציה לקבוע את תקופת הסיוע לאשקלון לתקופה של שנה לפחות. באוצר קיבלו את הדרישה והוראת השעה נקבעה לשנה.

עוד עלו בדיון קריאות להגדיר יישובים נוספים בקו האש כיישובי ספר. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אני מקווה שנגיע למתווה אותו העלנו, שיקבע 20 קילומטר כקו קובע, ונכלול גם את אופקים בפנים. לגבי אשקלון, כולנו מסכימים שהיא העיר המטווחת ביותר, זה בלתי נסבל, אי אפשר להסכים לזה, אני לא אביא את זה להצבעה על שלושה חודשים. זה לעשות צחוק גם מהכנסת, גם מרשות המסים וגם מהנושא. אני מבקש שתסכימו להצביע על זה לשנה, אם אתם לא מסכימים לקבוע את זה כהוראת קבע". 

בתום הדיון הודיעו נציגי רשות המסים כי באוצר אישרו לקבוע את התקופה על שנה לדרישת הוועדה, והתקנות אושרו פה אחד. כן ציינו ברשות המסים כי יבחנו את מצב יתר היישובים שהועלו מצד חברי הוועדה. התקנות יחולו החל מ-7 באוקטובר, התאריך שבו נערך הטבח האכזרי של חמאס בתושבי הדרום, ועד ל-7 באוקטובר 2024.