הפייקים שמסתובבים ברשת על כוחות אמריקאים שנלחמים בעזה

אחרי כשלושה שבועות המלחמה בעזה נכנסת לשלב חדש, ואיתה גם הפייקים  • המשרוקית של גלובס

ציוץ ויראלי בטוויטר, 28.10.23
ציוץ ויראלי בטוויטר, 28.10.23

המלחמה בעזה נכנסת לשבוע הרביעי שלה, כשישראל הולכת ומחריפה את התקיפות הצבאיות, שכוללות כעת גם כניסות קרקעיות מוגבלות לתוך הרצועה. העובדה הזאת, בתוספת הגיבוי הנדיר והסיוע הנדיב של ארה"ב, מביאים כנראה ללא מעט הפרזות ברשתות לגבי המעורבות האמריקאית במלחמה. במקביל, נמשך גם הקרב על דעת הקהל העולמית לגבי מה שבאמת אירע ב־7 באוקטובר, וגם כאן יש לא מעט פייק. הנה כמה דוגמאות.

רגליים על הקרקע. אחת הטענות שחוזרות על עצמן שוב ושוב בחשבונות פלסטיניים ואחרים בימים האחרונים קשורה לכך שהאמריקאים עוזרים לישראל באופן אקטיבי במהלך הקרקעי בעזה. "משמר החופים בעזה מדווח שחיילים אמריקאים מ'כוח דלתא' נלחמים על הקרקע", כתבה העיתונאית הפלסטינית מרים ברגותי. "ארה"ב הפכה באופן רשמי לשותפה לפשעים נגד האנושות וטיהור אתני". ברגותי הספיקה כבר למחוק את הציוץ, אבל אין קושי לאתר טענות דומות בחשבונות רבים אחרים, למשל בחשבון פרו איראני בשם "Iran Observer" שציוץ שלו שבו עלתה טענה דומה כבר זכה לחשיפה של 1.3 מיליון צפיות. כפי שציינו שאיאן סרדריזדה, עיתונאי בצוות בדיקת העובדות של ה־BBC, וגורמים נוספים, אין כרגע בדל ראיה לכך שישנה פעילות של כוחות עילית אמריקאים על אדמת עזה, וסביר להניח שמדובר בטענה מופרכת.

אז אם לא כוח דלתא, אולי המארינס? "ברייקינג: אלפי נחתים אמריקאים הגיעו לישראל!" בישר ציוץ בטוויטר, שכמוהו ישנם עוד רבים. הפעם לציוצים נלווית גם "הוכחה" בדמות סרטון של חיילים אמריקאים יורדים בהמוניהם ממטוס בשעת לילה. רק שכפי שהראו בודקי העובדות של האתר ההודי The Quint, באמצעות חיפוש לאחור של פריימים מתוך הסרטון ומציאת המקור, הציוץ הזה שגוי מכמה סיבות. ראשית, שדה התעופה בסרטון נמצא בכלל ברומניה, לא בישראל; שנית מדובר בסרטון מ־2022, שתואם הודעות רשמיות מאותה תקופה של משרד ההגנה האמריקאי על הגעת הכוחות לרומניה (בהקשר של התוקפנות הרוסית); ואם זה לא מספיק, אז לפי בודקי העובדות גם לא מדובר במארינס אלא בצנחנים של הדיוויזיה המוטסת ה־101.

הארץ שלו. צייצן בשם ג'קסון הינקל, שיכול להתגאות בלא פחות מ־1.7 מיליון עוקבים, התגלה במהלך המלחמה הזאת כאחד הקולות הבוטים והבולטים נגד ישראל. הצייצן הפופולרי לא רק מעלה בעמוד שלו סיסמאות אנטי ישראליות כמו "ישראל היא מדינת טרור", "ישראל מבצעת שואה", או "ישראל = דאע"ש", אלא חולק עם עוקביו "עובדות" שקריות לחלוטין על הנעשה במלחמה.

דוגמה בולטת לכך ניתנה ממש לאחרונה כשהינקל פרסם פרטים רבים על מה שאירע ב־7 באוקטובר, כשהוא מסתמך לכאורה על תחקיר של עיתון "הארץ". הנה כמה מהם: "רוב ההרוגים (הישראלים) היו מירי פגזי טנק", "אין עדויות לכך שחמאס שרף גופות, השריפות נגרמו מהפגזים הישראלים"; "אין תינוקות ערופי ראש"; "חמאס ירה בפחות ממאה אנשים, רובם מתנחלים חמושים", ועוד ועוד. מעבר לעובדה שהפרטים האלה, ושאר ה"עובדות" שהוזכרו שם, הם מופרכים, אין להם שום קשר לדברים שפורסמו בהארץ. בעמוד הטוויטר של מהדורת העיתון באנגלית נכתב בתגובה: "הציוץ הזה כולל שקרים גסים בנוגע לזוועות שבוצעו על ידי חמאס… שאין להם שום בסיס בדיווחים שפורסמו על ידי העיתון".

תחקיר: אוריה בר־מאיר